مدیران خودروعصر اعتبار

یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور در حال ساخت است

عصر ساختمان- سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت به عنوان سیاستگذار موظف بوده تا برنامه‌ریزی مناسبی در خصوص احداث مسکن داشته باشد، گفت: هم‌اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در پروژه‌های مختلف نهضت ملی در شهرها و روستاها در حال اجرا است.

یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور در حال ساخت است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، ابوالفضل نوروزی افزود: بخشی از این پروژه‌ها، شامل احداث 250 هزار واحد مسکونی روستایی، 125 هزار واحد در بافت‌های فرسوده است.

    وی با بیان اینکه به 200 هزار متقاضی نهضت ملی مسکن زمین داده شده و مردم در قالب انفرادی و گروهی‌ساخت در حال احداث واحدهای مسکونی هستند، تصریح کرد: همچنین 500 هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف قرار دارد.

    نوروزی در خصوص میزان بهره‌برداری از واحدهای مسکونی نهضت ملی با اشاره به اینکه واحدها در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارند، توضیح داد: از 250 هزار واحد مسکونی نهضت ملی حدود یکصد هزار واحد بهره‌برداری شده است.

    وی ادامه داد: همچنین از 125 هزار واحد نهضت ملی نیروهای مسلح 110 هزار واحد شروع و 20 هزار واحد نیز به بهره‌برداری رسیده است.

    سرپرست دفتر اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه دولت با بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین مشارکت مردمی تمام تلاش خود را برای افزایش تولید مسکن دارد، معضل مسکن در کشور را پایین بودن تولید و عرضه عنوان کرد و افزود: طبق مطالعات طرح جامع مسکن از سال 1395 تا سال 1400 باید حداقل یک میلیون واحد مسکونی در سال احداث می‌شد که بتوان معضل مسکن در کشور را مدیریت کرد. این در حالی است که در دولت قبل سالانه حدود 450 هزار واحد مسکونی در سال احداث شد و کسری‌هایی در این حوزه در دولت قبل وجود داشت.

    نوروزی گفت: بنابراین دولت سیزدهم با رویکرد تولیدو عرضه مسکن سیاست‌های خود را در بخش مسکن بنا نهاد.

    تکمیل و تحویل 70 هزار واحد مسکونی مهر با منابع صندوق ملی مسکن

    سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: دولت سیزدهم در ابتدای آغاز به کار خود حدود 260 هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام باقیمانده از دولت قبل را تحویل گرفت که با عزم دولت تاکنون از 260 هزار واحد باقیمانده مسکن مهر حدود 70 هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شد.

    نوروزی تصریح کرد: تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر در دولت سیزدهم با منابع صندوق ملی مسکن انجام شد.

    وی رویکرد دیگر وزارت راه و شهرسازی را در بازار اجاره و مسکن شامل کنترل و مدیریت بازار مسکن عنوان کرد و افزود: در تجربه جهانی یکی از ابزارهای کنترل و مدیریت بازار مسکن، شامل ابزارهای مالیاتی، ابزارهای نظارتی است که در این حوزه مجموعه اقداماتی در حال انجام است. در کوتاه مدت عرضه واحدهای خالی از سکنه در دستور کار قرار گرفت.

    شناسایی یک میلیون واحد مسکونی خالی

    نوروزی با اشاره به شناسایی یک میلیون واحد مسکونی خالی، بیان داشت: برای تمام مالکان پیامکی ارسال شد که مالکان حدود 500 هزار واحد مسکونی خوداظهاری کرده و مالکان حدود 570 هزار واحد دیگر نیز اطلاعات ملکی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان وارد نکردند که مشخصات آنها به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.

    وی افزود: همچنین بعد از ارسال پیامک از سوی سازمان امور مالیاتی به 570 هزار واحد مسکونی حدود 200 هزار نفر خوداظهاری انجام داده و مشخصات خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کردند.

    سرپرست دفتر اقتصاد مسکن توضیح داد: هم اکنون بیش از 300 هزار واحد مسکونی از واحدهای شناسایی شده خالی بودند که با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت با اولویت مالکانی که در ابتدا بیش از یکصد واحد خالی، در مرحله بعدی 50 خانه خالی، 20 خانه، 10 خانه و 2 خانه بودند در مسیر اخذ مالیات قرار گرفتند.

    اخذ مالیات از 60 هزار واحد ملکی

    نوروزی با بیان اینکه حدود 60 هزار ملک در اولویت اخذ مالیات قرار دارند، بیان داشت: حدود 3 هزار ملک صاحبان آنها بالای یکصد ملک خالی داشته و 3 بانک نیز بیشتر از یک‌صد خانه خالی در اختیار دارند.

    وی طرح ساماندهی بازار مسکن را که در همراهی وزارت راه و شهرسازی و مجلس تدوین و تصویب شد و هم اکنون منتظر تأیید نهایی از طرف شورای نگهبان است ابزاری مناسب برای ساماندهی بازار نابسامان مسکن عنوان کرد و گفت: در این طرح، شهرداری‌ها نیز موظف به شناسایی خانه‌های خالی هستند و واحدهایی که توسط شهرداری‌ها شناسایی می‌شوند به شکل 100 درصدی مالیات اخذ شده از آنها در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد تا برای تولید مسکن در بافت‌های فرسوده و مناطق محروم استفاده شود.

    فرصت 6 ماهه به محتکران زمین در محدوده‌های شهری برای عرضه زمین

    سرپرست دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه برخی از شهرهای جدید نیز مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نبودند که هم اکنون با این مصوبه مشمول خواهند شد، گفت: مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص فرصت 6 ماهه به محتکران زمین در محدوده‌های شهری فرصتی دیگر است تا بتوان برای تولید و عرضه بیشتر مسکن اقدام کرد.

    ساماندهی بنگاه‌های مشاوران املاک در پردیس، پرند، هشتگرد و تهران

    وی با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی مشاوران املاک شروع شده است گفت: در سه ماه گذشته ساماندهی مشاوران املاک از شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد و در تهران آغاز شده است که رویکردی مناسب برای ساماندهی بازار مسکن به شمار می‌رود.

    نوروزی با اشاره به اینکه طرح مجلس به ساماندهی بنگاه‌های املاک فاقد مجوز برای اخذ مجوز و فعالیت از شیوه‌های قانونی تاکید دارد، افزود: بسیاری از بنگاه‌های املاک در حال خدمات‌رسانی به بازار مسکن هستند، در مقابل نیز برخی از بنگاه‌های املاک فاقد مجوز در بازار مسکن اخلال ایجاد می‌کنند که با آنها برخورد خواهد شد.

    به گفته وی، موضوع‌های عدم جواز کسب موضوع ماده 27 قانون نظام صنفی و ماده 12 قانون تعزیرات حکومتی، عدم دریافت کد رهگیری موضوع ماده 61 قانون صنفی، گران فروشی و دریافت حق‌الزحمه اضافه مطابق ماده 57، عدم صدور صورت‌حساب، کتمان درآمد مالیاتی همه این موارد توسط گشت مشترک وزارت راه و شهرسازی، پلیس اماکن و تعزیرات بررسی می‌شود.

    راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات و ارائه کد رهگیری رایگان

    سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات برای اخذ کد رهگیری رایگان را برای موجران و مستأجران ابزاری کارآمد برای ارائه خدمات بیشتر به این قشر عنوان کرد و گفت: در یک‌ماه گذشته سامانه املاک و مستغلات برای درج اطلاعات موجران و مستأجران و اخذ کد رهگیری رایگان راه‌اندازی شده که استقبال خوبی نیز از سامانه شده است.

    پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به 240 هزار متقاضی

    نوروزی در خصوص وام ودیعه مسکن توضیح داد: پیش‌تر سران قوا مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن در تهران افزایش سقف مجاز اجاره‌بها 25 درصد و در سایر شهرها 20 درصد بود که مقرر شد تا این وظیفه را دولت برعهده بگیرد. در یکسال گذشته حدود 891 هزار نفر در سامانه tem.mrud.ir برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کردند و حدود 503 هزار و 715 نفر به بانک‌ها معرفی شدند که بیش از 240 هزار تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شد.

    به گفته وی، هم‌اکنون تسهیلات ودیعه مسکن در تهران 100 میلیون تومان، در سایر کلانشهرها 70 میلیون تومان و در سایر شهرها 50 میلیون تومان است که بر اساس طرح مجلس این تسهیلات در تهران به 200، در سایر کلانشهرها به 150 و در سایر شهرها به 100 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

    نوروزی با تاکید بر اینکه دو راهبرد اصلی وزارتخانه در خصوص بازار مسکن شامل افزایش تولید و عرضه مسکن و همچنین کنترل و مدیریت بازار مسکن عنوان کرد و گفت: در وزارت راه و شهرسازی سیاست بر افزایش تولید و عرضه است که در این‌باره مجموعه اقداماتی از جمله اعطای زمین، دادن تسهیلات ساخت، تسهیل در صدور پروانه‌ها، کمک به ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شهری، بافت‌های فرسوده روستایی انجام شده و در حال انجام است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی