مدیران خودروعصر اعتبار

علی اصغر شعرباف؛ استاد مرمت بناهای تاریخی

عصر ساختمان-علی اصغر شعرباف؛استاد مرمت بناهای تارخی درگذشت.

علی اصغر شعرباف؛ استاد مرمت بناهای تاریخی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر ساختمان»، استاد علی‌اصغر شعرباف، استاد برجسته هنرهای وابسته به معماری، در سال 1310 خورشیدی در تهران متولد شد. او از سن ده سالگی به امر پدرش استاد حاج محمد شعرباف به کار تزیینات معماری که حرفه خانوادگی آنها بود پرداخت. پدربزرگ او، استاد حاج عباس پیوند، از اساتید برجسته زمان خود بوده و لقب پیوند نیز به دلیل توانایی او در جابجایی پایه‌ها از زیر طاق ها و اتصال اجزا معماری به یکدیگر به وی داده شده بود. اصغر شعرباف در زمان جوانی از تجربه استادان ماهر و زبردستی چون استاد حسین لرزاده، استاد حاج محمد معمار کاشانی و نیز پدر خویش، کاشی تراشها و کاشی کار منجمله ابراهیم کاظم پور تجربه های بسیار کسب کرد و توانست در سنین جوانی به تنهایی انجام کارهای تزیینات معماری بویژه ترسیمات گره‌ها و کاربندی‌ها را بر عهده گیرد.

    از جمله فعالیت های معماری وی می توان کارهای وی در مسجد جامع ساوه، مسجد اعظم قم، مسجد سپهسالار، مدرسه سپهسالار (شهید مطهری)، امامزاده زید تهران، مسجد حضرت ابراهیم، نمایشگاه بین‌المللی تهران، بقعه شیخ صفی در اردبیل، مسجد دانشگاه صنعتی شریف، بازار مبل ارزی یافت‌آباد، بنای شهدای هفت‌ تیر در بهشت زهرای تهران و زیرزمین تالار الماس کاخ گلستان را نام برد.

    او در کار مرمت بنا و به خصوص مرمت تزئینات بناهای کهن نیز تبحر داشت. از آن جمله می توان به مرمت عمارت بادگیر و تالار الماس و بخش‌های تزییناتی به ویژه حوض خانه از مجموعه کاخ‌های سعد‌آباد در سال 1340 و نیز مرمت و بازسازی سر در بنای تاریخی عالی قاپوی قزوین نام برد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی