مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن در قبضه بانک‌ها! / تعداد خانه های خالی در ایران از استاندارد جهانی عبور کرد

عصر ساختمان- آمارهای جدیدی که مدیر کل حسابرسی سازمان مالیاتی کشور به تازگی اعلام کرده است بار دیگر نشان می‌دهد که بازار مسکن در قبضه بانک‌هاست و این نهادها می‌توانند نقشی تعیین‌کننده در این بازار داشته باشند.

بازار مسکن در قبضه بانک‌ها! / تعداد خانه های خالی در ایران از استاندارد جهانی عبور کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تجارت‌نیوز، یکی از مشکلاتی که بازار مسکن با آن دست و پنجه نرم می‌کند کمبود عرضه است. گرانی،  تورم و کاهش حاشیه سود سازندگان باعث شده است در سال‌های اخیر دیگر میلی برای ساخت و ساز باقی نماند و این بازار، هم از سمت عرضه و هم از سمت تقاضا لنگ بزند.

    یکی از سیاست‌هایی که همیشه برای افزایش عرضه واحدهای مسکونی به بازار در این مواقع به کار گرفته می‌شود، شناسایی خانه‌های خالی، افزایش مالیات و در نهایت عرضه آنها به بازار است.
    آمارهای عجیب از تملک خانه های خالی

    دولت سیزدهم از ابتدای امسال و با شدت گرفتن تورم مربوط به بخش اجاره و بالاگرفتن نارضایتی‌های مربوط به آن، تصمیم به اعمال سیاست مربوط به خانه‌‌های خالی گرفت، اما نتیجه‌ای که از این فرآیند حاصل شد متفاوت با انتظارات بود. برای مثال در حالی که برآورد شده بود این آپارتمان‌ها غالبا در محله‌های بالای تهران قرار گرفته و متراژ زیادی داشته باشند، خلاف آن ثابت شد؛ به‌گونه‌ای که مشخص شد این واحدهای خالی پراکندگی جغرافیایی دارند و به نظر می‌رسید عرضه آنها بتواند نتیجه مطلوبی برای مستاجران و متقاضیان مصرفی مسکن داشته باشد.از سوی دیگر اعلام شد حجم بالایی از واحدهای خالی در کشور در تملک نهادهای دولتی و بانک‌ها هستند؛ موضوعی که با اظهارات مدیر کل حسابرسی سازمان مالیاتی کشور مهر تایید دیگری بر آن زده شد. او اخیرا اعلام کرده است که بانک مسکن با هشت هزار خانه خالی بیشترین تعداد خانه‌های خالی را در اختیار دارد. پس از آن نیز بانک سپه با دو هزار و 600 خانه خالی، ملت 583 واحد، صادرات 278 واحد، پاسارگاد 181 و شرکت بیمه ایران با 178 واحد خالی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نکته قابل توجه دیگری که در این آمارها به آن اشاره شد مالکیت جوانی 20 ساله بر 153 خانه خالی بود!وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این تعداد خانه‌های خالی در کشور را بین دو تا دو میلیون و 500 هزار خانه خالی اعلام کرده بود. با توجه به اینکه بر اساس اسناد بالادستی پیش‌بینی شده است هر سال یک میلیون تقاضای جدید به بازار مسکن اضافه شود، خالی ماندن 2.5 میلیون واحد مسکونی در کشور معنای متفاوتی برای بازار خواهد داشت.

    خانه های خالی در ایران بالاتر از استاندارد جهانی

    تعداد خانه‌های خالی با بر هم خوردن توازن بازارهای مالی و روانه شدن مقدار زیادی از سرمایه‌ها به سوی بازار مسکن فزونی گرفت، تا آنجا که بر اساس برخی آمارهای جهانی اکنون ایران از استاندارد دارا بودن واحدهای خالی و بدون سکنه عبور کرده است.

    ابوالفضل نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن در این زمینه گفته است:‌ شاخص خانه خالی در همه کشورهای دنیا پنج درصد است، اما این رقم در ایران به حدود 10 درصد یعنی پنج درصد بیشتر از میانگین دنیا رسیده است؛ اکنون معادل حدود 1.2 میلیون خانه خالی وجود دارد. از این تعداد خانه شناسایی شده طبق قانون، روستاها و شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نیستند.

    او همچنین اعلام کرده تا کنون شناسایی 82 هزار خانه خالی نهایی شده است. نوروزی همچنین بیان کرده است:‌ شناسایی واحدهای خالی ادامه دارد و خانه‌های مشکوک به خالی در تور شناسایی قرار می‌گیرد. از 82 هزار واحد نیز طی سال قبل حدود 18 هزار خانه به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.

    اجرای این طرح در شرایط فعلی می‌تواند فرصت‌های جدیدی به بازار اجاره و خرید مسکن بدهد و در انتها باعث کنترل بازار شود. با این حال دو نکته در این مورد وجود دارد؛ ابتدا اینکه ممکن است شناسایی این خانه‌ها و وادارکردن صاحبان املاک برای ارائه آنها به بازار از مرحله‌ای به بعد ممکن نباشد. در درجه دوم اینکه حتی در صورت درست پیش رفتن این طرح کارشناسان معتقدند روند آن در طولانی‌مدت اتفاق خواهد افتاد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو