مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان:

وام مسکن ۶۰ میلیون تومانی فقط معوقات بانکی را افزایش می دهد

عصر ساختمان- در شرایط کنونی خریدار برای خرید یک واحد آپارتمان ۸۰ متری حداقل باید ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کند و قطعا کسی که ۳۴۰ میلیون تومان پول دارد معطل وام ۶۰ میلیونی نیست.علاوه بر این باید دید این وام با چه بهره ای به متقاضیان مسکن ارایه می شود.کارمندی که ماهانه ۵/۱ میلیون تومان درآمد دارد؛ چگونه می تواند به همین اندازه قسط پرداخت کند.

وام مسکن ۶۰ میلیون تومانی فقط معوقات بانکی را افزایش می دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷:۰۰

    محمد علی پورشیرازی،کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر ساختمان» به ارزیابی تاثیرات وام 60میلیون تومانی مسکن پرداخت و گفت:مشکل مسکن ما باید از پایه حل شود. طرح های اینچنینی فقط یک بهانه برای سرگرم کردن مردم است ومتاسفانه مردم ساده دل ما به راحتی وارد این بازی ها می شوند.
    پورشیرازی با بیان این که در تمام دنیا مسکن کالای مصرفی است و نه سرمایه ای،خاطرنشان کرد:در کشورهای دیگر خرید ملک به منظور کرایه دادن آن و کسب درآمد کار مضحکی است اما در کشور ما به یک امر عادی تبدیل شده و بسیاری سرمایه های خود را وارد این بازار می کنند.
    وی با اشاره به این که در دی ماه سال 84 بازار مسکن کاملا آرام بود؛اظهار داشت: در اسفند 84 ارایه وام 3 میلیون تومانی که به 5 و 8 میلیون تومان ارتقاء پیدا کرد؛ منجر به افزایش قیمت مسکن شد.در واقع ارزش ملکی که در دی ماه 84 متری 150 هزار تومان بود در اسفند همان سال به متری 5/3 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.
    این کارشناس مسکن افزود:اکنون نیز ارایه وام 60میلیون تومانی کمک چندانی به خریداران نمی کند.ببینید! در شرایط کنونی خریدار برای خرید یک واحد آپارتمان 80 متری حداقل باید 400 میلیون تومان هزینه کند و قطعا کسی که 340 میلیون تومان پول دارد معطل وام 60 میلیونی نیست.علاوه بر این باید دید این وام با چه بهره ای به متقاضیان مسکن ارایه می شود.کارمندی که ماهانه 5/1 میلیون تومان درآمد دارد؛ چگونه می تواند به همین اندازه قسط پرداخت کند. این امرمنجر به افزایش معوقات بانکی می شود.
    پورشیرازی با بیان که آمار 12 کشور دنیا نشان می دهد؛ قیمت مسکن در عرض 12 سال تغییرچندانی در آن کشورها نداشته است؛گفت: شخصی را می شناسم که در یکی از این کشورهاملکی را خریداری کرده بود و بعد از 11 سال که قصد فروش آن را داشت؛ فقط 30 درصد به مبلغ ملک اضافه شده بود و این باعث شکایت صاحب ایرانی آن شده بود.مهم ترین دلیل این امر ثابت نگه داشتن قیمت مواد اولیه در این کشورهاست.برای سال ها قیمت سیمان و آهن و آن چه مربوط به ساختمان است ثابت نگه داشته می شود یا افزایش بسیار کمی دارند.
    وی تصریح کرد: بنابراین هیج کدام از این طرح هایی که به دنبال هم تعریف و اجرا می  شوند را در کاهش رکود بازار و قیمت مسکن تاثیر گذار نمی دانم و به نظرم این طرح ها فقط بازی سیاسی اند.در کشورهای دیگر گاه تا 90 درصد قیمت خانه را وام می دهند اما با سودهای بسیار پایین تا افراد توانایی بازپرداخت آن را داشته باشند.
    وی در پاسخ به این که افزایش وام مسکن ممکن است منجر به افزایش قیمت شود یا خیر، خاطرنشان کرد:چنانچه امنیت اقتصادی وجود داشته باشد افراد به جای این که سرمایه خود را با خرید مسکن راکد کنند به فعالیت های تولیدی روی می آورند و دیگر به فکر گران کردن قیمت مسکن و کرایه خانه اشان نیستند.
    وی تصریح کرد:بر اساس قانون اقتصاد جهانی در زمان رکود، تورم باید کاهش پیدا کند اما در بازار مسکن این امر اتفاق نیفتاد. البته نباید انتظار کاهش قیمت ها را داشته باشیم زیرا هرگز این اتفاق نمی افتد.اما می توان با ثابت نگه داشتن قیمت مواد اولیه ساختمان هایی که جدید ساخته می شوند را با قیمت مناسب به دست خریداران سپرد.اکنون دوسال است که بازار مسکن در رکود کامل به سر می برد و در این مدت قیمت ها کم کم در حال افزایش است.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار