مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز اجرای طرح سراسری مسکن قسطی از پاییز

عصر ساختمان- با راه‌اندازی سامانه اطلاعاتی واحدهای مسکن اقساطی انبوه‌سازان از ماه آینده، این واحدهای به صورت سراسری برای فروش عرضه می‌شود برنامه‌ای که به طور قطع تاثیر به سزایی در بازار مسکن و قیمتهای آن خواهد داشت.

آغاز اجرای طرح سراسری مسکن قسطی از پاییز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم ، سرانجام پس از مدت‌ها حرف و حدیث و حاشیه برای طرح فروش مسکن قسطی، از پاییز با راه‌اندازی سامانه اطلاعاتی واحدهای ساخته شده انبوه‌سازان عرضه می‌شود.

    مسکن قسطی طرحی بود که انبوه‌سازان پیشنهاد اجرای آنرا ارائه کردند و انتظار داشتند بانک مسکن به‌عنوان بانک مورد اعتماد فروشنده و خریدار کارگزار این برنامه شود. بانک مسکن نیز در ابتدا درخواست کارمز 5 درصدی را برای این طرح کرد که با مخالفت انبوه‌سازان مواجه شد. سرانجام پس از کش و قوص‌های فراوان بانک مسکن پیشنهاد کارمزد 2.3 درصدی را برای مسکن قسطی داد تا به این ترتیب طرح انبوه‌سازان وارد فاز عملیاتی شود.

    اوایل مردادماه امسال برزگر رئیس کانون انبوه‌سازان در جمع خبرنگاران از آغاز فروش 250 هزار مسکن قسطی با نرخ توافقی خبر داده و گفته بود: هفته آینده (اواسط مردادماه) سامانه جامعی برای طرح مسکن قسطی رونمایی می‌شود، در این سامانه اطلاعات مربوط به واحدهای مسکن که قرار است فروش اقساطی شوند از سراسر کشور جمع آوری شده که خریداران می‌توانند از آن استفاده کنند.

    این در حالی بود که در هفته مورد نظر این سامانه راه‌اندازی نشد تا این‌که چهارشنبه هفته گذشته عضو انجمن انبوه‌سازان با بیان این‌که سامانه مذکور هنوز آماده نیست به تسنیم گفت: سامانه فروش قسطی مسکن تا یکماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

    رهبر با تاکید بر این‌که به این ترتیب انبوه‌سازان به‌صورت مستقل می‌توانند نسبت به فروش و عرضه واحدهای خود اقدام کنند، افزود: پیشنهاد اولیه فروش قسطی مسکن متعلق به انجمن انبوه‌سازان استان تهران بوده و هدف ما از ارائه این پیشنهاد رها شدن پروسه خرید و فروش مسکن از قید و بندهای دولتی بود تا انبوه‌سازان بتوانند کالای تولید شده خود را به صورت نقد و اقساط بفروش برسانند.

    وی تصریح کرد:‌برای این کار در ابتدا آمدیم و یک واسطه معتبر (بانک مسکن) برای اعتمادسازی بین فروشنده و خریدار را انتخاب کردیم تا این واسطه به‌عنوان کارگزار طرفین را به یکدیگر وصل کند و در قبال آن کارمزد بگیرد.

    وی با بیان این‌که بانک مسکن برای این کار درخواست 5 درصد حق کارگزاری کرد، افزود: همان زمان گفتیم شما که نمی‌خواهید تسهیلات بدهید و تنها بین دو طرف اعتمادسازی کرده و کار حقوقی را به عهده می‌گیرد.

    عضو انجمن انبوه‌سازان با بیان این‌که با کارمزد 5 درصدی کسی از این طرح استقبال نمی کرد، گفت: پس از مدتی بانک مسکن اعلام کرد این طرح را با دریافت 2.3 درصد کارمزد انجام می‌دهد.

    رهبر با بیان این‌که برای عرضه واحدهای ساخته شده سامانه‌ای حاوی اطلاعات واحدهای انبوه‌سازان در حال طراحی است، اظهار کرد: در این سامانه پروژه‌های با پیشرفت بالای 70 درصد با جزئیاتی نظیر محل، متراژ، میزان اقساط و ... قرار می‌گیرد.

    وی  با تاکید بر این‌که زمان بازپرداخت اقساط مسکن قسطی به صورت توافقی بین فروشنده و خریدار تعیین می‌شود از راه‌اندازی سامانه اطلاعاتی این طرح تا یکماه آینده خبر داد و افزود: اگر مانعی در روند خرید و فروش مسکن قسطی از طریق بانک مسکن به وجود آید، انبوه‌سازان با استفاده از سامانه مذکور می‌توانند به‌صورت مستقل مسکن خود را بفروشند.

    مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد و دولت و وزارت راه و شهرسازی نتوانسته‌اند کاری برای این معضل کنند. در غفلت دولتی‌ها از بازار مسکن که تبعات آن در آینده نزدیک گریبان مردم را خواهد گرفت، طرح فروش قسطی مسکن انبوه‌سازان می‌تواند بخشی از کم‌کاری‌های موجود را برطرف کند. یکی از اثرات این طرح، عرضه مسکن به بازار با قیمتهای مناسب است که احتمالا باعث کاهش قیمتها شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار