مدیران خودروعصر اعتبار

طی هفته اول مردادماه در فرابورس رقم خورد؛

رشد بیش از ۱۰۰ درصدی معاملات اوراق تسهیلات مسکن

عصر ساختمان- معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی طی هفته گذشته با رشد و رونق همراه شد تا جایی که حجم این معاملات رشدی ۱۱۲ درصدی و ارزش آن افزایشی ۱۲۵ درصدی را نسبت به هفته پایانی تیرماه تجربه کرد.

رشد بیش از ۱۰۰ درصدی معاملات اوراق تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، طی 5 روز معاملاتی هفته گذشته در مجموع بالغ‌بر 27 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بیش از 268 هزار میلیارد تومان در هفت بازار فرابورس مورد دادوستد قرار گرفتند. ارزش معاملات طی اولین هفته مردادماه با افت مختصر 3 درصدی نسبت به هفته پایانی تیرماه مواجه شد. حجم معاملات نیز 18 درصد کاهش یافت.

    این گزارش حاکی است طی مدت مورد بررسی در میان بازارهای سهامی فرابورس، بازار دوم با معاملات 2 هزار و 970 میلیارد تومانی، بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد. رتبه دوم در میان بازارهای سهامی فرابورس متعلق به بازار اول با معاملاتی به ارزش 2 هزار و 570 میلیارد تومان بود و پس از آن بازار پایه با معاملاتی به ارزش 2100 میلیارد تومان قرار داشت.

    طی این مدت بازار ابزارهای مشتقه با معاملاتی به ارزش 56 میلیارد و 700 میلیون تومان، رشد 125 درصدی را نسبت به هفته ماقبل تجربه کرد.

    در بازار ابزارهای نوین مالی نیز بیش از 260 هزار میلیارد تومان جابه‌جایی اوراق به ثبت رسید که نسبت به هفته ماقبل خود تغییر قابل‌توجهی را تجربه نکرد.

    آمار معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نشان می‌دهد در این مدت ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی 249 هزار میلیارد تومان بوده و تغییر قابل‌توجهی نداشته است.

    همچنین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بیش از 11 هزار میلیارد تومان ثبت‌شده که کاهش 21 درصدی داشته است.

    این در حالی است که طی این مدت معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن با رونق مواجه شده است. به این ترتیب که بیش از 1.5 میلیون ورقه به ارزش 131 میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن طی این مدت مورد دادوستد قرار گرفته است. این معاملات رشد 112 درصدی در حجم و 125 درصدی در ارزش معاملات را به ثبت رسانده است.

    این گزارش حاکی است در بازارهای سهامی، سرمایه‌گذاران خرد فرابورسی در اولین هفته مردادماه بیشترین تمرکز معاملات را در گروه‌های خودرویی، بانکی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، غذایی و محصولات شیمیایی داشتند و این 5 صنعت توانستند نزدیک به نیمی از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دهند.

    به این ترتیب طی معاملات هفته‌ای که گذشت بیش از 7 هزار و 500 میلیارد تومان معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در فرابورس ثبت شد که بالغ‌بر 3 هزار و 300 میلیارد تومان از این دادوستدها متعلق به پنج گروه خودرویی، بانکی، سرمایه‌گذاری‌ها، غذایی و شیمیایی بود.

    در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت شاخص کل فرابورس با کاهش مختصر 0.5 درصدی مواجه شد و در سطح 26 هزار و 508 واحد قرار گرفت. ارزش بازار نیز در این مدت یک درصد افت کرد و در رقم 2.5 میلیون میلیارد تومان، هفته را به پایان رساند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو