مدیران خودروعصر اعتبار

عضو کمیته فنی تخت جمشید خبر داد:

توقف عملیات عمرانی در محدوده تخت جمشید

عصر ساختمان- هر گونه عملیات عمرانی در محدوده کارخانه آرد نقش رستم واقع در محدوده حریم درجه ۲میراث جهانی تخت جمشید تا انجام پژوهش های باستان شناسی و سیر مراحل قانونی تخلفات صورت گرفته متوقف شد .

توقف عملیات عمرانی در محدوده تخت جمشید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، افشین یزدانی عضو کمیته فنی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اعلام این خبر گفت :کارخانه  آرد نقش رستم با قدمتی افزون بر 20 سال در محدوده حریم درجه 2 محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر قرار گرفته است.

    او افزود : به دلیل حجم بالای تولید گندم در دشت مرودشت و نیاز به ذخیره سازی به شیوه بهداشتی و نوین در کارخانه آرد نقش رستم، ساخت سیلوهای بتنی ذخیره سازی در محوطه کارخانه به ضرورت بدل شده است.

    به گفته یزدانی ، این در حالی است که به دلیل واقع شدن محوطه  کارخانه در محدوده  حریم درجه 2 تخت جمشید و نقش رستم و براساس ضوابط و مقررات مصوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ساخت پروژه های عمرانی دارای محدودیت هایی برای حفاری در زمین و بلند مرتبه سازی است.

    او تصریح کرد : هرگونه طرح توسعه در این محدوده در چارچوب طرح های کلان مدیریتی و طرح های هادی و آن هم به شرط نبود آلایندگی زیست محیطی و بیشینه ارتفاع 8.5 متر از سطح زمین امکان پذیر و مجاز است.

    این باستان شناس افزود : بر همین اساس محدوده طرح عمرانی کارخانه یاد شده پیش از هر چیز بایستی به جهت کیفیت آثار زیر سطحی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

    او بیان کرد :برنامه کاوش و گمانه زنی در محدوده کارخانه مورد نظر بر همین اساس و با هدف پاسخگویی و روشن سازی پرسش کیفیت لایه های زمین شناسی و باستان شناسی در منطقه و در نهایت امکان یا نداشتن امکان هرگونه عملیات خاکبرداری و گود برداری در محل یاد شده  به پژوهشکده  باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، پیشنهاد و پس از گرفتن  مجوز نسبت به عملیات میدانی کاوش و گمانه زنی اقدام شد.

    به گفته وی ، کاوش های باستان شناسی در حال انجام بخشی از یک برنامه  جامع بررسی و مطالعه دقیق محدوده  کارخانه آرد نقش رستم و اطراف آن شامل عملیات دورسنجی مغناطیسی (ژئوفیزیک) و بررسی و تحلیل تصاویر هوایی و پیمایش میدانی است.

    این باستان شناس اظهار داشت : از شروع عملیات 16 گمانه در اندازه های 2در 2 و 2 در یک متر در محدوده  کارخانه مورد کاوش ایجاد شده  که این تعداد در روزهای آینده به  حدود 20 گمانه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

    به گفته یزدانی ، کاوش و گمانه زنی در محدوده طرح عمرانی کارخانه  آرد نقش رستم علاوه بر آگاهی افزایی نسبت به کیفیت لایه های باستانی منطقه ،نقشی اساسی در بازسازی چشم انداز فرهنگی و طبیعی دشت مرودشت و تعیین حدود شهر پارسه خواهد داشت.

    او افزود : کاوش های جاری جدای از آن که پژوهشگران را نسبت به کیفیت لایه های باستانی منطقه آگاه می سازد نقشی اساسی در بازسازی چشم انداز فرهنگی و طبیعی دشت مرودشت و تعیین حدود شهر پارسه خواهد داشت.

    این باستان شناس گفت :  این کاوش ها همچنین به شکلی دقیق ما را از کیفیت رسوبگذاری در دشت مرودشت و در نزدیکی تخت جمشید در هزاره های مختلف و از دوران هخامنشی در حدود 500 پیش از میلاد تا به امروز آگاه می سازد.

    یزدانی تأکید کرد :  انجام عملیات کاوش و گمانه زنی هیچ گونه ارتباطی با تخلف انجام شده در رابطه با ارتفاع خارج از ضوابط دو کندوی ساخته شده نداشته و تخریب حریم منظری محوطه  میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم توسط بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و قوه قضائیه تا کسب نتیجه دلخواه و کاهش ارتفاع تا مقدار قانونی در حال پیگیری و انجام است.

    مجوز گمانه زنی و کاوش به منظور ارزیابی محوطه های طرح عمرانی کارخانه آرد نقش رستم با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار