مدیران خودروعصر اعتبار

۱۷ سد کشور بیش از ۵۰ درصد آب دارند

عصر ساختمان- هر چند در سال آبی جاری از نظر وضعیت بارش‌ها از نظر رتبه در میان ۵۵ سال در سال ۴۵ قرار داریم، اما فقط ۱۷ سد بیش از ۵۰ درصد آب دارند.

۱۷ سد کشور بیش از ۵۰ درصد آب دارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایران جیب ، در کل کشور تاکنون حدود 48 میلی‌متر بارندگی رخ داده که این میزان باید نسبت به دوره متوسط بلندمدت 55 ساله حدود 80 میلی‌متر باشد. متوسط بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 16 دی در مقایسه با شرایط نرمال، 40 درصد کاهش یافته است. این میزان در سال قبل 61 میلیمتر بوده که نشان‌دهنده کاهش 21 درصد بارندگی‌های کشور کاهش نسبت به سال گذشته است.

    درحال حاضر سدهای کشور با حجم آب 20 میلیارد و نه میلیون مترمکعب  40 درصد پر هستند و میزان ورودی سدها نسبت به سال قبل چهار درصد کاهش و میزان خروجی نیز 21 درصد افزایش یافته است.

    سهم بارش از کل سال 28.5 درصد بوده که 18.6 درصد رخ داده است، در  دی‌ماه میزان بارش‌ها نسبت به شرایط نرمال وضعیت بدتری داشته است و در استان‌های مختلف کم‌بارشی داریم، بر اساس آمار بارش‌ها تا 16 دی‌ماه استان‌های مازندران و گلستان 10 و 16 درصد شرایط بهتری دارند، در این بین شهر تهران وضعیت بارش‌ها مناسب نیست در تهران پرشدگی سدها 14 درصد است که نسبت به سال گذشته مجموع حجم مخازن سدهای تهران چهار درصد وضعیت بهتری دارد، اما نکته مهم در خصوص استان تهران این است که سدهای غرب تهران با 32 میلیون مترمکعب آب وضعیت بهتری نسبت به سدهای شرق استان با ذخیره 22 میلیون مترمکعبی دارد.

    علاوه‌بر این در استان‌های قم، فارس، مرکزی، زنجان، خراسان رضوی، تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان بیش از 50 درصد اختلاف بارش نسبت به شرایط نرمال وجود دارد و باید گفت که در اکثر استان‌ها با کمبود بارش مواجه هستیم.

    در استان اردبیل نیز «سد یامچی» ذخایر آبی بسیار کمتری نسبت به سال گذشته دارد و از جمله استان‌هایی است که طرح‌های اضطراری برای آغاز شده همچنین در استان آذربایجان شرقی به خصوص شهر تبریز طرح‌های اضطراری در نظر گرفته شده در مجموع باید گفت با توجه به کمبود منابع آبی در اختیار، اکثر استان‌های کشور با کمبود بارش مواجه هستند و در بخش کشاورزی نیز تنش آبی را تجربه می‌کنیم.

    وضعیت سدهای کشور نیز بیانگر این است که تنها 17 سد بیش از 50 درصد آب دارند، آن‌طور که عیسی بزرگ‌زاده - سخنگوی صنعت آب -در خصوص اجرای طرح‌های اضطراری وزارت نیرو برای تأمین آب در استان‌های دارای تنش آبی اعلام کرده برنامه‌های اضطراری برای عبور از خشکسالی در استان‌های خراسان رضوی (مشهد)، مرکزی (ساوه)، کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، سمنان، تهران و فارس پیش‌بینی شده اما سیستان، مشهد، گلستان،  فسا در استان فارس و تهران در پیشانی تمرکز وزارت نیرو برای تأمین آب شرب قرار دارند.

    به گفته وی برای تأمین آب شرب و خروج از خشکسالی در این نقاط از ترکیب طرح‌های وزارت نیرو استفاده شده که قطعاً با همراهی مردم در مدیریت مصرف می‌توانیم به خوبی از این شرایط نیز عبور کنیم. برای تأمین آب شهر تهران، طرح مدیریت مصرف و تقاضا پیش‌بینی شده و جیره‌بندی آب در دستور کار نیست، مشکل کم‌آبی تهران با 15درصد کمک به مدیریت مصرف آب حل می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو