مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

اجرای ۲۰ هزار پروژه در بافت‌های فرسوده

عصر ساختمان- طبق آخرین آماری که معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، در حال حاضر ۱۱۴ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است که شامل بیش از ۲۰هزار پروژه می‌شود.

اجرای ۲۰ هزار پروژه در بافت‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، وزارت راه و شهرسازی یک میلیون و 235 هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله‌ی ساخت رسانده که 114 هزار واحد آن در بافت‌های فرسوده قرار دارد و شامل بیش از 20 هزار پروژه می‌شود.

    محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام این آمار گفته است: ظرفیت تولید بیش از 4 میلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده و ناکارآمد فعلی کشور وجود دارد که این موضوع می‌تواند در کنار نهضت ملی مسکن به عنوان طرح دوم وزارت راه و شهرسازی مد نظر قرار گیرد. اگر مردم را پای کار بیاوریم سرعت پیشرفت پروژه‌ها افزایش می‌یابد؛ زیرا مردم به دنبال سرعت بخشی به گردش سرمایه‌شان هستند.

    آیینی با اشاره به صحبت‌های بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که بهترین و سریع‌ترین راه تولید مسکن، نوسازی در بافت‌های فرسوده است، تصریح کرد: به گفته وزیر راه و شهرسازی، شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شوند.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گردهمایی روابط عمومی‌های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در حوزه بازآفرینی شهری ایران قوانین مختلفی وجود دارد از جمله قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، ماده 12 قانون جهش تولید مسکن و برخی مصوبات نظیر بسته تشویقی کالبدی 19 بندی که نیاز به ترویج دارند و روابط عمومی‌ها با استفاده از امکانات و ابزارهایی که در اختیار دارند باید تمام تلاش خود را برای ترویج این قوانین و به خصوص ترویج بسته تشویقی به کار برند. در این بسته تشویقی، تسهیلات مختلفی برای مالکان و سازندگان دیده شده است اما در حال حاضر این دو قشر اطلاع چندانی از بندهای این مصوبه ندارند و در صورت آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی قطعا روند نوسازی شتاب خواهد گرفت.

    بنابراین گزارش، بسته‌های تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده 9 آبان سال گذشته توسط شورای عالی معماری به تصویب رسید و 23 بهمن همان سال توسط دولت ابلاغ شد که مشوق‌های متنوعی از جمله اعطای یک تا دو طبقه تراکم تشویقی را برای ایجاد جذابیت نوسازی در بافت‌های فرسوده در آن گنجانده شده است.

    به دنبال تصویب و ابلاغ این بسته نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرهای کشور بین 10 تا 400 درصد افزایش پیدا کرد که از اقبال سازندگان به این سیاست دولت حکایت دارد. تامین پارکینگ در مکان‌های مناسب بافت‌های فرسوده برای جبران کسری پارکینگ، پیش‌بینی کاربری‌های انتفاعی در طبقه همکف، تسهیل شرایط توده‌گذاری و نما و اعطای حداکثریک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز از جمله مشوق‌های این بسته محسوب می‌شود.

    از طرف دیگر شهرداری‌ها مکلفند در صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده 50 درصد تخفیف قائل شوند که این میزان تا 100 درصد قابل افزایش است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو