مدیران خودروعصر اعتبار

کاهش مستمر حجم فروش مقاطع طویل فولادی از رینگ صنعتی بورس کالا

بازار آزاد مملو از میلگرد بدون مشتری

عصر ساختمان- انبار تجار انباشته از مقاطع طویل فولادی است که مشتری ندارد؛ در این شرایط میلگرد عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا نیز بدون مشتری می‌ماند. در این شرایط تسهیل شرایط صادرات می‌تواند به کاهش رکود حاکم بر معاملات این بخش کمک کند.

بازار آزاد مملو از میلگرد بدون مشتری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اکوایران، 20 هزار تن میلگرد فولادی در اولین روز از شهریور ماه از رینگ صنعتی بورس کالای ایران معامله شد. این در حالی بود که نوردکاران بالغ بر 245 هزار تن انواع میلگرد فولادی در این زمان در رینگ صنعتی بورس  کالا عرضه کرده بودند و به این ترتیب نسبت عرضه میلگرد به حجم معامله آن در این روز به 8 درصد رسید.

    بازه تعیین شده برای عرضه میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالا در روز ابتدایی شهریور ماه برابر 21 هزار و 570 تومان تا 22 هزار و 570 تومان بود. این در حالی بود که ظرف روز دوشنبه 30 مرداد ماه بالغ بر 90 هزار تن شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا با نرخ 20 هزار و 200 تومان مورد معامله قرار گرفته بود. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس نرخ تمام شده فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا در هفته جاری برابر 22 هزار تومان خواهد بود. به این ترتیب کف قیمت تعیین شده برای عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا کمتر از نرخ تمام شده فروش شمش فولاد در این بازار ظرف هفته جاری است.

    مقایسه بهای فروش شمش فولاد و نرخ عرضه  میلگرد  در بازار فیزیکی بورس کالا از آن حکایت دارد که میلگرد بورسی ارزنده است؛ با این وجود   نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای مانع از خرید این محصول از رینگ صنعتی بورس کالا شده است. در چنین شرایطی تسهیل شرایط صادرات برای عموم افراد می‌تواند به رونق  نسبی این بازار کمک کرده و با بهبود صادرات مانع زیان نوردکاران به عنوان صنایع تکمیلی فعال در این زنجیره منجر شود.  

    فروش میلگرد در  محدوده قیمت پایه

    نبود تقاضای قابل ملاحظه برای میلگرد باعث شد تا این محصول در محدوده قیمت پایه در رینگ صنعتی بورس کالا معامله شود. به این ترتیب در  روز ابتدایی شهریور تنها 20 هزار تن انواع میلگرد با میانگین نرخ 22 هزار و 550 تومان از  بازار فیزیکی بورس  کالای ایران  معامله شد.  با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس  نرخ تمام شده فروش میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران به 24 هزار و 650 تومان می‌رسد. این در حالی است که در همین زمان میلگرد سایز متوسط با نرخ 24 هزار و 300 تومان در بازار آزاد معامله شده و حتی بدون مشتری مانده است. وجود مقدار   قابل توجهی میلگرد در انبارهای تجار که با نرخی پایین‌تر تولید شده‌اند؛ مانع از آن می‌شود که میلگرد ارزنده بورسی  خواهان داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو