مدیران خودروعصر اعتبار

پسرفت بازار املاک کلنگی پایتخت + قیمت

عصر ساختمان- پسرفت ۲۰.۸ درصدی آمار خرید و فروش املاک کلنگی پایتخت در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل به معنای این است که تعریف پروژه‌های جدید، غیراقتصادی است.

پسرفت بازار املاک کلنگی پایتخت + قیمت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، با اینکه انبوه‌سازان می گویند اگر در بخش مسکن پنج اقدام اصلاحی انجام شود این بخش آمادگی ورود به دوران پیش رونق را دارد، بازار کم‌فروغ آپارتمان‌های نوساز، تصمیم برای ساخت واحدهای جدید را با تاخیر مواجه کرده است؛ تا جایی که این مساله اثر خود را در بازار خانه‌های کلنگی به جای گذاشته و در بهار امسال تعداد معاملات املاک کلنگی به ترتیب 39.5 و 20.8 درصد نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل کمتر شد.

    در فصل آغازین سال جاری متوسط قیمت زمین یا ساختمان کلنگی در شهر تهران 4 میلیون و 549 هزار تومان بود که قیمت‌ها نسبت به فصل قبل 2.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 3.2 درصد رشد داشت. با این حال بازار آن‌قدر کساد هست که هنوز کسی برای ساخت و ساز جدید رغبت نشان ندهد.

    جدول زیر مظنه قیمت املاک کلنگی شهر تهران در تیرماه 1395 را نشان می دهد:

    مجید نیک نژاد عضو کانون انبوه‌سازان در خصوص تاثیر رکود مسکن بر بازار خانه های کلنگی اظهار کرد: تولید مسکن در حال حاضر به هیچ عنوان سود دهی ندارد و در این شرایط که باید با اصلاح قوانین و مشوق عوارض از سازندگان حمایت شود، چهار قانون  پیش فروش، بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، نظام مهندسی و مالیاتهای مستقیم، ضد توسعه این بخش عمل می کند و در این شرایط اقدام به خرید املاک کلنگی و اقدام به ساخت و ساز توجیه ندارد.

    رکود ساخت و ساز تا حدی است که رشد متوسط قیمت املاک کلنگی 5.8 درصد از تورم عمومی  کمتر است و این یعنی کسانی که می‌خواهند خانه کلنگی خود را بفروشند دست نگه دارند؛ هرچند تقاضایی هم در بازار وجود ندارد و دیگر هیچ سازنده‌ای حاضر نیست معادله 60 به 40 (60 درصد صاحب زمین، 40 درصد سازنده) را بپذیرد و حتی معادله 50 به 50 هم برایشان صرف نمی‌کند؛ زیرا بعد از ساخت بعضا مدت‌ها باید به انتظار مشتری بنشینند و در شرایط کنونی که تورم مسکن 4.6 درصد از تورم عمومی کمتر است، خواب سرمایه برای سازندگان یعنی ضرر.

    از سوی دیگر متوسط قیمت خانه‌های کلنگی شهر تهران که از پاییز 1393 به بعد با ثبات همراه شده در زمستان 1394 معادل 4.4 میلیون تومان در هر متر مربع بوده که البته در بهار به متوسط 4.54 میلیون تومان رسیده است. با این حال حرکت منحنی قیمت املاک کلنگی از زمستان 1393 تا بهار 1395 حاکی از وجود آرامش در این بازار است.

    آمارها نشان می‌دهد پس از شروع جهش یکباره قیمت مسکن در سال 1391 قیمت املاک کلنگی شهر تهران در بهار 92 به بالاترین سطح خود یعنی 4.8 میلیون تومان در هر متر مربع رسید، سپس با افت تدریجی مواجه شد و قیمت‌ها در تابستان 93 پایین‌ترین میزان خود یعنی 4.2 میلیون تومان را تجربه کرد، پس از آن در پاییز 93 با مقدار اندکی افزایش مواجه شد (4.4 میلیون تومان) و از آن زمان تا پایان زمستان 1394 با روند تقریبا خطی به حرکت خود ادامه داده و در بهار 95 نیز قیمت‌ها جهش چندانی نیافت.

    تعداد معاملات خانه‌های کلنگی نیز در بهار 1391 سقوط آزاد کرد و از 2700 مورد در زمستان 1390 به حدود 950 مورد در بهار 1391 رسید. منحنی تعداد معاملات املاک کلنگی از بهار 91 تا زمستان 1394 با نوسانات جزئی مواجه شده و در پایان سال گذشته به 700 مورد رسیده است.

    در بهار سال جاری متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 4 میلیون و 540 هزار تومان با میانگین مساحت 227 متر مربع بوده که نسبت به فصل قبل 2.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 3.2 درصد رشد داشته، همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 39.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 20.8 درصد کاهش داشته است.

    در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شدهه در حدود 9 میلیون و 210 هزار تومان با میانگین مساحت 348 متر مربع در منطقه 3 و کمترین آن در حدود 1 میلیون و 438 هزار تومان با میانگین مساحت 215 متر مربع در منطقه 20 بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو