مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن:

برنامه‌ریزی برای مسکن خوب انجام شده ولی اجرا نه

عصر ساختمان- یک کارشناس اقتصاد مسکن مشکل برنامه‌ریزی‌های دولت در حوزه‌ی مسکن را در نحوه‌ی اجرای آن دانست و شرایط بیش از حد محدودکننده‌ی طرح ‌ها را باعث کاهش قابلیت اجرای آنان و مانع تحقق طرح‌ها معرفی کرد.

برنامه‌ریزی برای مسکن خوب انجام شده ولی اجرا نه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا،  سلمان خادم‌المله  در رابطه با انتظارات محقق نشده از دولت در زمینه‌ی مسکن با اشاره به تقویت تقاضای مسکن از راه‌های افزودن بر رقم وام‌ها و مدت بازپرداخت آن و کاستن از نرخ سودی که بابت وام‌ها اخذ می‌شود، گفت: تا زمانی که توان مردم برای بازپرداخت کم باشد، حتی کاهش نرخ سود بانکی هم آن تاثیر مورد انتظار را نخواهد داشت.

    وی در خصوص راهکارهای خروج از رکود مسکن، بهترین پیشنهاد را سیاست‌های مبتنی بر تقویت تقاضای مسکن بدون ترس از اثرات تورمی آن و سپس تقویت همزمان عرضه و تقاضا خواند و با اشاره به حبابی بودن افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، جلوگیری از افزایش قیمت زمین به همراه تقویت قدرت خرید مردم را موثر دانست.

    خادم‌المله اقتصاد کشور را مریض و نامطلوب خواند و افزود: در وضعیت کنونی افراد اگر سرمایه‌ی خود را از چرخه‌ی تولید خارج کرده و ملک بخرند بیشتر سود می‌کنند، در صورتی که سرمایه‌گذاری در ملک چندان مولد نیست.

    این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت مسکن در این سال‌ها ورود بانک‌ها به بخش سرمایه‌گذاری ملک بوده است. بانک‌ها با پول زیادی که در دست داشتند وارد بازار مسکن شده و تعادل عرضه و تقاضا را در آن به هم زدند و دولت باید بانک‌ها موسسات اعتباری و تعاونی‌هایی را که سرمایه‌ی مازاد خود را به صورت ملک درآوردند را مجبور کند از این بازار خارج شوند.

    وی یکی دیگر از راه‌های خروج مسکن از شرایط فعلی را "تبدیل به اوراق بهادارسازی" ملک دانست و گفت: اگر ملک تبدیل به اوراق بهادار شود، نقدینگی در این بازار افزایش پیدا می‌کند و به خروج از رکود کمک خواهد کرد.

    خادم‌المله درباره‌ی وضعیت فعلی بازار مسکن اظهار کرد: رکود کنونی نه فقط در مسکن، بلکه در تمام حوزه‌های اقتصادی دیگر هم هست و به سه دلیل این رکود همچنان ادامه دارد. اول سیاست‌های دولت قبل که کشور را دچار رکود کرد، دوم سیاست‌های تورم زدایی دولت فعلی و به طور کامل محقق نشدن انتظارات از برجام و سوم مسائلی مانند پایین آمدن جهانی قیمت نفت و بعضی کالاهای دیگر و با این اوصاف خیلی بعید است که فعلا بتوانیم در اقتصاد و بازار مسکن از رکود خارج شویم.

    این کارشناس مسکن در مورد پیش‌بینی وضعیت مسکن در شهریور ما بیان کرد: در این تابستان تاکنون مقدار کمی افزایش قیمت در زمینه‌ی مسکن داشته‌ایم که خوب است، اما حجم معاملات کاهش یافته است. در شهریور ماه انتظار می‌رود هم قیمت و هم حجم معاملات افزایش پیدا کند. زیرا به دلیل نزدیک شدن به شروع مدارس معمولا ترافیک جابجایی ها افزایش می‌یابد.

    او در پایان تلاش‌های دولت در عدم افزایش قیمت ملک و کنترل تورم را قابل ستایش خواند و تصریح کرد: البته همین سیاست‌ها پیامدهایی منفی نظیر دامن زدن به رکود نیز داشته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو