مدیران خودروعصر اعتبار

شهرهای جدید تغییر سیما می‌دهند؟

عصر ساختمان- اگرچه در حال حاضر شهرهای جدید به دلیل برخوردار نبودن از زیرساخت‌های رفاهی و شغلی از جذابیت لازم برای اقشار مختلف برخوردار نیست و حتی وجود ۱۱۷ هزار مسکن مهر بدون متقاضی نشان می‌دهد دهک‌های پایین استقبال چندانی از برخی شهرهای جدید نشان ندادند، قرار است برنامه‌ریزی آینده این شهرها برای دهک‌های متوسط و بالا باشد.

شهرهای جدید تغییر سیما می‌دهند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در حال حاضر 17 شهر جدید با تخمین جمعیت 4 میلیون نفر وجود دارد و هشت شهر جدید دیگر با جمعیتی بالغ بر 655 هزار نفر در مرحله طراحی هستند. با این حال یکی از چالش‌های مدیران این شهرها اقبال نه چندان بالای مردم برای سکونت در این نقاط است.

    پس از این‌که بخش بزرگی از پروژه‌های مسکن مهر در درون شهرهای جدید تعریف شد، روند ساخت و ساز در این شهرها به سمت همسان‌سازی و یکنواختی جمعیتی پیش رفت؛ تا جایی که اغلب ساکنان این شهرها را هم‌اکنون دهک‌های پایین جامعه تشکیل می‌دهند که البته عضو هیات مدیره شهرهای جدید طی روزهای اخیر ضمن اشاره به آغاز به کار 50 هزار واحد در شهرهای جدید گفته است: تمرکز ما در ساخت مسکن‌های جدید بر تامین نیاز متقاضیان اقشار متوسط و بالاست چون در دولت قبل تمرکز در تامین مسکن در شهرهای جدید روی عرضه بر اقشار کم برخوردار بود که دیگر تقاضایی ازسوی این قشر نیست و اکنون درنظر داریم در ساخت خانه‌های جدید از گردش مالی و استفاده از روش‌های خوداتکا بهره ببریم.

    حبیب‌الله طاهرخانی افزود: در این راه شیوه ما بیشتر به صورت مشارکت با بخش خصوصی است و فقط 7000 واحد متمرکز بر اقشار کم‌درآمد است که این تعداد را نیز امیدواریم با همکاری بنیاد مسکن در قالب تنفس در عرضه و در نظر گرفتن تقسیط بلندمدت قیمت اراضی به انجام برسانیم.

    با این وجود به نظر می رسد برای جریان بخشیدن به روند زندگی در شهرهای جدید باید رضایت زندگی در آنها افزایش یابد و از حالت سکونتگاه به نقاطی قابل سکونت تبدیل شوند. چندی پیش در این خصوص حسین ایمانی جاجرمی عضو هیات مدیره شهرهای جدید، «مسکن مهر» را از جمله دلایل پایین آمدن اعتبار شهرهای جدید عنوان و تاکید کرد: در حال حاضر مسکن مهر به عنوان محلی برای زندگی فقرا محسوب می‌شود که درحقیقت موجب پایین آمدن اعتبار شهرهای جدید شده و تهدیدی را برای این مناطق به وجود آورده است. ما باید این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و با ایجاد شرایطی مطلوب از تمامی اقشار جامعه متقاضیانی را برای سکونت در این شهرها داشته باشیم.

    بر این اساس انتخاب راهبرد توسعه شهرهای جدید یکی از مسائل مورد اهمیت در این بخش است که کارشناسان می‌گویند باید به چگونگی قرار دادن افراد از قشرهای مختلف به لحاظ اجتماعی و فیزیکی در کنار هم توجه شود و برای توسعه شهرها از راهبردهای مشخصی مانند صنایع فرهنگی خلاق و ... بهره ببریم.

    بنابراین گزارش، احداث شهرک و شهرجدید توسط بخش غیردولتی در مقررات پیش بینی شده که بجز 17 شهر موجود تاکنون پروانه احداث یک شهر جدید و 4 شهرک صادر و 5 مورد نیز فرایند امکان سنجی و مکانیابی و طراحی را طی می‌کند. ضمن این‌که پروانه احداث دو شهرک ابریشم و گهرباران نیز بنام اداره‌کل راه و شهرسازی استان‌ها صادر شده است.

    شهرهای اندیشه، پردیس، پرند، هشتگرد، بهارستان، فولادشهر، مجلسی، صدرا، سهند، گلبهار، بینالود، رامشار، عالیشهر، رامین، شیرین‌شهر، مهاجران و علوی 17 شهر جدید هستند که بعضی به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر در مراحل ساخت قرار دارند. در این شهرها 800 هزار نفر سکنی گزیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهرهای جدید تا 5 سال آینده به بیش از 2.5 میلیون نفر برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی