مدیران خودروعصر اعتبار

نگاهی به شاهکارهای معماری حرم مطهر حضرت معصومه(س)

عصر ساختمان- رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) گفت: معماری و نقوش و کتیبه های حرم مطهر گویای هنر و فرهنگ اسلامی است که از دل تاریخ به میراث رسیده است.

نگاهی به شاهکارهای معماری حرم مطهر حضرت معصومه(س)
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حجت الاسلام محمد نظری  با اشاره به هنر معماری و کتیبه‌های بر جای مانده از دل تاریخ در این حرم مطهر عنوان کرد: ظرفیت عظیم و بالنده و سرمایه بی نظیری در حرم مطهر حضرت معصومه(س) نهفته است و شاهکارهای معماری با استفاده از هنرهای معماری نقش مهمی در ایجاد فضای معنوی دارد.

    رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) افزود:حرم مطهر متنوع ترین، ارزشمندترین و هنرمندانه ترین هنرهای جهان اسلام را در بر دارد که با قدمتی بیش از 1000 سال به دست ما رسیده است.

    وی تصریح کرد: شاهکارهای معماری با سابقه‌ای هویت دار از ویژگی های آن است که بخشی از این هویت در آرایه‌های معماری اتفاق می افتد. خوشبختانه بخش قابل توجهی از این میراث که در آرایه‌های معماری در اماکن مقدس و بقای متبرکه وجود دارد در دسترس علاقه‌مندان است. خطوط به کار گرفته در کتیبه ها هم به لحاظ محتوا و هم شکل و نحوه قرار گیری در فضا و تعداد و تقسیمات و خود نقوش و کشف چرخه هنر شیعی موجب معرفی فرهنگی شیعی می‌شود. ما در این زمینه نمادها و اشکال مختلفی را در هنر اسلامی داریم.

    نظری بیان کرد: تمامی صحن حرم مطهر (س) و ساختمان در زمان ناصرالدین شاه توسط میرزا علی خان اتابک ترکیب بندی شده و به مرور زمان کاشی کاری ها، معماری ها و آئینه کاری ها انجام شده که مربوط به دوران قاجار است. اکثر به اتفاق این نقوش ترکیب شده است اما اصالت این نقوش و کتیبه ها حفظ شده است.

    وی در مورد کتیبه ها نیز گفت: کتیبه ها به معنای نوشته ها است که آیاتی و اشعاری بر آن نوشته شده و یا بخشی از کاشی کاری ها را شامل می شود. بخشی از کتیبه ها، نقش و نگارهایی است که در جاهای مختلف و در اندازه های مختلف و به اشکال متنوع و نقاشی های خاصی ترکیب شده و هر کدام با هنرنمائی های خود پیامی خاص را برای مخاطبان دارد و حاوی معارف دینی و مضامین قرآنی است.

    رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) عنوان کرد: کلیه طرح های کتیبه ها مربوط به دوران قاجار است و قدمتی بیش از 150 سال دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو