مدیران خودروعصر اعتبار

در اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان تاکید شد:

لزوم کاهش هزینه‌های مسکن و تعهد بانک‌ها بر پرداخت تسهیلات

عصر ساختمان- در اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه صنعت ساختمان بر لزوم تعهد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن،کاهش هزینه‌های مسکن و استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید شد.

لزوم کاهش هزینه‌های مسکن و تعهد بانک‌ها بر پرداخت تسهیلات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بهمن عبدالهی در مراسم اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه صنعت ساختمان اظهار کرد: اتاق تعاون آماده استفاده از ظرفیت بخش تعاون در تفاهم‌نامه همکاری با وزارت راه و شهرسازی به منظور تحقق وعده دولت در ساخت چهار میلیون واحد مسکن است.

    وی تاکید کرد: تعاونی‌ها ظرفیت‌های خوبی در تامین مصالح و تجهیزات ساختمانی دارند. قرار بود سه سال پیش تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی برای پیش خرید مصالح و تجهیزات انجام شود که محقق نشد اما امسال با همکاری وزارتخانه می‌توانیم این تفاهم‌نامه را احیا کنیم و محصولات را به مدت دو سال از تولیدکنندگان و تعاونی‌ها پیش خرید کرده و در اختیار سازندگان قرار دهیم.

    عبدالهی ادامه داد: بر اساس این تفاهمنامه می‌توانیم قیمت مصالح را دو سال ثابت نگه داریم تا قیمت‌های تمام شده ساختمان سازی کاهش یابد و خریداران با قیمت کمتر صاحبخانه شوند.

    به گفته رییس اتاق تعاون ایران استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها باعث می‌شود تا رشد تولید را داشته باشیم و تولیدکنندگان همه تلاش را صرف تولید و رونق اقتصادی خواهند کرد.

    وی با بیان اینکه ظرفیت بخش تعاون را در اختیار نهضت ملی مسکن قرار خواهیم داد، خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها ظرفیت‌های خوبی دارند و آماده هستند تا با تسهیل گری و تامین در صنعت ساختمان، وعده دولت را محقق کنند.

    علی مطیع جهانی - عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران نیز گفت که با توجه به برنامه‌هایی که در طول چهار روز نمایشگاه صورت گرفت، بیش از 230 هیأت تجاری از 23 کشور در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

    وی افزود: در کنار نشست‌های B2B مشارکت شرکت‌های دانش بنیان با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی را شاهد بودیم و امیدواریم با حضور آنها در بحث تحقیق و پژوهش و نوآوری‌های جدید به کمک تولیدکنندگان بیاییم و صنایع کشور با صنایع دنیا رقابت تنگاتنگی داشته باشد.

    احمد دنیامالی - نایب رییس کمیسیون عمران مجلس نیز در اختتامیه نمایشگاه اظهار کرد: امسال رئیس جمهوری در جلسات به صورت پیوسته حضور یافتند و تلاش زیادی انجام شد که بتوانیم خلاها را در راستای اجرای قانون جهش مسکن جبران کنیم. بر اساس قانون باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید شود که این کار ، کار سختی است ولی ما تجربه‌ای از مسکن مهر داریم که امیدواریم به کمک بیاید.

    وی ادامه داد: رویکردی که در مجلس دنبال می‌کنیم این است که هزینه‌های مسکن را کاهش بدهیم و زمین یکی از راهکارهاست. در حال حاضر ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی آغاز شده که 400 هزار واحد را بنیاد مسکن شروع کرده است. انبوه سازان و نیروهای مسلح نیز بخشی از کار را عهده دار شده‌اند.

    دنیامالی افزود: سرجمع زمینی که الان در اختیار قرار گرفته، 35 هزار هکتار است که 20 هزار هکتار دیگر را کارسازی کنیم با 80 هزار تا 100 هزار هکتار باید پروژه را جمع کنیم. مشکل ما تسهیلات بانکی است و طبق آنچه تصویب شده بانکها به جز بانک مسکن باید 20 درصد تسهیلات خود را در هر سال به تولید مسکن اختصاص بدهند که انتظار داریم به تعهد خود عمل کنند. البته در قانون بانک‌هایی که این کار را انجام ندهند باید جریمه شوند و ما این مسأله را پیگیری می‌کنیم.

    نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: رییس جمهوری عنوان کردند که مسکن بسیار مهم است و اگر نیاز باشد باید هر هفته جلسه داشته باشیم لذا به اتاق تعاون پیشنهاد می‌دهیم که این فعالان فرصتی در اختیار داشته باشند تا با رییس جمهوری گفت و گو کنند و درخصوص کسانی که این ظرفیت را دارند، کار انبوه سازی کنند. آمادگی داریم که موافقتنامه‌هایی بین وزارتخانه و بانک مسکن ایجاد شود تا بتوانیم تسهیلات‌دهی را تسهیل کنیم.

    وی با تاکید بر حرکت به سمت تکنولوژی ساخت و صنعتی سازی افزود: صنعت ساختمان به جهت اینکه خود را توانمند احساس کرده کمتر به سمت مزیت‌های قانون رفته است. صنعت ساختمان می‌تواند از مزیت‌های قانونی در بحث ارزش افزوده استفاده کند و ما می‌توانیم از معافیت‌های 10 ساله استفاده کنیم.

    اقبال شاکری - عضو کمیسیون عمران مجلس نیز افزود: در برنامه هفتم بر موضوع صنعتی‌سازی بسیار تاکید شده است. در حوزه واگذاری زمین و انواع روش‌های قراردادی با وزارت راه و شهرسازی اقدامات خوبی صورت گرفته و به وزارتخانه اجازه دادیم از انواع روش‌های قراردادی نظیر روش مشارکت در ساخت استفاده کند لذا طی پنج سال آینده و در برنامه هفتم ساخت مسکن تسهیل شده است.

    وی تاکید کرد که مجلس باید در قلب نظاماتی که بین سازنده و کارفرما، تولیدکنندگان و تامین کنندگان وجود دارد، قرار گیرد و از فعالان صنعت در قالب قراردادها حمایت کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی