مدیران خودروعصر اعتبار

ثبت ملی بافت تاریخی روستای مزار بجستان

عصر ساختمان- بافت تاریخی روستای مزار بجستان پس از تصویب شورای سیاست گذاری ثبت و حریم معاونت میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

ثبت ملی بافت تاریخی روستای مزار بجستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت ، بافت های روستایی به واسطه ی کارکرد اساسی خود که تامین کننده ی بسیاری از نیازهای زیستی ، سکونتی و اقتصادی جامعه روستایی هستند از خصیصه پویایی و تغییر دائمی برخوردار هستند .

    زارع صفت گفت: بافت های روستایی حاوی اطلاعات محیطی ، اقلیمی و فرهنگی مفیدی برای ارزیابی میزان تاثیر پذیری فرآیند شکل گیری و توسعه طبیعی کالبد روستاها هستند .

    معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی هم در رابطه گفت: بناهای مسکونی داخل بافت با گونه های چهار ایوانی یا دو ایوانی برگرفته از فرهنگ و اقلیم کویری به صورت کاملا درونگرا و محصور و دارای حیاط مرکزی و اغلب آنها دارای زیرزمین، ایوان، انبار، هیزم خانه،طویله، بازشوهای کوچک، بادگیر بوده و فرم پوشش طاقها غالبا قوسی شکل و گنبدی است.

    رکنی افزود: در روستای مزار خانه ها با توجه به کارکرد فضاهایی مختلف ساخته شده اند به طوری که هر خانوار در خانه هایی با زیربنای حداقل400مترمربع زندگی می کنند و این محدوده به شیوه ای منحصر به فرد برای کارکردهای مختلف تقسیم بندی شده که پوشش آنها با توجه به اقلیم کویری گنبدی است و این فضاها دارای تابستانهای خنک و زمستان های گرم می باشد. جهت بادگیر روی پوشش های گنبدی نیز به سمت جنوب شرقی است.

    وی گفت : بافت پیوسته روستای هدف گردشگری مزار مشحون از زیبائیهای معماری اقلیم کویری است که در نمایی هماهنگ این خصوصیات را پیش روی گردشگران قرار می دهد همچنین وجود آثار و ابنیه تاریخی نظیر مقبره آصف برخیا- قلعه تاریخی مزار، صومعه مزار - قلعه دختر مزار، حسینیه مزار و قبرستان تاریخی که نشاندهنده پیشینه غنی این منطقه است.

    معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: وجود هنرهای سنتی و صنایع دستی از جمله پارچه بافی، چادربافی، حوله بافی، برک بافی و همچنین ثبت موضوعات فرهنگی فن و هنر سبد بافی ( ترکه بافی ) – به شماره 832 و فنون شیره گیری انگور - به شماره 836 در تاریخ 4/11/ 91 در فهرست میراث ناملموس کشورکه نشأت گرفته از فرهنگ مردم ساکن در این روستا می باشد، مؤید غنای عنصر میراثی این بافت تاریخی است.

    گفتنی است بافت تاریخی روستای هدف گردشگری مزار در بخش مرکزی شهرستان بجستان و در 5.5 کیلومتری جنوب غربی شهر بجستان قرار گرفته است

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو