مدیران خودروعصر اعتبار

فروش متری مسکن در محله نواب تهران

عصر ساختمان- طرح فروش متری مسکن که می‌تواند ظرفیتی برای خانه‌دار کردن متقاضیان واقعی و نوسازی بافت‌های فرسوده باشد مراحل کارشناسی و تایید فقهی را گذرانده و هم‌اکنون توسط هیات مدیره بورس در حال بررسی است؛ آن‌طور که مدیران شهری اعلام کرده‌اند در اولین گام پروژه‌ای ۲۰۰ واحدی در قالب این طرح در منطقه‌ی نواب عرضه می‌شود.

فروش متری مسکن در محله نواب تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، طرح فروش متری مسکن از ماه‌ها قبل توسط دولت سیزدهم دنبال می‌شود. بافت‌های فرسوده ظرفیت بسیار خوبی برای اجرای این طرح است که می‌تواند به خانه‌دار شدن متقاضیان واقعی مسکن منجر شود. مصوبه فروش متری مسکن در شورای فقهی اخذ شده و هم‌اکنون در هیات مدیره بورس بررسی می‌شود. طبق این طرح افراد می‌توانند به متراژی که توانایی پرداخت قیمت آن را دارند "یونیت" (واحدی از متراژ منزل) خریداری کنند و بعد از چند سال امکان مالکیت واحد را فراهم آورند.

    محدوده شهری برای متقاضیان در بازار مسکن همواره جذاب‌تر از  شهرهای پیرامونی بوده است. جدا از تحمیل هزینه‌های سنگین ایجاد شهرهای جدید، به دلیل دور بودن این محدوده‌ها از شهرهای مادر، طرف تقاضا هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری را صرف سکونت در شهرهای جدید می کند.

    مسئولان و کارشناسان برآورد می‌کنند به دلیل هزینه‌های سنگین ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات 70 درصد از هزینه ساخت مسکن در شهرهای پیرامون بر عهده‌ی دولت قرار دارد که صرف ایجاد ده‌ها نوع از خدمات زیربنایی، روبنایی و ارتباطات می‌شود. در حالی که جانمایی پروژه‌ها در بافت‌های فرسوده دولت را از تحمل این هزینه‌ها رها می‌کند.

    دولت سیزدهم یک پنجم از برنامه‌ی خود برای تولید مسکن را در بافت‌های فرسوده گنجانده است. شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال قبل 110 هزار واحد مسکونی در مناطق ناکارآمد شهری را به مرحله‌ی نوسازی و بهسازی رساند. هدف‌گذاری سال جاری 200 هزار واحد خواهد بود که شرکت بازآفرینی برای تحقق آن دو برنامه‌ی اصلی شامل مشوق نوسازی و سند ملی سکونتگاه‌های غیررسمی را دنبال می‌کند که چند روز قبل محمد آیینی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی از تصویب آن در هیات دولت خبر داد.

    مدیریت شهری در پایتخت نیز به عنوان ارگانی که وظیفه‌ی اصلی را در امر نوسازی و بهسازی بر عهده دارد همسو با برنامه‌های دولت اقدامات جدیدی را در این زمینه آغاز کرده است. از جمله این اقدامات تخفیف 50 تا 100 درصد عوارض صدور پروانه و واگذاری یک تا دو طبقه تراکم تشویقی است که در قالب بسته تشویقی دولت ارایه می‌شود.

    در شهر تهران حدود 9000 هکتار محدوده هدف بازآفرینی وجود دارد که 7000 هکتار به صورت پیونده و 2000 هکتار به شکل منفصل است. این محدوده در فاز اول قابلیت احداث 180 هزار واحد مسکونی را به دولت و شهرداری تهران می‌دهد. شهرداری تهران نوسازی این 9000 هکتار را در برنامه‌های خود قرار داده است.

    یکی از اقدامات شهرداری تهران طرح فروش متری مسکن است که اواخر سال گذشته علیرضا زاکانی ـ شهرار تهران آن را مطرح و به تازگی مهدی هدایت ـ مدیرعامل سازمان نوسازی تهران به آن اشاره کرده است. هدایت اخیرا خبر داده که مصوبه شورای فقهی فروش متری مسکن اخذ شده و هم‌اکنون در هیات مدیره بورس بررسی می‌شود. طبق این طرح افراد می‌توانند به متراژی که توانایی پرداخت قیمت آن را دارند "یونیت" (واحدی از متراژ منزل) خریداری کنند و بعد از چند سال امکان مالکیت واحد را فراهم آورند.

    شهرداری تهران منتظر مصوبه بورس برای عملیاتی کردن فروش متری مسکن است. اولین پروژه در هلال احمر (نواب) برای این موضوع به تعداد 200 واحد در نظر گرفته شده است. کنترل تورم و جذب نقدینگی در جامعه، رشد تولید مسکن و ساخت مسکن استطاعت‌پذیر سه هدفی است که دولت سیزدهم و شهرداری در اجرای فروش متری زمین دنبال می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار