مدیران خودروعصر اعتبار

اعلام آمادگی بانک مسکن برای کاهش نرخ سود

عصر ساختمان- مدیر امور طرح وبرنامه بانک مسکن با اشاره به اینکه بانک مسکن نسبت به کاهش نرخ سود تسهیلات اعلام آمادگی کرده است، گفت: ۶۵ هزار و ۵۹۰ نفر در صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کردند.

اعلام آمادگی بانک مسکن برای کاهش نرخ سود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر ، محمدحسن مرادی در خصوص احتمال کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و مدت بازپرداخت اقساط، گفت: مدیرعامل بانک مسکن در جلسه‌ای که در هیات دولت برگزار شد، نسبت به این موضوع اعلام آمادگی کرده است اما هنوز این موضوع نهایی نشده و به این معنی نیست که بررسی‌هایی در این خصوص صورت نگرفته باشد.

    وی با بیان اینکه هنوز جمع بندی برای این موضوع انجام نشده است، افزود: اینکه سود تسهیلات مسکن کاهش پیدا کند و یا زمان بازپرداخت این وام کمتر شود بسیار اتفاق خوبی است اما یکسری بحث ها مطرح است که به مدل خودکفایی صندوق بازمی‌گردد.

    مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به اینکه صندوق پس انداز مسکن یکم یک صندوق خودکفا است و از محل سپرده‌های مردمی تشکیل می‌شود، اظهار داشت: در مدل خودکفایی حالت بهینه اینطور تعریف شده که مدت سپرده گذاری یکساله باشد و سالی یکبار هم تسهیلات پرداخت شود.

    مرادی با بیان اینکه این صندوق مقداری کسری داشت که از طریق استمهال خط مسکن مهر پوشش داده شد، گفت: این صندوق‌ها مقداری کسری دارد و اگر قرار باشد که نیاز به کمک بیرونی نداشته باشد با مدل‌های خاص تعریف می شود. مشابه این صندوق در کشور آلمان هم پیاده سازی شده که هر 5 سال یکبار تسهیلات می‌پردازد.

    وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم مدت بازپرداخت و سود بانکی را کاهش دهیم عملا مدل را با چالش مواجه می‌کنیم، افزود: اگر مدت بازپرداخت اقساط را افزایش دهیم باید سود بانکی هم افزایش پیدا کند که بازهم به صرفه نیست.

    مدیر امور طرح وبرنامه بانک مسکن ادامه داد: اگر بازپرداخت 12 ساله را به 20 سال افزایش دهیم شاید از رقم اقساط به عنوان مثال 100 هزار تومان کم شود اما به سود اضافه می شود که بازهم کمکی به متقاضیان نمی کند. در حال حاضر زمان 12 ساله برای پرداخت اقساط مناسب و بهینه است.

    مرادی با اشاره به اینکه می‌توان اقدامات دیگری برای حل این مشکلات اجرا کرد اما دیگر صندوق خودکفا نخواهد بود، اظهار داشت: اگر قرار باشد که از منابع دیگری برای کسری صندوق استفاده نکنیم، راه حل دیگری برای تغییر در پرداخت تسهیلات نیست.

    سپرده گذاری 65 هزار نفر در صندوق پس انداز مسکن یکم

    وی درخصوص میزان سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم، گفت: تا روز دوم شهریور امسال، 65 هزار و 590 نفر در این  صندوق سپرده گذاری کردند و رقم سپرده گذاری به 13 هزار و 458 میلیارد ریال رسیده است.

    مدیر امور طرح وبرنامه بانک مسکن با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 2 هزار نفر تشکیل پرونده داده‌اند، افزود: تاکنون کمتر از یک هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند و مابقی هم در مراحل اداری هستند.

    وی همچنین در خصوص تسهیلات حساب ممتاز مسکن، گفت: ضریب تسهیلات این حساب نسبت به صندوق پس انداز مسکن یکم پایین تر است. در صندوق تا 200 درصد و در اوراق تا 28 درصد تسهیلات می دهیم.

    مدیر امور طرح وبرنامه بانک مسکن با اعلام اینکه منابع در حسب ممتاز مانند صندوق نیست و ما به سپرده های صندوق سود نمی دهیم اما در حساب ممتاز 11 تا 14 درصد سود پرداخته می‌شود، افزود: بطور میانگین 14 درصد سود به این حساب پرداخت می شود که با هزینه های دیگر با نرخ 17.5 درصدی که از گیرنده وام دریافت می شود به نقطه سر به سر می‌رسیم.

    مرادی افزود: اگر بخواهیم نرخ سود را کاهش دهیم در حساب زیان می دهد اما با توجه به کاهش نرخ سپرده ها شاید بتوان در آینده نرخ سود تسهیلات را هم کاهش داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی