مدیران خودروعصر اعتبار

گزارش تورم مسکن بالاخره اعلام شد

عصر ساختمان- مرکز آمار ایران امروز با تاخیر چند روزه، گزارش تورم مهرماه را منتشر کرد. بر این اساس قیمت مسکن در این بازه یک ماهه تورمی ۴.۳ درصدی را تجربه کرده است.

گزارش تورم مسکن بالاخره اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از گسترش؛ مرکز آمار ایران امروز آمار مربوط به تورم را منتشر کرد. بر این اساس در مهرماه امسال، شاخص قیمت نسبت به ماه قبل، 2.3 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل، 39.2 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 45.5 درصد افزایش داشته است.

    همچنین نرخ تورم سالانه در اولین ماه پاییز، برابر 45.5 درصد بوده که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 44.6 درصد برای دهک اول، تا 46.5 درصد برای دهک دهم متغیر است.

    تورم مسکن در مهرماه
    بخشی از گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده هر ماه به تورم مسکن و اجاره اختصاص دارد که مطابق با آن تورم ماهانه مسکن 4.3 درصد، تورم نقطه به نقطه 39.1 درصد و تورم سالانه آن 37.9 درصد ثبت شده است.

    بازار اجاره نیز در طی مهرماه و در بازه یک ماهه تورمی مشابه با مسکن یعنی 4.3 درصد را پشت سر گذاشته است. تورم نقطه به نقطه اجاره نیز 39.1 درصد و تورم سالانه آن 37.8 درصد برآورد شده است.

    تورم مسکن در شهریورماه
    گزارش شهریورماه نیز نشان می‌دهد قیمت مسکن در این بازه یک ماهه تورمی معادل 3.4 را پشت سر گذاشته و تورم نقطه به نقطه این بخش نیز 38.7 درصد ثبت شده است. تورم سالانه قیمت مسکن میزان کمتری از تورم نقطه به نقطه آن دارد و به 37.3 درصد رسیده است. از سوی دیگر تورم ماهانه اجاره نیز برابر با تورم قیمت مسکن 3.4 درصد، تورم ماهانه 38.7 درصد و تورم سالانه نیز 37.1 درصد برآورد شده است.

    گزارش تورم ماه گذشته یعنی مردادماه 1402 نیز نشان‌دهنده آن است که تورم ماهانه این نیاز اساسی 3.3 درصد و تورم نقطه به نقطه آن نیز 38.5 درصد بوده است. تورم سالانه مسکن نیز در مردادماه به 36.6 رسیده بوده است. گفتنی است اخیرا مرکز آمار ایران در گزارشی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران، اعلام کرد که متوسط قیمت هر متر خانه در شهریور امسال به 77 میلیون تومان رسیده است.

    البته تورمی که برخی از مردم به‌طور حقیقی در بازار مسکن و اجاره احساس می‌کنند بسیار بالاتر از تورمی است که در این دست آمارها ثبت می‌شود. اکنون قشر بزرگی از مردم  بالغ بر 70 درصد از درآمد خود را ماهانه صرف هزینه‌های مسکن می‌کنند، در حالی که امیدی نیز برای خرید خانه‌ای حداقلی ندارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی