مدیران خودروعصر اعتبار

جزئیات تزریق ۲ میلیارد دلار به طرح نهضت ملی مسکن

عصر ساختمان- صندوق توسعه ملی حاضر شده ۲ میلیارد دلار اوراق نفتی را از وزارت راه و شهرسازی پیش‌خرید کند و مابه‌ازای آن به طرح نهضت ملی مسکن پول بپردازد.

جزئیات تزریق ۲ میلیارد دلار به طرح نهضت ملی مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، ششم مهرماه وزیر راه و شهرسازی گفت که 2 میلیارد دلار توسط صندوق توسعه ملی به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص می‌یابد که از طریق تهاتر نفت خواهد بود. مهرداد بذرپاش بیان کرد که مجوز این موضوع هم از سوی رهبر معظم انقلاب اخذ شده است.

    در همین راستا مهدی غضنفری ـ رئیس صندوق توسعه ملی - اعلام کرد: صندوق توسعه ملی حاضر شده 2 میلیارد دلار اوراق نفتی را از وزارت راه و شهرسازی پیش‌خرید کند و مابه‌ازای آن به طرح نهضت ملی مسکن پول بپردازد. ما در رابطه با طرح نهضت ملی مسکن همکاری کامل را با دولت خواهیم داشت.

    وزارت راه و شهرسازی اجازه گرفته که اگر مسائل بالادستی‌اش حل شود حواله‌های نفتی را تا سقف 2 میلیارد دلار با صندوق توسعه ملی مشارکت کند. صندوق برای تامین منابع طرح نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی پول پرداخت می‌کند و وزارت راه نیز حواله‌های نفتی در اختیار صندوق توسعه ملی قرار می‌دهد.

    آنطور که غضنفری اعلام کرد شکل دیگر همکاری به این صورت است که صندوق توسع ملی می‌تواند در بعضی از بانک ها که با طرح نهضت ملی مسکن همکاری دارند با نرخ بسیار پایین سپرده‌گذاری ارزی داشته باشد. بانک ها می‌توانند این پول را بتوانند به طرح‌ها بدهند و مابه‌التفاوت این نرخ در بحث نهضت ملی مسکن استفاده شود. در هر دو این موضوعات مذاکرات در حال انجام است و در صورتی که به نتیجه برسد قابل اجرا خواهد بود.

    بر اساس صحبت های مسئولان صندوق توسعه ملی، این صندوق نه می‌خواهد مسکن‌سازی کند و نه در کار وزارت مسکن دخالت داشته باشد. وزارت راه و شهرسازی اوراق فروش نفت در اختیار داشته اما آزاد شدن این اوراق برای این وزارتخانه زمان‌بر است. صندوق حاضر شده این اوراق نفتی را از وزارت راه بخرد. در واقع صندوق توسعه ملی اوراق را از وزارت راه و شهرسازی پیش خرید می‌کند. بدین ترتیب از منابع صندوق چیزی کم نمی‌شود؛ زیرا 2 میلیارد دلار اوراق دریافت می‌کند و 2 میلیارد دلار پول می‌دهد. البته این موضوع مصوبات بالادستی می‌خواهد که هنوز صادر نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو