مدیران خودروعصر اعتبار

پیشنهادی برای خانه‌دار شدن کارگران

عصر ساختمان- دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تنها راه خانه‌دار شدن کارگران را تشکیل تعاونی‌های مسکن کارگری، اختصاص زمین رایگان و وام بلند مدت با اقساط کم دانست و گفت: باید از ظرفیت بانک رفاه کارگران و بانک توسعه تعاون برای پرداخت وام ساخت مسکن کارگری استفاده شود.

پیشنهادی برای خانه‌دار شدن کارگران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، هادی ابوی رفع دغدغه مسکن کارگران را مورد تاکید قرار داد و درباره طرح ساخت خانه‌های کوچک مقیاس 25 متر و  35 متر برای خانه دارشدن کارگران گفت:حوزه مسکن کارگری با حوزه مسکن سایر آحاد جامعه متفاوت است. تنها راه خانه دار شدن کارگران اختصاص زمین رایگان و وام بلند مدت با اقساط کم است، زیرا کارگران از توان مالی کمی برخوردارند.

    وی با اشاره به اختصاص زمین از سوی دولت برای ساخت مسکن، گفت: شیوه‌ای که اکنون برای تامین زمین و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در پیش گرفته شده خوب است، منتها باید در حوزه کارگری بومی سازی شود یعنی باید شرکت‌های تعاونی مسکن کارگری را در صنوف مختلف ایجاد کنیم.

    ابوی تاکید کرد: اصرار ما برای خانه‌دار شدن کارگران به تشکیل تعاونی‌های مسکن کارگران است تا ویژه خود کارگران خانه سازی شود. در دهه 60 و 70 بسیاری از کارگران با شیوه تعاونی خانه‌دار شدند. ما نمی‌توانیم به کارگر تکلیف کنیم که ظرف مدت دو سال زمین را بسازد و برود داخل خانه بنشیند زیرا درآمدی که بتواند با آن پس انداز کند یا وام بگیرد محدود است.

    دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اظهار کرد: اگر شرکت تعاونی مسکن کارگران مختص خود کارگران و با شرایط مالی، اقلیمی، فرهنگی و میزان درآمد خودشان تشکیل شود، به خانه دار شدن آنها کمک می کند. راه‌هایی غیر از تعاونی برای کارگران مقرون به صرفه نیست.

    وی گفت:به جای اینکه در حوزه وام و تسهیلات، بانک مسکن را فقط دخیل کنیم، می‌توانیم از منابع و ظرفیت بانک‌ توسعه تعاون و بانک رفاه کارگران هم به عنوان بانک‌های تخصصی استفاده کنیم.

    این مقام مسئول کارگری درباره پرداخت وام ساخت مسکن وکسر اقساط وام از حقوق کارگران گفت: کارگران صنوف عمدتا قراردادی هستند و مثل کارمندان امکان کسر از حقوق برای پرداخت اقساط مسکن را ندارند، ولی پیشنهاد ما این است که شرکت‌های تعاونی مسکن کارگری و حتی کارمندی ویژه خودشان تشکیل شود و زمین را تامین کنیم تنها در حوزه ساخت تعهد بدهند که با شرایط و مدت زمان خاص بسازند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی