مدیران خودروعصر اعتبار

تصویب و ابلاغ حریم ۱۳ اثر تاریخی در سنگلج

عصر ساختمان- نقشه‌ محدوده عرصه حریم و ضوابط حفاظتی و معماری آثار تاریخی واقع در محله سنگلج تهران تصویب و ابلاغ شد.

تصویب و ابلاغ حریم ۱۳ اثر تاریخی در سنگلج
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بر اساس قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور و مواد مربوط از قانون درباره‌ی حفظ آثار ملی مصوب سال 1309، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری آثار تاریخی در محله سنگلج تهران تصویب و ابلاغ شد.

    محدوده حریم این محوطه‌ی تاریخی، تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده‌ی حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، جرم است و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

    نقشه‌ی محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری آثار تاریخی محله سنگلج تهران 13 اثرِ مسجد «اردبیلی‌ها»، مسجد و خانه «مستوفی‌الممالک»، مسجد «حاج رجبعلی» در محله درخونگاه «سنگلج»، بازارچه «قوام‌الدوله»، کلیسای «سورپ گورک»، خانه ـ زادگاه مرحوم «دکتر حسابی»، سقاخانه «گذرقلی»، خانه «جلال آل احمد»، امامزاده «سید نصرالدین»، مسجد مدرسه و آب انبار «معیر»، «دروازه قدیمی محمدیه» و سرای «میزانی» را در برمی‌گیرد که درحال حاضر عرصه و حریم این آثار مصوب و ازسوی سازمان میراث فرهنگی کشور ابلاغ شده است.

    به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ محله «سنگلج» از قدیمی‌ترین محلات تهران است که از شمال به خیابان امام خمینی (ره) از شـرق به خیابان خیام از جنوب به خیابان مـولوی و از غـرب به خیابان وحـدت اسلامی مـحدود می‌شـود.

    نخستین تحول جدی در تاریـخ تهـران با روی کار آمـدن شاه طهماسب صفوی شـکل گرفت.  با روی کار آمـدن شاه طهماسب صفوی ، قریه تهران در مسیر تحولات قرار گرفت و در سال 961قمری از حالت پراکنده به صورت یک شهر با برج و بارو درآمد. در درون شهر جدید با ایجاد مساجد و بازار توسـعه شهر سرعت یافت.

    شهر تهران در این دوران دارای چهار دروازه و پنج محله اصلی به نام‌های «اودلاجان»، «بازار»، «ارگ»، «چاله میدان» و «سنگلج» داشت.  خانه «مستوفی الممالک»  در محـله سنـگلج در غرب شهر قرار دارد که بخش عمـده غرب و جنوب آن را باغ‌ها تشکیل می‌داد و بخش کمتری از آن به بافت مسکونی اختصاص یافته بود و نقش مسـکونی کم‌رنگ‌تری داشت که به مرور و با گذر زمان و تبدیل شدن باغ‌ها به بخش‌های مسـکونی این نقش پررنگ‌تر شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو