مدیران خودروعصر اعتبار

عملکرد ۱۳ برابری در نوسازی خانه‌ها نسبت به گذشته

عصر ساختمان- بازوی اجرایی دولت سیزدهم در نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری تا کنون حدود ۱۳۸ هزار واحد را به مرحله‌ی ساخت رسانده و هدف‌گذاری آن است که این رقم به ۲۰۰ هزار واحد برسد؛ آمار و ارقام از افزایش بیش از ۱۳ برابری عملکرد در این زمینه نسبت به گذشته حکایت دارد.

عملکرد ۱۳ برابری در نوسازی خانه‌ها نسبت به گذشته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دولت تسهیلات و امتیازات ویژه‌ای را برای مالکان، توسعه‌گران و سازندگان در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد قائل شده که از جمله آن می‌توان به بسته تشویقی 19 بندی، پرداخت تسهیلات مطابق طرح نهضت ملی مسکن و موارد تشویقی در لایحه بودجه سال 1402 اشاره کرد.

    با توجه به 167 هزار هکتار بافت ناکارآمد به عنوان محدوده‌های پرخطر با حدود 20 میلیون نفر جمعیت که تقریبا یک پنجم جمعیت کشور را در خود جای داده، نوسازی این مناطق از ضرورت‌های مهم کشور محسوب می‌شود.

    شرکت بازآفرینی شهری ایران بر اساس ظرفیت‌هایی که دولت ایجاد کرده تا کنون 137 هزار و 800 واحد را به مرحله‌ی ساخت رسانده و برنامه آن است که این تعداد در سال جاری به 200 هزار واحد برسد.

    برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار متشکل از 13 وزارتخانه و 17 دستگاه ایجاد شده که متناظرهایی در سطح استانی و شهرستانی متشکل از مقامات محلی دارند. ستادهای بازآفرینی و شورای مسکن استان‌ها در دولت سیزدهم موضوع بازآفرینی را با جدیت پی‌گیری می‌کنند. شهرداران نیز در این برنامه کمک دولت هستند.

    تا پیش از دولت سیزدهم طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب تیرماه 1387 هدف آن بود که سالیانه 100 هزار واحد مسکونی نوسازی شود؛ در حالی که عملا سالی 10 هزار واحد نوسازی شد. رقم 137 هزار واحدی که دولت سیزدهم تا کنون به مرحله‌ی اجرا رسانده عملکرد بیش از 13 برابری در مقایسه با گذشته را نشان می‌دهد.

    در حال حاضر ظرفیت‌هایی برای محرومیت‌زدایی از چهره‌ی شهرها ایجاد شده که از جمله آن می‌توان به بند «ب» تبصره 11 اشاره کرد. مطابق این بند برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها و تامین زیرساخت‌های لازم در این مناطق اعم  از مسجد، مدرسه، پاسگاه و کلانتری، روشنایی معابر، ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی، زیرساخت‌های بهداشتی، زیرساخت تامین آب و برق و سایر تاسیسات شهری مورد نیاز، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلفند از محل عوارض ماده (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم این مناطق را بر اساس جمعیت ساکن، تعیین و صرف محرومیت‌زدایی و بهسازی همان مناطق کنند.

    هم‌چنین از آبان ماه سال 1401 بسته تشویقی شهرسازانه توسط دولت  ابلاغ شد که اعطای یک یا دو طبقه تشویقی، تسهیل در تامین پارکینگ، تسهیل شرایط توده و نما و ایجاد کاربری انتفاعی در طبقه همکف به منظور حمایت از کسب و کارهای خانگی با تامین شرایطی از جمله این مشوق‌ها است و بر اساس آمار صدور پروانه، جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌ها را بالا برده است.

    در ماه‌های اخیر تحت تاثیر نوسانات قیمت مسکن در نقاط برخوردار شهرها از یک طرف و تصویب بسته تشویقی شهرسازانه از سوی دیگر، تمایل برای سرمایه‌گذاری در بافتهای فرسوده افزایش یافته است.

    به گفته محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، طی سه ماه نخست امسال در مقایسه  با مدت مشابه سال قبل در 55 شهر کشور صدور پروانه در بافت‌های فرسوده رشد 88 درصد داشته است. در پنج استان  شامل  تهران، خراسان رضوی، مازندران، همدان و خراسان شمالی نیز آمار از افزایش 105 درصدی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده حکایت دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو