مدیران خودروعصر اعتبار

اصفهان پایلوت بوم گردی کشور

عصر ساختمان- یک کارشناس گردشگری گفت: توسعه طبیعت گردی، ایجاد فرصت شغلی، اولویت به جوامع محلی، کاهش آثار منفی در ورود اکوتوریسم ها، طیف بندی استان از نظر توان طبیعت گردی از جمله مواردی است که می تواند به رفع چالش های موجود بر سر راه اکوتوریسم کمک کند.

اصفهان پایلوت بوم گردی کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مهدیه لطفی امروز (چهارشنبه) در نشست "نقش گروه های کوه گشت در صنعت اکوتوریسم اصفهان" که توسط مرکز علمی فرهنگی نقش جهان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه  اکوتوریسم از گونه های مهم گردشگری است که با توسعه سازگاری بالا دارد، اظهار کرد: این صنعت یک پتانسیل مهم برای کشورها به شمار می آید و رقابت برای در اختیار گرفتن صنعت توریسم به شدت افزایش یافته است.

    وی با اشاره به اینکه توریسم و صنعت توریسم از ساده ترین راهکارها برای اشتغال پایدار جوانان یک کشور محسوب می شود، ادامه داد: اکوتوریسم همان بوم گردی است و در واقع سفری است مسئولانه به طبیعت بدون گذاشتن اثری بر آن که برای لذت بردن از مواهب طبیعی انجام می گیرد.

    قابلیت اجرای اکوتوریسم با امکانات محدود

    این کارشناس برنامه ریزی توریسم افزود: یک اکوتوریسم به فرهنگ مقصد و طبیعت احترام می گذارد چرا که جایگاه اکوتوریسم در گردشگری برخلاف سایر زمینه های گردشگری نیازمند شرکت های کوچک و با استفاده از راهنمایان محلی و امکانات محدود قابلیت اجرا دارد. بنابراین یکی از مهم ترین اصول برای اکوتوریسم این است که تنها اثری که از آن در طبیعت به جا می ماند عکس و خاطره است.

    لطیفی اضافه کرد: نقش اکوتوریسم در جهان در دو گروه ماجراجویانه و یا ورزشی و به هدف لذت بردن از طبیعت و حیات وحش تقسیم می شود که در کشور ما اغلب گروه ها به گردشگری ماجراجویانه و ورزشی به سمت طبیعت می روند و سعی دارند که مکان های بکر و دست نخورده را پیدا کنند. این در حالی است که در دنیا گروه دیگری نیز وجود دارند که با هدف لذت بردن از طبیعت و حیات وحش وارد یک طبیعت می شوند که این نگاه در کشور ما نسبت به نوع اول کمتر وجود دارد.

    وی افزود: ایران جزو 10 کشور برتر جهان با جاذبه های گردشگری، جزو پنج کشور برتر جهان در تنوع مکان های گردشگری، جزو سه کشور جهان در تنوع اکوتوریسم و پس از هند بالاترین میزان گردشگری توریسم در جنوب آسیا را در اختیار دارد.

    آسیب خشکی زاینده رود به اکوتوریسم

    مسئول بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: شهر اصفهان در چهار منطقه زاینده رود، کوه صفه، ناژوان و آثار تاریخی باید به عنوان مکان های اکوتوریسمی تمرکز کند. باید متوجه باشیم که اصفهان شهری متناسب برای توریسم و گردشگری است چرا که دارای خاک حاصلخیز، آب و مصون از بلایای طبیعی با آب و هوای مناسب است.

    لطفی به مهم ترین جاذبه های اکوتوریسمی شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: زاینده رود بی شک اولین جاذبه اکوتوریسمی اصفهان است که با خشکی آن در سال های گذشته آسیب جدی به این نوع گردشگری و صنعت اکوتوریسم اصفهان وارد شده است.

    وی ادامه داد: کوه صفه دومین منطقه گردشگری اکوتوریسم اصفهان است که با افزایش امکانات این مجموعه گروه سنی با جنس های مختلف می توانند از آن استفاده کنند اما باید بدانیم که در کوه صفه باید اصول مدیریت اکوتوریسم انجام شود و نباید فعالیت هایی صورت گیرد که موجب فرسایش و آلودگی شود که متأسفانه امروز هم فرسایش و هم آلودگی در کوه صفه موجود است.

    ناژوان سومین منطقه گردشگری اصفهان

    این کارشناس برنامه ریزی توریسم با اشاره به اینکه بیشه ناژوان سومین منطقه گردشگری اکوتوریسم اصفهان محسوب می شود و جاذبه های موجود در آن به عنوان چهارمین جاذبه گردشگری است، گفت: ناژوان هنوز موجب طراوت شهر است. باید در نگهداری این ریه اصفهان تلاش کنیم. این موضوع هم به عنوان یک صنعت برای اصفهان و هم به عنوان ریه شهر از اهمیت بالایی برخوردار است.

    لطفی اظهار کرد: تبلیغات برای اطلاع رسانی جاذبه های طبیعی در اصفهان به شدت ضعیف است و گاهی حتی تابلوهای هدایت شونده وجود ندارد. 14 درصد افراد از نبود امنیت فردی و اجتماعی در اکوتوریسم های اصفهان به خصوص اکوتوریسم های اطراف شهر را چالش اصلی اصفهان می دانند وعده ای دیگر فضای نا امن موجود در شهر اصفهان را از چالش های اصلی اکوتوریسم اصفهان عنوان کرده اند.

    وی اضافه کرد: نبود رعایت اصول بهداشتی، نبود مواد غذایی بهداشتی و نبود اقامت گاه ها و مهمان پذیرها موجب شده که طبیعت گردی در اصفهان با چالش مواجه شود چرا که قطعاً توریست هایی که برای اکوتوریسم به اصفهان وارد می شوند به دنبال هتل پنج ستاره نیستند چرا که بهترین هتل ها را در کشور خود دارند. از طرف دیگر تعداد گردشگران نباید فراتر از ظرفیت محیط باشد چرا که این امر نیز موجب تخریب طبیعت شده و از چالش های اکوتوریسم است.

    تأسیس 100 اقامتگاه بوم گردی تا پایان سال 95

    مسئول بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به راهکاهاری رفع چالش ها اشاره کرد و افزود: توسعه بازار طبیعت گردی، ایجاد فرصت شغلی، اولویت به جوامع محلی، کاهش آثار منفی در ورود توریست ها، طیف بندی استان از نظر توان طبیعت گردی از جمله مواردی است که می تواند به رفع چالش ها کمک کند.

    لطفی اضافه کرد: ارایه تسهیلات جهت توسعه خدمات مسافرتی و طبیعت گردی، امنیت کافی، بازاریابی درست با استفاده از تکنولوژی های سفر و سرمایه گذاری های به موقع و درست می تواند از راهکارهایی باشد که موانع پیش روی اکوتوریسم را از بین ببرد.

    وی ادامه داد: بوم گردی از سال 1383 وارد کشور شد و استان اصفهان با 70 اقامتگاه بوم گردی که 42 مورد از آنها در خور و بیابانک مستقر است، توانسته پایلوت اقامتگاه بوم گردی کشور باشد. البته سعی شده که تمرکز اقامتگاه بوم گردی از شرق استان به تمامی استان تسری یابد و امروز نیز این اقامتگاه ها به غرب استان تسری پیدا کرده که می توان از سمیرم به عنوان یکی از شهرهای خوب در این زمینه نام برد که 11 اقامتگاه بوم گردی در روستای خفر و یک اقامتگاه بوم گردی در سطح بالای کیفی در روستای ونک احداث شده است.

    این کارشناس برنامه ریزی توریسم خاطرنشان کرد: برآوردهای ما از میزان استقبال نشان می دهد که به احتمال زیاد در استان اصفهان 100 اقامتگاه بومگردی تا پایان سال 95 تأسیس شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو