مدیران خودروعصر اعتبار

رشد ۳.۱ درصدی بخش ساختمان در نیمه اول ۱۴۰۲

عصر ساختمان- بر اساس آمار جدید بانک مرکزی، ارزش افزوده بخش ساختمان در نیمه نخست امسال ۳۱۷.۳ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال ۳.۱ درصد افزایش یافته است.

رشد ۳.۱ درصدی بخش ساختمان در نیمه اول ۱۴۰۲
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، براساس آمارهای مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، ارزش افزوده بخش ساختمان (به قیمت ثابت سال 1395) در شش‌ماهه اول سال 1402،   317.3 هزار میلیارد ریال شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد 3.1 درصد همراه بوده است. لازم به توضیح است که رشد مولفه مزبور در سه ماهه اول و دوم سال 1402 به ترتیب معادل 1.6 و 4.3 درصد بوده است.

    رشد ارزش‌افزوده بخش ساختمان خصوصی به قیمت‌های ثابت سال 1395 (با سهم 76.1 درصدی از کل ارزش‌افزوده بخش ساختمان) در سه ماهه دوم سال‌جاری موید رشد 12 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

    طی نیمه نخست امسال تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان به قیمت‌های ثابت سال 1395 معادل 2.7 درصد بوده است. رشد این مولفه در سه ماهه اول و دوم سال جاری به ترتیب معادل 1.7 و 3.4 درصد رقم خورده است. همچنین رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بخش ساختمان خصوصی به قیمت‌های ثابت سال 1395 در شش ماهه اول سال‌جاری موید رشد معادل 6.6 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

    در ارتباط با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساختمان لازم به توضیح است که براساس آمار اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی در شش ماهه اول سال 1402 میزان سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری به قیمت‌های جاری با افزایش 48.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 4300.8 هزار میلیارد ریال رسید. این میزان عملکرد به قیمت‌های ثابت سال 1395 نشان از افزایش 6 درصدی سرمایه‌گذاری حقیقی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری نسبت به شش ماهه اول سال 1401 دارد.

    بررسی آمار سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری بر حسب مراحل ساخت حاکی از آن است که در شش ماهه اول سال 1402 این مولفه در تمامی مراحل ساخت با افزایش همراه بوده است، به نحوی که در این مدت شاخص مزبور در ساختمان­‌های شروع شده، نیمه تمام و تکمیل شده نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش 65.8، 43.8 و 42.8 درصدی همراه بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی