مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن مطرح کرد؛

جزییات ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن کارگرانِ صنایع

عصر ساختمان- عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن گفت: از بهمن ماه سال گذشته اولین قراردادها را با صنایع منعقد کردیم و طرح اولیه ۵ صنایع تصویب شده و تمامی اراضی مورد نیاز برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد هم به صنایع تحویل شده است و تا ۲ ماه آینده فرآیند اجرا و آماده‌سازی در این شهرک‌ها شروع می‌شود.

جزییات ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن کارگرانِ صنایع
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، محمدمهدی بلوردی درباره آخرین اقدامات برای تامین زمین شهرک‌های مسکونی کارگران اظهار داشت: تامین مسکن کارگران در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد از این رو به 14 شرکت صنعتی برای ساخت مسکن کارگران صنایع در مجموع 2 هزار و 350 هکتار زمین اختصاص داده شده‌است.

    وی تاکید کرد: ظرفیت این اراضی برای ساخت بیش از 100 هزار واحد مسکونی است و اراضی اجاره 99ساله خواهد بود.

    عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن گفت: تا کنون با 14 شرکت صنعتی برای ساخت مسکن کارگران تفاهمنامه و قرارداد امضا و زمین اختصاص داده شده است به طوری که در استان آذربایجان در دو شهر تبریز و ورزقان به شرکت مس ملی ایران، در استان قزین در شهر محمدیه به یک شرکت صنعتی، استان یزد به شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، شرکت خدماتی شهرک خدماتی، سنگ آهن مرکزی و سنگ آهن کویر، در استان خوزستان به دو شرکت فولاد اکسین و فولاد خوزستان، پتروشیمی امیرکبیر، در استان خراسان رضوی به شرکت فولاد سنگان، اپال پارسیان، در استان فارس به شرکت فولاد غدیر نی‌ریز و در استان خراسان جنوبی در شهر بیرجند به چند شرکت صنعتی اراضی برای ساخت مسکن کارگران اختصاص داده شده است.

    بلوردی درباره شرایط ارائه مسکن به کارگران تحت قرارداد با صنایع اعلام شده، تاکید کرد: شرایط برای تامین اراضی مسکن کارگران صنایع، دقیقا همان شرایط طرح نهضت ملی مسکن است و دولت طبق قانون برای افراد و خانواری که فاقد مسکن هستند، شرایطی را ایجاد می‌کند که صاحب خانه شوند اما با این تفاوت که اطلاعات کارگران صنایع به صورت آفلاین ثبت می‌شود.

    وی ادامه داد: از آنجا که مدیران این مجموعه‌ها پیگیر ساخت مساکن کارگران صنایع هستند، اطلاعات را به صورت متمرکز از آن صنایع مورد قرارداد دریافت می‌کنیم و به صورت آفلاین ثبت نام صورت می‌گیرد و نیازی نیست که کارگران در سامانه‌ای ثبت نام کنند.

    عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به این سوال که آیا میزان آورده اولیه برای کارگران صنایع طبق مقررات نهضت ملی مسکن همان 40 میلیون تومان است، گفت: درباره تامین آورده اولیه از سوی کارگران این اختیارات را به مدیران این شرکت‌ها و صنایع داده شده است و هیچ آورده‌ای اجبار نکردیم.

    بلوردی با تاکید بر اینکه اجاره نمی‌دهیم این شهرک‌ها به خوابگاه کارگران تبدیل شود و چهره زندگی خانوادگی نداشته باشد، تاکید کرد: در این باره تجربه‌هایی از گذشته به دست آوردیم و اگر این طرح‌ها تهمیدات و پیوست اجتماعی خوبی نداشته باشند، بروز این آسیب‌ها احتمال دارد اما مدل مد نظر این است که این شهرک‌ها را متخص استقرار و سکونت کارگران یک شرکت نمی‌کنیم و سکونت در این محدوده‌ها ترکیبی از اقشار مختلف جامعه خواهد بود و اقشار مختلف را در این شهرک‌ها توزیع می‌کنیم.

    وی با بیان اینکه اسقرار صرفا کارگران یک شرکت در یک محدوده تبعات اجتماعی خواهد داشت، ادامه داد: باید توجه داشت که همه این افراد در طول روز و شب در کنار هم زندگی کنند و برای همین تهمیداتی که پیش بینی شده این است که اقشار مختلف در این محدوده زندگی کنند تا این شهرک‌ها ترکیب جمعیتی از اقشار مختلف داشته باشند.

    عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن درباره ارائه و ساخت خدمات شهری در این شهرک‌ها از سوی دولت گفت: مدیریت ساخت این شهرک و مساکن به صورت یکپارچه است و خدمات روبنایی از جمله مدرسه با اولویت اول، درمانگاه، مسجد، پاسگاه نیروی انتظامی و… همانند طرح نهضت ملی مسکن پیش‌بینی شده البته تلاش بر این است که از برخی از صنایع کمک گرفته شود چراکه صنایع توان تامین مالی برای احداث این خدمات شهری را دارند.

    بلوردی درباره زمان شروع ساخت این واحدها افزود: از بهمن ماه سال گذشته اولین قراردادها را با صنایع منعقد کردیم و طرح اولیه 5 صنایع تصویب شده و تمامی اراضی مورد نیاز برای ساخت 100 هزار واحد هم به صنایع تحویل شده است و تا 2 ماه آینده فرآیند اجرا و آماده‌سازی در این شهرک‌ها شروع می‌شود.

    وی درباره تعهدات صنایع به دولت برای ساخت و تحویل این واحدها در زمان مقرر اظهار داشت: صنایع تعهدات کامل برای ارایه مسکن در موعد مقرر به کارگران داده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو