مدیران خودروعصر اعتبار

۴۰ هزار و ۵۰۰ مالک خانه لوکس در تور مالیاتی

عصر ساختمان- ۴۰ هزار و ۵۰۰ خانه لوکس در سال ۱۴۰۱ شناسایی شده‌اند و طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۳ هم از تمامی خانه‌ها با ارزش بالای ۳۵ میلیارد تومان، مالیات اخذ می‌شود.

۴۰ هزار و ۵۰۰ مالک خانه لوکس در تور مالیاتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ این روزها شاهد ساخت و ساز خانه های لوکس در بسیاری از مناطق کشور از جمله شهرهای شمالی هستیم؛ خانه‌های لوکسی که بسیاری از آنها خالی می ماند و تنها چند روز و یا چند هفته در سال مالکان این واحدها در آنجا سکونت دارند.

    گسترش و رواج لوکس نشینی و از سوی دیگر خالی نگه داشتن این خانه ها باعث شد که دولت به فکر اخذ مالیات از این واحدها بیفتد؛ مالیاتی که تا به امروز با وجود قانونی بودن آن چندان وصول نشده است.

    در این خصوص مستوفی مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است: رقم 390 میلیارد تومان برای عملکرد سال 1400 و هزار و 100 میلیارد تومان برای عملکرد سال 1401 مالیات بر خانه‌های مجلل محاسبه شده و وصول آن نیز به اطلاع مردم خواهد رسید.

    مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با بیان جزییات خانه‌های گران قیمت شناسایی شده افزود: برای عملکرد سال 1400 تعداد 12 هزار و 200 واحد مسکونی گران قیمت به سازمان امور مالیاتی اعلام شد و برای سال 1401 نیز تعداد 40 هزار و 500 واحد مسکونی اعلام شد. در سال 1400 خانه‌هایی به ارزش بیش از ده میلیارد تومان، در سال 1401 ارزش 15 میلیارد تومان و در سال 1402 ارزش 20 میلیارد تومان به بالا مشمول این مالیات می‌شدند.

    وی افزود: برای امسال هم اطلاعات کامل نشده ولی سازمان امور مالیاتی با همکاری یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه هوش مصنوعی برای شناسایی املاک گران قیمت در حال فعالیت است و توانسته ایم بالغ بر 114 هزار واحد مسکونی را شناسایی کنیم و امیدواریم تا پایان ماه آینده این عدد تکمیل شود.

    مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: نتیجه مالیات محاسبه شده از طریق پیامک به مالکان شناسایی شده اطلاع داده می‌شود و از طریق مراجع مربوط و رسانه‌ها به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.

    مستوفی تاکید کرد: مالیات باید با اسناد و مدارک باشد و هزینه وصول مالیات هم کم باشد یعنی اگر برگه مطالبه برای فردی صادر شود که آن فرد واقعا مالک آن ملک گران قیمت نباشد، مورد اعتراض آن فرد قرار می‌گیرد و موضوع در مراجع دادرسی پیگیری خواهد شد. به همین خاطر ما سعی کردیم تمام ضوابط را در مطالبه خانه‌های گران‌قیمت رعایت کنیم و استعلامات لازم انجام شود.

    وی یادآور شد: اطلاع رسانی این نوع مالیات هم همچون سایر مالیات‌ها از طریق پیامک، ابلاغ الکترونیک و هم سایت سازمان امور مالیاتی است که همه افراد می‌توانند انواع مالیات‌هایی که مشمول آن شده اند را در آنجا مشاهده کنند و اگر برایشان مالیاتی تعریف شده است، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

    در همین رابطه یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان  ضمن انتقاد از عملکرد دولت گذشته در مورد سامانه ملی املاک و اسکان در جهت تهیه بانک جامع اطلاعات بازار مسکن گفت: دولت گذشته در زمان اجرای فرآیند خوداظهاری هیچ جدیتی از خود نشان نداد و همین مسئله سبب شد تا بسیاری از سوداگران بازار و مالکان واحدهای مسکونی خالی به ویژه در مناطق هدف برای خوداظهاری اقدام نکنند.

    یوسفی در خصوص  این مسئله که بسیاری از واحدهای مسکونی خالی در مناطق لوکس نشین واقع شده است، گفت: برخورد نسبت به مناطق هدف یعنی، آن مناطقی که بیشترین خانه خالی را دارد با مناطقی که همه واحدهای آن دارای سکنه است، باید متفاوت باشد.

    وی ادامه داد: متاسفانه هیچ استراتژی موثری در ارتباط با مدیریت سامانه ملی املاک و اسکان از سوی وزارت راه دیده نمی‌شود و یک دور باطل تمدیدهای پیاپی در دستور کار قرار گرفته است.

    عضو هیئت رئیسه مجلس در ارتباط با مسئله تمدید هوشمند زمان فرآیند خوداظهاری مردم در سامانه املاک گفت: تمدید باید به صورت محدود و به تفکیک هر منطقه با اولویت مناطق هدف از جمله مناطق بالانشین پایتخت اتفاق بیفتد تا به دنبال آن پس از اتمام زمان هر منطقه بلافاصله محدودیت‌ها برای خانه‌های خوداظهاری نشده آغاز شود.

    به گفته وی در شرایط کنونی شناسایی خانه های خالی و لوکس هم از طریق وزارت راه و شهرسازی خواهد بود و آمارهای این تعداد از واحدهای مسکونی از طریق همین سامانه املاک و اسکان خواهد بود.

    وی افزود: اجرای طرح اخذ مالیات از خانه های خالی نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد داشت .

    بر اساس قانون بودجه امسال، ­زمین­‌های دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلا‌های مجاز و خانه ­های مجلل که ارزش آن‌ها بیش از 35 میلیارد تومان باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان یک در هزار می‌شوند.

    گفتنی است یکی از ابراز های اجرای این طرح آن است که این خانه های لوکس در کشور شناسایی شوند  و این کار با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی شود. اخذ مالیات از واحدهای لوکس و تزریق در آمد به بخش تولید و اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن می تواند زمینه تسریع در اجرای این پروژه ها شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو