مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیسیون عمران مجلس:

مسکن اجتماعی سوسیالیستی است

نهاوندیان درباره افزایش ۴۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی پاسخ دهد

عصر ساختمان:رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: نقدینگی در ابتدای دولت فعلی ۴۹۰هزار میلیارد تومان بود که ماه گذشته ۸۹۰هزار میلیارد تومان شده، برداشت من این است که ۴۰۰هزار میلیارد تومان در بازرگانی خارجی در دست طیف خاص وارد شده و آقای نهاوندیان باید توضیح دهد.

مسکن اجتماعی سوسیالیستی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، سید مهدی هاشمی صبح امروز در همایش مجمع بسیج مهندسین در هتل نخل مشهد اظهار داشت: در کشور 30 درصد اقتصاد کشور در بخش ساختمان گردش می‌کند و اگر بخواهیم املاک و اراضی را اضافه کنیم 50 درصد گردش مالی در این بخش است.

    وی تصریح کرد: ما به‌عنوان دومین کشور دارای ذخیره گاز و جزو معدود کشورهایی هستیم که منابع نفتی داریم، البته معادل این منابع ابنیه داریم اما روش‌های نگهداری و بهره برداری نیز مسئله‌ای دیگر است.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بودجه‌ای که رشد و پیشرفتی ایجاد می‌کند بودجه عمرانی و تملک و دارایی است، افزود: رئیس جمهور عنوان کرده‌اند بودجه عمرانی 90 درصد رشد خواهد داشت اما معلوم نیست این مربوط به بودجه پیشنهادی است یا مصوب؛ در حالی که مقایسه باید تخصیص به تخصیص صورت گیرد.

    هاشمی گفت: در شش‌ماهه اول امسال، بودجه تخصیص داده شده در بخش جاری 46 درصد محقق شده و در بخش عمرانی 17.4 درصد محقق شده که استان‌های سردسیر مشکلات بیشتری پیدا کرده‌اند.

    وی با اشاره به افزایش نقدینگی، عنوان داشت: در دولت آقای هاشمی زمانی که دولت را تحویل گرفتند نقدینگی 1880 میلیارد تومان بود و در پایان دولت 4.6 برابر شد، در دولت اصلاحات 5.4 و در دوره آقای احمدی نژاد 4.5 برابر شد، در ابتدای دولت فعلی به 490هزار میلیارد تومان رسید و ماه گذشته نقدینگی 890 هزار میلیارد تومان شده است.

    وی افزود: نقدینگ در دوره‌ای که درآمد کاهش داشته و پولی تزریق نشده 400هزار میلیارد افزایش پیدا کرد، لذا نقدینگی با همین شیب تا پایان 8 سال، 11 برابر می‌شود. برداشت من این است این 400هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازرگانی خارجی در دست طیف خاصی وارد شده است که آقای نهاوندیان بهتر می‌تواند توضیح دهد.

    هاشمی عنوان داشت: بودجه عمرانی پیشنهادی را 267هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم که گفته شده اتکا به نفت آن 25 درصد شده و اینکه 70 درصد در سال‌های گذشته تأمین شده جای بحث دارد زیرا این درآمد را باید از کجا تأمین کنیم؟

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر امروز کسی پولی را در بانک بگذارد 25 درصد سود دریافت می‌کند ولی اگر بخواهد با سرمایه خود کار کند، به‌طور متوسط باید مالیات بدهد غیر از اینکه سودی در حد 25 درصد نخواهد داشت.

    وی یادآور شد: جهت‌گیری به‌سمتی است که نمی‌خواهیم رشد اقتصادی صورت بگیرد، از ابتدا که ساختار اقتصادی کشور را پیش‌بینی کرده‌اند، بر این اساس بوده که رشد حداقلی و اتکای حداکثری به نفت باشد.

    هاشمی افزود: امروز در بخش مسکن حدود 17.5 میلیون واحد مسکونی بدون در نظر گرفتن کیفیت داریم و 20 میلیون واحد نیاز داریم؛ از سویی 8 میلیون و 100 هزار واحد مسکونی نیاز به تخریب و نوسازی دارد، با این حساب باید بیش از 10 میلیون واحد مسکونی بسازیم.

    وی گفت: در سال 92، تعداد 750 هزار و سال 93، 366 هزار واحد پروانه ساخت صادر شده و امسال وضعیت نامناسب‌تر است.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان داشت: 3 تا 5 درصد کاهش اشتغال در بخش مسکن داشته‌ایم که بخشی از رکود را در جامعه نشان می‌دهد؛ تنها دولتی که اقدامی برای مسکن مطابق قانون اساسی انجام داد، دولت نهم و دهم بود که نقدینگی را به‌سمت اشتغال هدایت کرد.

    وی با اشاره به افزایش حجم واردات گفت: کارخانجات فولاد و سیمان به‌سختی راه‌اندازی شده و از سویی از سال 92 کاهش تولید و استفاده از ظرفیت آغاز شده است، اکنون هم تولید کاهش یافته ولی واردات کم نشده و بخشی از حجم نقدینگی در همین‌جاست.

    هاشمی با بیان اینکه مسکن مهر 85 درصد موفق بوده است، افزود: با همین مسکن مهر تعداد زیادی از مردم صاحب خانه شده‌اند، طرح مسکن اجتماعی بیشتر شبیه ساختار سوسیالیستی است. حتی در زیرمجموعه دولت طرح مسکن اجتماعی مصوب نشده که در آینده این بی‌تدبیری به هزینه‌های دولت اضافه می‌کند و هم اکنون نیز تأخیر در واگذاری مسکن هزینه بیشتری را بر مردم تحمیل می‌کند.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین به تسهیلات خرید مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: اعطای این تسهیلات سبب می‌شود قیمت مسکن بالا رود زیرا تقاضا بیشتر از عرضه مسکن است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی