مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر نیرو مطرح کرد

کار تیمی ۸۵ میلیونی برای گذر از خاموشی

عصر ساختمان- وزیر نیرو با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از خاموشی در کشور، گفت: ما یک تیم ۸۵ میلیون‌نفره هستیم و یک کار تیمی را با حضور این جمعیت انجام می‌دهیم؛ اگر میزان مدیریت مصرف مطابق پیش‌بینی‌ها و مدل‌ها باشد با کمترین مشکل از تابستان عبور خواهیم کرد، من نمی‌توانم از طرف مردم قول بدهم، این موضوع دوطرفه است؛ اما تلاش می‌کنیم که در صورت رعایت بدون کمترین مشکل از تابستان عبور کنیم.

کار تیمی ۸۵ میلیونی برای گذر از خاموشی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا؛ علی اکبر محرابیان با بیان این‌که یک ناترازی قابل توجه در صنعت برق داریم که حاصل عدم سرمایه‌ گذاری به موقع روی نیروگاه‌های کشور بوده و حاصل آن خاموشی‌ در سال‌های مختلف بوده است که در بخش خانگی، تولیدی و صنعتی شاهد آن بوده‌ایم، اظهار کرد: در بخش صنعتی تقریبا کل دهه 90 شاهد کاهش تامین برق و محدودیت برق برای صنایع بودیم، در بخش خانگی نیز در سال 1395 خاموشی‌ها آغاز و در سال 1400 به اوج خود رسید که شرایط ناگواری رقم خورد.

    وی با بیان اینکه برنامه‌ای که در دستور کار قرار گرفت دو بعد اصلی داشت، تصریح کرد: اول این‌که بتوانیم ظرفیت نیروگاهی را توسعه دهیم و در کنار آن با روش‌های مختلف مدیریت مصرف داشته باشیم.

    7050 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد

    وزیر نیرو با اشاره به راهکارهای در نظر گرفته شده برای مدیریت مصرف اظهار کرد: مدیریت مصرف به ما کمک می‌کند که با ظرفیت کمتر بتوانیم انرژی بیشتری را تامین کنیم.

    محرابیان با بیان اینکه از شروع دولت سیزدهم تا پایان 1401 در حوزه توسعه نیروگاهی 7050 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد و عمده آن نیروگاه‌های حرارتی، تجدیدپذیر و بخشی هم ارتقای توان نیروگاه‌های موجود بوده است، تصریح کرد: در مدیریت مصرف برای بخش‌های مختلف برنامه ‌ریزی کرده‌ایم.

    وی اضافه کرد: در بخش خانگی مهم‌ترین سازوکاری که لحاظ شد بحث پاداش صرفه‌جویی بود که در این طرح مردم با کاهش مصارف خودشان مشمول پاداش خوش‌مصرفی بودند، در سال 1401 علی‌رغم این‌که هیچ‌گونه خاموشی در بخش خانگی نداشتیم اما میزان مصرف کاهش پیدا کرد. این موضوع به این معناست که مشترکان خانگی همکاری خوبی با صنعت برق داشتند.

    وزیر نیرو با بیان این‌که برای مشترکان صنعتی نیز برنامه ‌ریزی کردیم که در شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک هیچگونه محدودیتی نداشته باشیم، گفت: در سال 1401 تنها محدودیت ما برای شهرک‌های صنعتی این بود که تعطیلات جمعه آنها را به صورت گردشی کردیم که این کار در سال 1402 به صورت ملایم‌تری اجرا شد.

    محرابیان افزود: در صنایع بزرگ نیز خواسته ما این بود که مصارف واحدهای بزرگ در زمان اوج مصرف خانگی کاهش پیدا کند ولی بتواند انرژی مورد نیاز خود را درساعت‌های غیراوج تامین کند.

    وزیر نیرو با بیان اینکه این امور باعث شد که علی‌رغم اینکه همچنان ناترازی داشتیم یک رضایت نسبی در بین مصرف کنندگان برق داشته باشیم، اضافه کرد: برای سال 1402 برنامه ‌ریزی‌های خودمان را گسترده‌تر کردیم.

    به گفته وی، در پاداش صرفه جویی ارقام بزرگتری را در نظر گرفتیم همچنین پاداش به صورت عمومی لحاظ شد، یعنی هر فردی با هر میزان مصرفی اگر مصرف خود را کاهش دهد مشمول پاداش صرفه جویی می‌شود.

    بیش از 35 درصد از مشترکان مصارف خود را کاهش دادند

    محرابیان با بیان اینکه این موضوع موجب شد که بیش از 35 درصد از مشترکان در سال 1402 مصارف خود را کاهش دهند، اظهار کرد: یکبار در سال 1401 میزان مصارف خود را نسبت به سال قبل کاهش دادند و این بار میزان مصرف نسبت به سال 1401 کاهش پیدا کرد.

    توزیع بیش از 400 میلیارد تومان پاداش صرفه جویی

    وزیر نیرو با بیان این‌که قبوضی که تا به امروز صادر شده بیش از 400 میلیارد تومان پاداش صرفه جویی بین مشترکان توزیع شده است، تصریح کرد: در بخش صنعتی نیز اقدامی که صورت گرفت این بود که صنایع کوچک مانند سال گذشته معاف از هرگونه محدودیت بودند یعنی با هر میزان مصرف تولید داشتند و در شهرک‌های صنعتی نیز فقط مدیریت مصرف به نصف روز یعنی بین ساعت 11 ظهر تا 11 شب اعمال شد.

    وی ادامه داد: در طول 6 و نیم روز نیز صنایع می‌تواند با حداکثر ظرفیت تولید داشته باشد. در بخش صنایع بزرگ همچون فولاد میزان محدودیت کاهش پیدا کرد به طوری که امسال 16 درصد بیشتر به این صنایع انرژی دادیم.

    با طرح نیروگاه‌سازی صنایع محدودیت‌ها صفر می‌شود

    محرابیان با بیان این‌که در فولادی‌ها حدود 25 درصد نسبت به سال قبل انرژی بیشتری دادیم اظهار کرد: بیشتر نیازها را سعی کردیم برطرف کنیم هرچند که با وضع مطلوب فاصله داریم و باید در سال‌های آتی با طرح‌های نیروگاه‌ سازی که صنایع آغاز کردند محدودیت‌ها را کاهش دهیم و به صفر نزدیک کنیم.

    وزیر نیرو با بیان اینکه اجرای این طرح به صورت 100 درصد مثبت ارزیابی می‌شود، سال‌های قبل تنها توصیه‌های اخلاقی گفته می‌شد اما امسال و سال گذشته این موضوع را به پاداش صرفه جویی متصل کردیم. اعداد و ارقام نیز نشان می‌دهد که مردم همکاری خوبی با صنعت برق داشتند و امیدواریم که این همکاری‌ها افزایش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی