مدیران خودروعصر اعتبار

حق کمیسیون مشاوران املاک از هر طرف معامله ۲۵ صدم درصد است

عصر ساختمان- رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: مشاوران املاک باید از هر طرف معامله ۲۵ صدم درصد حق کمیسیون دریافت کنند و موظف هستند در ازای دریافت آن فاکتور تحویل مشتری دهند و اگر مبلغی بیش از نرخ مصوب دریافت شود از نظر ما تخلف صنفی است.

حق کمیسیون مشاوران املاک از هر طرف معامله ۲۵ صدم درصد است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، فاطمه جوادی: کیانوش گودرزی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران درخصوص وضعیت خرید و فروش ملک در تهران به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: شاید کسانی باشند که یک مقدار پول پس انداز کرده‌اند و می‌خواهند ملک خود را تبدیل به احسن کنند و یا محل زندگی را تغییر دهند، اما در کل می‌شود گفت که بازار مسکن در حالت رکود کامل است.

    گودرزی افزود: وقتی بازار مسکن وارد فاز رکود می‌شود، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و محرک‌هایی وجود نداشته باشد که بازار مجدد به رکود برود، یک سال طول می‌کشد تا بازار مسکن خودش را بازیابی کند و به روال عادی بازگردد.

    وی ادامه داد: به دلیل فعالیت یک عده سودجو که منافع شخصی خودشان را دنبال می‌کنند، طی چند ماه از وسط اردیبهشت تا پایان مرداد یک بحران مسکن اتفاق می‌افتد؛ اما اکنون فصل نقل و انتقالات گذشته و همه ساکن شده‌اند و کسی را نداریم که بگوید من در خیابان مانده‌ام و خانه پیدا نکرده‌ام، اما شاهد تغییر منطقه چه رو به بالا و چه رو به پایین بوده‌ایم.

    مدیران خودور ام وی ام(صفحه خبر-میان مطلب)
    رییس اتحادیه مشاوران املاک درخصوص تعداد خانه‌های خالی تهران نیز گفت: تا به حال بانک اطلاعاتی در حوزه مسکن نداشتیم و اصلا نمی‌دانیم چه تعداد واحد خالی با چه متراژ، تراکم و چند سال ساخت در کدام منطقه تهران وجود دارد. وزارت راه اخیرا در سامانه اسکان کارهایی انجام داده که ابتدا با بازتاب موفقی روبرو نبوده، اما حالا با تشویق، ترغیب و حتی اجبار در حال کسب اطلاعاتی است که با این روند موافق هستیم؛ بنابراین جدا از بحث تولید مسکن باید به بانک اطلاعاتی خانه‌های خالی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

    گودرزی درباره حق کمیسیونی که مشاوران املاک دریافت می‌کنند هم گفت: مشاوران املاک باید از هر طرف معامله 25 صدم درصد دریافت کنند و موظف هستند در ازای دریافت آن فاکتور تحویل مشتری دهند و اگر مبلغی بیش از نرخ مصوب دریافت شود از نظر ما تخلف صنفی است.

    وی تصریح کرد:با روش‌هایی می‌شود مانع این تخلف شد مثلا سامانه املاک و مستغلات را تقویت کرد و درگاه بانکی گذاشت که مالیات بر ارزش افزوده را همان لحظه پرداخت و کد رهگیری دریافت کرد و همان موقع حق‌الزحمه مشاور املاک سیستمی مشخص و همان مبلغ را بتوان در دستگاه پوز کارت کشید؛ به این ترتیب مشاوران املاک نمی‌توانند رقم بالا یا دلخواه خود را دریافت کنند. 

    رییس اتحادیه مشاوران عنوان کرد: اکثر مواقع مشاوران املاک حتی حق قانونی خودشان را هم نمی‌توانند بگیرند، باید این را درنظرگرفت که آنها با هزینه‌هایی چون اجاره دفتر، مالیات و بیمه مواجه‌اند و از این طریق خرج زندگی‌شان را تامین می‌کنند که اکثرا هم جوان هستند.

    گودرزی در پایان گفت: همواره تاکید کرده‌ام که قانون‌مداری باید سرلوحه کار ما باشد تا آن نگاه منفی که به اشتباه در مورد صنف مشاوران املاک وجود دارد از روی این صنف رخت بربندد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی