مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان:

کاهش ۲ درصدی سود وام مسکن غیر منطقی است

عصر ساختمان- معمولا مردم تحت تاثیر هیجانات کاهش قیمت ها قرار می گیرند اما آنقدر در این زمینه حرف های ضد و نقیض شنیده اند که دیگر واکنشی به این قبیل تصمیمات ندارند.

کاهش ۲ درصدی سود وام مسکن غیر منطقی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، مسعود نجفی کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان درخصوص کاهش 2 درصدی نرخ سود وام مسکن و تاثیر آن بر بازار مسکن گفت: کاهش 2 درصدی  نرخ سود وام مسکن هیچ تاثیری در خرید خانه اولی ها ونیز بازار مسکن ندارد.
    نجفی ادامه داد: وام 80 و 160 میلیونی نقشی در رونق بازار مسکن ندارد که کاهش سود آن بتواند بر این بازار تاثیرگذار باشد. این دو درصد هم یک مبحث روانی است و در عمل مردم برای گرفتن وام مسکن با مشکل مواجه اند. ضمن این که 25 درصد مبلغ وام هم باید در بانک بلوکه شود و متقاضی باید سود کل پول را بپردازد اما این یک قانون نانوشته است و در نهایت سنگینی این روند بر شانه های متقاضیان سنگینی می کند.
    وی با تاکید بر این که این کاهش 2 درصدی هیچ تاثیری بر بازار مسکن ندارد؛ تصریح کرد: معمولا مردم تحت تاثیر هیجانات کاهش قیمت ها قرار می گیرند اما آنقدر در این زمینه حرف های ضد و نقیض شنیده اند که دیگر واکنشی به این قبیل تصمیمات ندارند.
    وی ادامه داد: مسوولان بانکی و مسکنی ما بیشتر سعی دارند با حرف و سخن بازار را نگاه دارند و کمتر به دنبال برنامه ریزی بر مبنای علم و دانش اقتصاد هستند. آیا بازار مسکن فقط به وام وابسته است و هیچ ساختار دیگری ندارد که بتوان روی آن کار کرد. با وجود این که چندین سال است؛ وام های مختلفی توسط بانک ها ارایه می شود اما هنوز هیچ تاثیری در قیمت یا بازار مسکن نداشته اند.
    این کارشناس بازار مسکن با تاکید بر این که کاهش 2 درصدی مسکن فقط بازی است و هیچ پشتوانه علمی ندارد؛ اظهار داشت: واقعیت این است که کاهش دستوری نرخ سود، بانک ها را با مشکل مواجه می کند.کاهش نرخ سود تسهیلات و نیز کاهش سود سپرده های بانکی منجر به  کاهش جذب نقدینگی بانک ها شده است. از سوی دیگر بانک مرکزی رفتار خود را با بانک ها اصلاح نکرده  و 30 درصد ذخیره کنونی را از بانک ها وصول می کند.همچنین جرائم سنگین بهره ای برای بانک ها در نظر می گیرد. بنابراین بانک نمی تواند توازن مالی داشته باشد و در نتیجه خود را دچار ورشکستگی مالی می بیند.بنابراین بانک ها از ارایه وام به متقاضیان فرار می کنند.
    نجفی در پاسخ به این که آیا طبق گفته مسوولان بازار مسکن در حال خروج از رکود است؛ تصریح کرد: به هیچ  عنوان رونق بازار مسکن را قبول ندارم و این هم  جزو بازی روانی است که راه می اندازند.
    وی با بیان این که قیمت مسکن در این مدت افزایش نداشته است؛ گفت: اجاره بهای مسکن در برخی از شهرها کاهش پیدا کرده است دلیل آن هم به عدم توانایی مردم در پرداخت اجاره بر می گردد. بازار هنوز در شرایط رکود به سر می برد و همان طور که گفتم تنها با برنامه ریزی علمی و اقتصادی می توان شرایط بازار مسکن را تغییر داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو