مدیران خودروعصر اعتبار

تاثیر شناسایی خانه‌های خالی بر بهبود بازار خرید و اجاره مسکن

عصر ساختمان- به گفته کارشناسان، یکی از راهکارهای سامان بخشیدن به بازار مسکن، تعیین تکلیف خانه‌های خالی از سکنه است که اخیرا تعداد زیادی از آنها شناسایی شده‌اند.

تاثیر شناسایی خانه‌های خالی بر بهبود بازار خرید و اجاره مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، اخذ مالیات از خانه‌های خالی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار‌های کنترل بازار مسکن به شمار می‌رود که  این طرح بعد از گذشت  چند دهه بالاخره امسال به مرحله اجرایی رسیده که همین امر می‌تواند زمینه ساز بهبود وضعیت  قیمت‌ها در بازار مسکن شود، اما به این شرط که دولت بتواند با همکاری تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان ثبت احوال و اسناد کشور خانه‌های خالی بیشتری را شناسایی کند‌.

    براساس این گزارش وزارت راه و شهرسازی از ابتدای امسال اقدامات موثری را در حوزه شناسایی خانه‌های خالی انجام داده است و با این اقدام بخش زیادی از واحد‌های خالی از سکنه به بازار مسکن عرضه شده که آثار آن در بازار اجاره تابستان و کنترل قیمت‌ها دیده شد.

    وزارت راه وشهرسازی همواره اعلام کرده است که هدف از شناسایی خانه‌های خالی و معرفی آن‌ها به سازمان امور مالیاتی درآمدزایی نیست بلکه هدف اصلی آن است که این واحد‌ها به بازار مسکن تزریق شود. 

    در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه وزارت راه و شهرسازی چندی پیش ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: حدود 400 میلیون رکورد از مالکیت و موجودیت املاک در کشور انجام  شده است با توجه به مفاد قانونی 570 هزار خانه خالی شناسایی شد که عموماً مالکان آن‌ها بیش از 2 خانه خالی داشته‌اند. حدود 18 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده و تاکنون هم به 4 میلیون نفر پیامک ارسال شده، اما ارسال این پیامک‌ها به معنای خالی بودن این واحد‌ها نیست بلکه به عنوان هشدار به مالکان آن‌ها بوده است.

    طبق گفته نوروزی، تا به امروز 82 هزار خانه خالی نهایی شده و این روند همچنان ادامه دارد و سال گذشته هم حدود 18 هزار واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.

    براساس این گزارش مالیات بخش عمده‌ای از این واحد‌های مسکونی توسط سازمان مالیات اخذ می‌شود که به گفته مسئولان در حوزه مالیات تا به امروز هم اقدامات خوبی با همکاری وزارت راه و شهرسازی انجام شده و توانسته‌اند تعداد زیادی از واحد‌های مسکونی خالی حقوقی که شامل بانک‌ها و سایر دستگاه‌ها می‌شوند را شناسایی کنند.

    گفتنی است اولین بانکی که دارای بیشترین واحد خالی از سکنه است بانک مسکن است که البته با توجه به آنکه به عنوان یک دستگاه تخصصی در حوزه مسکن به شمار می‌رود باید منتظر باشیم و ببینم چه توضیحی در این خصوص خواهند داشت.

    مستوفی مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که بانک مسکن با هشت هزار خانه خالی، بانک سپه با 2 هزار و 600 خانه خالی، بانک ملت با 583 خانه خالی، بانک صادرات با 278 خانه خالی و بانک پاسارگاد با 181 بیشترین خانه‌های خالی را دارند. همچنین بیمه ایران 178 واحد خالی را تحت تملک دارد.

    وی افزود: همچنین فردی 20 ساله با 153 خانه خالی شناسایی شده است که باید منبع درآمدی آن مشخص شود.مالیات بر درآمد این فرد نیز از طریق سامانه‌های سازمان امور مالیاتی پیگیری می‌شود.

    در همین رابطه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده بود که شناسایی خانه‌های خالی از طریق ثبت نام در سامانه املاک و اسکان، نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن دارد و باعث می‌شود که بخش عمده‌ای از مشکلات در حوزه  مسکن  به ویژه بازار اجاره کنترل شود.

    وی ادامه داد: دولت باید با همکاری تمامی دستگاه‌ها هرچه سریعتر این موضوع را پیگیری و دنبال کند تا از این طریق بتوانیم سوداگران و دلالان را حذف کنیم و از سوی دیگر عرضه این واحد‌ها به بازار مسکن، می‌تواند بخش زیادی از مشکلات مسکن را در کشور برطرف کند.

    همچنین در همین رابطه فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه بازار مسکن در شرایط کنونی در حالت رکود به سر می‌برد گفت: این بازار در شرایط کنونی نیاز به یک تلنگر دارد و اگر بتوانیم با حذف سوداگران و دلالان از بازار مسکن با استفاده از شناسایی خانه‌های خالی این تلنگر را ایجاد کنیم، بازار به سمت رونق هدایت خواهد شد.

    او افزود:  بازار مسکن بر خلاف آمار‌هایی که اعلام شده با کاهش قیمت روبرو شده که این امر نشان دهنده آن است که دولت با استفاده از سامانه املاک و اسکان توانسته به هدف خود دست پیدا کند. دولت در شرایط کنونی باید اطلاعات خود در سامانه املاک و اسکان را تکمیل کند تا این بازار به سمت رونق و خروج از رکود هدایت شود.

    بازار مسکن به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصادی کشور به شمار می‌رود که نقش بسیار زیادی در تورم اقتصاد دارد؛ بنابراین ایجاد رونق و خارج شدن این بازار از رکود اثر بسیار مثبتی در بهبود وضعیت معیشتی کشور خواهد داشت که در این بین نقش اصلی در بازار را حذف خانه‌های خالی ایفا می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو