مدیران خودروعصر اعتبار

خانه رویایی و آرامش بخش که با روغن موتور تراکتور بازیافتی رنگ شده است

عصر ساختمان- برای ایجاد نمای سیاه این کلبه جنگلی از ترکیب رنگ چوب با روغن موتور تراکتور بازیافتی استفاده شد.

خانه رویایی و آرامش بخش که با روغن موتور تراکتور بازیافتی رنگ شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از عصر ایران؛ کلبه سیاه کوچکی در بلژیک که توسط استودیو معماری دی رز سا (De Rosee Sa) به عنوان یک "کلبه جادویی کنار دریاچه" توصیف شده است، دارای برخی ویژگی های مشابه با خانه های جادوگران در داستان های افسانه ای است.

    استفاده از مواد بازیافتی برای ساخت کلبه جنگلی با نمای روستایی
    استودیو معماری دی رز سا مستقر در شهر لندن، انگلیس، این کلبه جنگلی را با مساحت 35 متر مربع به گونه ای طراحی کرده است تا به عنوان مکانی برای وقت گذرانی، خانه مهمان یا استودیو هنری قابل استفاده باشد. همچنین تیم طراحی قصد نداشت این سازه خیلی نو و جدید به نظر برسد.

    بر همین اساس و پس از صحبت با افراد محلی، طراحی بر اساس یک سازه چوبی روستایی انجام شد که دارای نمای ظاهری کاملا سیاه، سقف شیب دار و یک دودکش است. ایده این بود ساختاری شکل بگیرد که به طرز عجیبی آشنا به نظر می رسد.

    این کلبه توسط پدر مکس دی رز، مدیر استودیو دی رز سا که در روستای نوول در جنوب بلژیک زندگی می کند، سفارش داده شد. کلبه در محوطه خانه وی بین یک دریاچه و جنگل ساخته شد.

    تیم استودیو معماری دی رز سا افزون بر طراحی، ساخت کابین را نیز بر عهده داشتند. ساختار و پوشش بیرونی هر دو چوبی هستند و مواد مورد نیاز برای ساخت آنها از چوب درختانی که به طور طبیعی در جنگل فرو افتاده بودند، تامین شد.

    برای ایجاد نمای سیاه کلبه، رنگ چوب با روغن موتور تراکتور بازیافتی مخلوط شد.

    تیم استودیو دی رز سا در ابتدا قصد داشت از تکنیک های بومی استفاده کند، اما متوجه شدند که آنها بر اساس قیر و کرئوزوت بوده و دیگر به فروش نمی رسند.

    در عوض، محصول انتخابی آنها فوق العاده ارزان بود. کشاورزان به دنبال خلاص شدن از شر روغن موتور تراکتور استفاده شده خود بودند و آن را در اختیار تیم سازنده قرار دادند. 

    پایه های بتنی نیز کلبه را در محل ساخت محکم نگه می دارند.

    فضای درونی کلبه جنگلی سیاه
    در فضای درونی این کلبه جنگلی، تیرهای سقف چوبی جلب توجه می کنند. دیوارها با تخته های تراشه ای جهت دار – نوعی پنل مهندسی شده از جنس تراشه های چوبی – پوشیده شده اند.

    انتخاب این پنل ها برای سطوح داخلی به این دلیل بود که به سطحی مقاوم نیاز بود. همچنین، تیم سازنده قصد استفاده از ماده ای مشابه برای کف، دیوارها و سقف را داشت.

    به غیر از اجاق هیزمی که گرمایش کلبه را تامین می کند، هیچ مبلمان ثابتی در فضای اصلی وجود ندارد. از این رو، امکان استفاده از کلبه به عنوان فضایی برای کار، استراحت و معاشرت فراهم می شود. اتاق اصلی به سمت یک سطح چوبی بالا آورده شده باز می شود که به دریاچه جنگلی مشرف است.

    درها، پنجره ها و اجاق همگی بازیابی شده و مورد استفاده مجدد قرار گرفتند تا پروژه با بودجه محدود در نظر گرفته شده تکمیل شود.

     

     

    پورسعیدخلیلی