مدیران خودروعصر اعتبار

سایه سنگین رکود در بازار مسکن یزد

دامن زدن بنگاه‌ها بر گرانی مسکن

عصر ساختمان:بر اساس بررسی‌های به عمل آمده به نظر می‌رسد بازار مسکن در همه نقاط کشور با رکود مواجه است و یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست اما در یزد علاوه بر رکود، گرانی نیز گریبان مردم را گرفته است.

سایه سنگین رکود در بازار مسکن یزد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، یزد از جمله استان‌هایی بود که ارزان بودن زمین، خانه و در مجموع ملک، هم برای خرید و هم برای رهن و اجاره در آن زبانزد بود و این شرایط تا سه سال پیش نیز در این استان حکم‌فرما بود اما از حدود سه سال پیش، به ناگاه وضعیت قیمت‌ها در استان یزد تغییر کرد و اکنون قیمت خرید و فروش ملک و یا حتی رهن اجاره در برخی نقاط یزد از کلان‌شهرهایی نظیر کرج و ... کمتر نیست.

    شاید همین گرانی، رکود در بازار مسکن به ویژه در زمینه خرید و فروش را به دنبال داشته و به نظر می‌رسد بازار رهن و اجاره به خاطر ناچاری مستاجران، توانسته تا حدی گرمای تنور بازار بنگاه‌داران را گرم نگاه دارد.

    وجود بنگاه‌های مختلف در سطح شهر یزد نیز در افزایش قیمت مسکن بی‌تاثیر نبوده به نحوی که کارشناسان و حتی خود بنگاه‌داران معتقدند، قیمت‌ها توسط آنها تعیین می‌شود و هر چه مراجعه مردم به بنگاه‌ها بیشتر باشد، در افزایش قیمت‌ها اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

    یکی از کارشناسان این حوزه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قیمت پایه را به ویژه در رهن و اجاره همیشه بنگاه‌ها تعیین می‌کنند و نرخ پایه آنها برای همه خانه‌ها اعم از نوساز و قدیمی، مستهلک یا فرسوده یکی است.

    نرخ‌گذاری املاک در محله‌های نوپای یزد باورنکردنی است

    محمدرضا قاضی‌ عنوان کرد: اکنون نرخ‌گذاری‌هایی که بنگاه‌ها در مناطقی نظیر مهرآوران، اطراف دخمه، یا برخی محلات نوپای دیگر گذاشته‌اند باورنکردنی است و نرخ برخی آنها حتی از کلانشهرها نیز بالاتر است.

    وی افزود: در حالی که یک آپارتمان 150 متری مثلا در منطقه ونک تهران حدود 900 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده، یک خانه 200 متری در منطقه مهرآوران یزد که هنوز بسیاری از زمین‌های اطراف آن خالی است و تقریبا آخرین نقطه شهر یزد به شمار می‌رود و شاید 10 سال دیگر به آبادی کامل برسد نیز توسط بنگاه‌داران 850 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

    قاضی عنوان کرد: بر اساس بررسی‌هایی که توسط معاونت برنامه‌ریزی استانداری یزد انجام می‌دهد و در قالب طرحی هر سال نرخ اجاره‌ بها، رهن و فروش یک سری خانه‌ها در مناطق مختلف استان را از صاحبان و مستاجران آنها استعلام می‌کند، نرخ زمین در منطقه مهرآوران اکنون تا متری سه میلیون تومان نیز رسیده در حالی که تا سه سال پیش زمین در این مناطق کمتر از متری یک میلیون تومان بوده است.

    همین گرانی‌ها سبب شده بازار مسکن دچار رکود شود و از آنجا که مردم و سرمایه‌گذاران این قیمت‌ها را غیرواقعی می‌دانند، برای خرید و فروش کاملا بی‌رغبت هستند.

    بررسی میدانی خبرگزاری مهر از چند بنگاه در اطراف شهرک دانشگاه صفائیه، خیابان کاشانی، بلوار امام جعفر صادق (ع) و ... نیز گویای همین موضوع است.

    متاسفانه بنگاه‌داران نرخ رهن و اجاره و خرید و فروش برخی املاک را طی سه سال تا بیش از 100 درصد افزایش داده‌اند و از آنجا که این موضوع به مذاق مالکان نیز خوش آمده، نرخ‌ها همینطور روند نزولی طی می‌کند.

    نرخ رهن یک خانه در یزد در مناطق یاد شده از 25 میلیون تومان آغاز می‌شود و تا 70 میلیون تومان نیز می‌رسد در حالی که این میزان رهن اکنون در کلانشهرهایی نظیر کرج و در مرکز شهر نرخ‌گذاری شده است.

    بنگاه‌ها به مالکان القا متضرر شدن می‌کنند

    خبرنگار مهر همچنین با مستاجری در بنگاهی در خیابان کاشانی یزد که به گفته خودش، دو هفته است برای پیدا کردن خانه‌ای مناسب زمان گذاشته است، اظهار داشت: بنگاهی‌ها عملا این حس را به مالکان القا می‌کنند که خانه را با هر نرخی که اجاره دهی، باز هم متضرر شده‌ای و القا این دیدگاه، مالکان را رسیدن به توافق برای قیمت مناسب سرسخت‌تر می‌کند.

    محمد احمدزاده بیان کرد: املاکی‌ها حتی به مسکن‌های مهر نیز رسوخ کرده‌اند و با در اختیار گرفتن رهن و اجاره این خانه‌ها، قیمت‌گذاری که بر روی این خانه‌ها انجام می‌دهند، دور از ذهن است و به نظر می‌‌رسد هیچ ارگانی بر روند فعالیت بنگاه‌ها نظارت نمی‌کند.

    وی افزود: خانه‌ای که صاحبخانه‌ها در طول سال حاضر به هیچ هزینه‌ای برای آن نیستند و در و دیوار برخی از آنها بیست سال است که رنگ نشده یا شیرآلات، کابینت‌ها و تاسیسات آن کهنه و فرسوده است و بسیاری اشکالات دیگر دارد، با قیمت‌های گزاف اجاره داده می‌شود و بنگاه‌ها نیز نرخ‌هایی که ارائه می‌شود را کاملا کارشناسی شده می‌دانند.

    نایب رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت آشفته بازار مسکن اظهار داشت: رکودی که بر بازار مسکن و معاملات ملکی حاکم شده، همچنان ادامه دارد.

    حسن ذوالفقاری بیان کرد: متاسفانه بازار معاملاتی املاک نه تنها در یزد به خواب فرو رفته و دارای رکود است بلکه در استان‌های همجوار هم اینگونه است و این رکود تداوم دارد.

    وی ادامه داد: متاسفانه رکودی که بر بازار املاک حاکم است موجب شده تا فعالیت‌های ساخت‌وساز را نیز تحت تاثیر قرار دهد و بسیاری از زمین‌های قابل ساخت را بلا استفاده کند.

    ذوالفقاری تصریح کرد: رکود حاکم بر بازار مسکن به قدری بر ساختمان‌‌سازی تاثیر گذاشته که کمتر شاهد سرمایه‌‌گذاری انبوه‌سازان در این زمینه هستیم.

    وی با بیان اینکه ساختمان‌‌های نیمه‌کاره زیادی نیز در شهر مشاهده می‌‌شود، اضافه کرد: این رکود از چند سال گذشته بر بازار املاک حاکم شده و با گذشت زمان نیز وضعیت بدتری به خود گرفته که فعالان این عرصه به ویژه مشاوران املاک را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

    تقاضا برای اجاره مسکن در یزد افزایش یافته است

    نایب رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک یزد با بیان اینکه رکود بر بازار مسکن و انجام نشدن معاملات ملکی موجب شده تا افزایش قیمتی نداشته باشیم، اظهار داشت: حتی با کاهش چند درصدی قیمت نیز مواجه شدیم اما باز هم بر روند رکود تاثیری نداشته است.

    وی با تاکید بر اینکه مردم برای تامین مسکن چاره‌ای جز اجاره و رهن ندارند، ادامه داد: در این مدت تقاضا برای اجاره افزایش یافته است و حتی نرخ رهن و اجاره در سال با افزایش مواجه بوده است.

    ذوالفقاری از عمده مشکلات این صنف در زمینه رهن و اجاره را وجود بی‌شمار اتباع بیگانه در یزد دانست و گفت: این اتباع، در محلات قدیمی با شناختی که دارند بدون مراجعه به مشاورین املاک از طریق کسبه‌های محلی اطلاعات لازم را کسب کرده و به مالکان منازل مراجعه می‌کنند و حتی بالاتر از قیمت متعارف اقدام به رهن می‌کنند.

    وی افزود: با رهن منازل به قیمت بالاتر دو هدف دارند اول اینکه پول خود را که حمل و نگهداری برای آن برایشان دشوار است را به فردی مطمئن در قبال منزلی سپرده‌اند و دوم اینکه در منازل قدیمی به دلیل وجود اتاق‌های بسیار می‌توانند چند خانوار ساکن شوند.

    اجاره خانه‌ها به اتباع بیگانه به اسم مشاوران املاک تمام می‌شود

    نایب رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک یزد با بیان اینکه این مراحل بدون دخالت مشاورین املاک بوده و ارتباطی با ما ندارد، تصریح کرد: متاسفانه در ذهن عامه مردم به اسم مشاورین املاک تمام می‌شود که مشکل و دغدغه بسیار بزرگی را برای رقم زده و لازم است در این زمینه از سوی مسئولان استان چاره‌اندیشی شود.

    با مروری بر این گزارش به خوبی قابل درک است که مشاوران املاک، مالکان و مستاجران، هر کدام دیگری را در افزایش قیمت‌ها مقصر می‌دانند اما واقعیت این است که دیدگاه عامه مردم این است که نرخ‌گذاری نامناسب از سوی به اصطلاح املاکی‌ها عامل گرانی و رکود است.

    به نظر می‌رسد گرانی ملک در یزد دلایل مختلف دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش مهاجرت و نیاز به خرید یا رهن و اجاره و بالا رفتن میزان تقاضا، حضور اتباع بیگانه و تحت اختیار درآوردن بسیاری از محله‌های شهر با پرداخت هزینه‌های بیشتر، افزایش چشمگیر تعداد بنگاه‌های مشاوران املاک در سطح شهر به نحوی که در هر کوچه و خیابان دو تا پنج بنگاه معاملاتی مشاهده می‌شود و... و. اشاره کرد.

    آنچه مسلم است، این گرانی افسارگسیخته به ویژه طی دو سه سال اخیر، رکود در بازار مسکن را به دنبال داشته و البته به نظر می‌رسد در یزد بر خلاف سایر مناطق کشور، مسکن مهر دستی در این ماجرا نداشته یا کمتر در رکود بازار دخیل بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو