مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی :

مسکن جهش قیمت نخواهد داشت

رونق نسبی در بازار مسکن

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پس از افزایش صادرات نفت و رفع برخی از محدودیت ها پس از برجام شاهد رونق نسبی در بازار مسکن بوده‌ایم، گفت: با کنترل تورم عمومی شاهد جهش قیمت‌ها در بازار مسکن نخواهیم بود.

مسکن جهش قیمت نخواهد داشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان  درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در بازار مسکن، اظهار داشت: در سال‌های 1393 و1394 با وجود کاهش نرخ تورم عمومی، نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی با کاهش متناظر مواجه نشد به طوری که نرخ واقعی سود بانکی به میزان کم سابقه‌ای افزایش یافت.

    وی افزود: این شرایط از طرفی باعث افزایش هزینه تامین پول جهت سرمایه‌گذاری و مصرف در بخش مختلف‌های اقتصادی و از طرف دیگر منجر به افزایش هزینه فرصت پول و جذب عمده نقدینگی کشور در سیستم بانکی شده بود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی  ادامه داد: عامل بالا بودن نرخ سود بانکی در کنار مجموعه عوامل دیگری همچون کاهش درآمدهای نفتی و حاکم بودن شرایط تحریمی بر اقتصاد کشور در این سال‌ها، زمینه ایجاد رکود در اقتصاد کشور را مهیا کرده بودند. اما  با کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی و کاهش هزینه فرصت و تامین پول، تا حدودی انگیزه های عاملان اقتصادی برای فعالیت در بخش های مختلف اقتصادی از جمله بخش مسکن افزایش یافته است.

    مظاهریان در پاسخ به این سوال که اگر نرخ 33 درصد در ابتدای دولت یازدهم را در نظر بگیریم، نرخ تسهیلات فعلی تقریبا به نصف آن نزدیک شده، اما چرا تحول چشمگیری در خروج از رکود اقتصاد ایجاد نکرده است؟ ، گفت: همانطور که گفته شد تنها عامل ایجاد رکود در اقتصاد کشور نرخ سود بالای بانکی نبوده است بلکه عوامل دیگری همچون وجود شرایط تحریمی و کاهش درآمدهای نفتی نیز در بروز رکود اقتصادی اخیر در کشور نقش به سزایی داشته اند. لذا جهت ایجاد رونق فراگیر در کل اقتصاد کشور ضروری است تا مجموعه عوامل ایجاد کننده رکود مرتفع شدند.

    وی ادامه داد: در ماه های اخیر با افزایش صادرات نفت و رفع نسبی محدودیت‌ها در اقتصاد کشور ناشی از اجرای توافق هسته ای، تا حدودی شاهد ایجاد رونق در برخی از بخش های اقتصادی از جمله بخش مسکن بوده ایم و امید می رود به تدریج شاهد رونق بیشتر اقتصادی در کشور باشیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه بخش مسکن چه زمانی نسبت به متغیرهای اقتصاد همچون برجام و افزایش صادرات نفت واکنش نشان می دهد،  اظهار داشت:  دلیل اصلی ایجاد و تداوم رکود اخیر در بخش مسکن، رشد نامتوازن قیمت مسکن و توان خانوار در سالیان گذشته بوده است؛ بر این اساس سازندگان در بخش مسکن به دلیل عدم فروش واحدهای تکمیل شده قادر به سرمایه گذاری مجدد نبودند. لذا انتظار می رود با بهبود تدریجی اقتصاد، درآمد خانوار نیز تقویت گردد و شاهد رونق در بخش ساخت و ساز باشیم.

    معاون امور مسکن و ساختمان درباره افزایش قیمت‌ها در دوره رونق گفت:  مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن تورم عمومی است و رشد قیمت مسکن در میان و بلندمدت متناسب با تورم عمومی است. با افزایش تورم عمومی از طرفی هزینه های ساخت و ساز افزایش می یابد و از طرف دیگر میزان نرخ سود انتظاری از طرف سازندگان افزایش می یابد.

    وی افزود: در نتیجه قیمت مسکن نیز افزایش می یابد. بنابراین با کنترل تورم عمومی بخش مهمی از دلایل جهش یا افزایش شدید در قیمت مسکن در سال جاری و حتی سال آینده از بین رفته است و در صورت ادامه کنترل تورم عمومی، می‌توان امیدوار بود دیگر شاهد جهش قیمتی در بازار مسکن در سال های آتی نباشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو