مدیران خودروعصر اعتبار

قسط نجومی برای آپارتمان ۲۳ متری!

عصر ساختمان- اگرچه دولت در یک اقدام تقریبا بی‌اثر وام اوراق مسکن را به ۱.۹ میلیارد تومان صرفا برای زوجین دارای ۴ فرزند افزایش داد، بررسی‌ها نشان می‌دهد با این پول می‌توان ۲۳.۷متر مسکن در تهران خرید. موضوع دیگر اقساط ۳۷ میلیون تومانی ماهیانه این تسهیلات است که جامعه هدف توان بازپرداخت آن را ندارد و کسی که از توانایی پرداخت چنین مبالغی برخوردار است هدفش خرید آپارتمان ۲۳.۷ متری نخواهد بود.

قسط نجومی برای آپارتمان ۲۳ متری!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از جهان صنعت نیوز، روز گذشته بانک مسکن اعلام کرد که وام 960 میلیون تومانی خرید مسکن، صرفا برای زوجین تا سقف 1.9 میلیارد تومان افزایش یافته است. به این صورت که تسهیلات مذکور بین 25 تا 100 درصد (بر اساس تعداد فرزندان) افزایش پیدا کرده و این موضوع را در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت عنوان کرد. طبق این  طرح سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز به ازای هر فرزند زیر 20 سال و حداکثر تا چهار فرزند افزایش یافت.

    به ازای یک فرزند زیر 20 سال سن 25 درصد، دو فرزند زیر 20 سال 50 درصد، سه فرزند زیر 20 سال 75 درصد و چهار فرزند زیر 20 سال سن 100 درصد به سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن اضافه می‌شود. دوره بازپرداخت این تسهیلات به روش ساده، به ازای هر فرزند زیر 20 سال سن، به میزان دو سال (در مجموع برای پنج فرزند و حداکثر تا سقف 10سال) قابل افزایش است. به این ترتیب مدت بازپرداخت این  وام تا 22 سال می‌تواند افزایش پیدا کند.

    اما محاسبات نشان می‌دهد که قسط ماهیانه وام 1.9 میلیارد تومانی حدود 37 میلیون تومان است که روز گذشته یکی از رسانه‌های حامی دولت با کنایه از آن به عنوان «وام برای پرداخت وام» نام برد.

    اگرچه بانک مسکن در اطلاعیه خود نرخ سود تسهیلات مذکور را اعلام نکرد اما وام مسکن از محل خرید اوراق ممتاز 22.5 درصد سود دارد. بر این اساس بانک مسکن پس از 22 سال 9 میلیارد و 780 میلیون تومان به ازای وام یک میلیارد و 900 میلیون تومانی دریافت می‌کند که بیش از 5 برابر رقم اصلی خواهد بود.

    از طرف دیگر بررسی‌ها گویای آن است که با وام 1.9 میلیارد تومانی نمی‌توان در مناطق میانی و حتی بسیاری از محله‌های جنوبی تهران خانه خرید و پوشش‌دهی این وام محدود به بعضی مناطق جنوبی و حومه‌ای پایتخت می‌شود.

    مرکز آمار در روزهای اخیر متوسط قیمت هر متر خانه در تهران را حدود 81 میلیون تومان اعلام کرد. بر این اساس با وام 1.9 میلیارد تومانی می‌توان یک آپارتمان 23.7 متری در پایتخت خریداری کرد.

    دو سوال اساسی این است که آیا جامعه هدف واحدهای 23.7  متری از توانایی لازم برای بازپرداخت اقساط 37 میلیون تومانی برخوردارند؟ یا اساسا کسی که ماهیانه 37 میلیون تومان درآمد دارد نقطه‌ی غایت آرزوهایش خرید یک آپارتمان 23.7 متری است؟ بدون شک پاسخ هر دو سوال منفی خواهد بود. به نظر می‌رسد دولت بیش از آن‌که از طریق افزایش سقف تسهیلات وام از 960 به 1.9 میلیارد تومان به دنبال خانه‌دار کردن متقاضیان باشد در پی استفاده از فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی چنین طرح‌هایی است تا شاید مردم فراموش کنند که در دو سال فعالیت دولت مردمی قیمت مسکن در تهران 170 درصد افزایش یافته و فقط در یک سال گذشته 84 درصد رشد کرده است.

    مسئولان دولتی در رسانه‌ها از مولفه‌های کاهنده قیمت بازار مسکن سخن می‌گویند و امیدوارند این وضعیت باثبات و البته شکننده تا پایان سال تحت تاثیر قرار  نگیرد. احسان خاندوزی ـ سخنگوی دولت در روزهای اخیر اعلام کرد که ترمز رشد قیمت مسکن کشیده شد. استناد او به کاهش تورم بازار مسکن شهر تهران در سه ماهه تابستان بود و البته سعی کرد از ارایه آمار افزایش قیمت در مدت زمان هشت ماهه‌ای که دولت به سرکوب آمار قیمت مسکن پرداخت خودداری کند. هشت ماهه‌ای که بازار مسکن رشد 47 درصدی قیمت را تجربه کرد.

    اما پنج مولفه کاهنده قیمت در بازار مسکن چیست؟ تورم عمومی، وضعیت بازارهای موازی، میزان ساخت و ساز، رشد نقدینگی و تعداد معاملات مسکن. بررسی‌ها نشان می‌دهد بجز رشد نقدینگی که دولت مدعی کاهش سرعت آن از 39 درصد سال 1400 به 26 درصد در سال 1402 است وضعیت در چهار حوزه دیگر چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. تورم عمومی به 46 درصد رسیده و تورم مصالح ساختمانی بالای 160 درصد است. بازارهای موازی شامل ارز و طلا نیز در روزهای اخیر متاثر از تنش‌های بین‌المللی دچار نوسان شده و روز 6 آبان 1402 قیمت دلار به 52 هزار تومان و قیمت سکه امامی به 30 میلیون تومان رسید.

    اخبار برگزیدهمسکن

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو