مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش هزینه اجاره مسکن شخصی و غیرشخصی در زمستان ۱۴۰۱

عصر ساختمان- تورم نقطه‌ای در اجاره‌بهای مسکن غیرشخصی و ارزش اجاره مسکن شخصی به طور مشابه در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته بیش از ۴۸ درصد افزایش یافته است.

افزایش هزینه اجاره مسکن شخصی و غیرشخصی در زمستان ۱۴۰۱
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین؛ بررسی تورم ماهانه اجاره مسکن در ابتدای زمستان حاکی از روند با ثبات هزینه اجاره در سبد خانوارهای مناطق شهری دارد. با این حال، بررسی وضعیت تورم ماهانه اجاره مسکن نسبت به وضعیت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که هزینه اجاره در مقایسه با دی‌ماه پارسال افزایش داشته است.

    برآیند دو شاخص تورم ماهانه و نقطه‌ای به نوعی نشان می‌دهد که وضعیت کلی تورم اجاره مسکن، روندی فزاینده در دی‌ماه داشته و حتی مسیر خود را تداوم بخشیده است.

    تورم مسکن افزایش یافت
    آخرین گزارش منتشر شده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم مسکن در میانه زمستان افزایش یافت. تورم گروه مسکن در بهمن در مقایسه با دی‌ماه 3.1 درصد بیشتر شده است. تورم نقطه‌ای نیز در این مقطع در مقایسه با بهمن سال 1400 حدود 50 درصد افزایش یافته است.

    آخرین گزارش بانک مرکزی از تورم مصرف‌کننده در گروه‌های اصلی و فرعی منتشر شده اما جزئیات تورم در گروه مسکن تنها تا دی‌ماه منتشر شده است و داده‌های بهمن موجود نیست.

    روند تورم ماهانه اجاره در مسکن شخصی و غیرشخصی
    بانک مرکزی در بخش مسکن تورم ماهانه و نقطه‌ای، دو گروه فرعی را گزارش می‌کند که شامل اجاره‌بهای مسکن غیرشخصی و ارزش اجاره مسکن شخصی است که تورم این دو جزء سهم عمده‌ای در تغییرات تورم مسکن دارد؛ بنابراین بررسی تغییرات قیمت این دو جزء در ماه‌های گذشته می‌تواند تحلیل شفافی از افزایش تورم مسکن در بهمن را ارائه دهد.

    تورم

    قطع روند نزولی تورم اجاره در پاییز
    در دی‌ماه امسال تورم ماهانه اجاره‌بهای مسکن غیر شخصی نسبت به ماه آذر افزایش داشته است؛ به این معنی که خانوارهای مناطق شهری نسبت به آذر 3 درصد بیشتر برای اجاره مسکن هزینه کرده‌اند. بررسی ماهانه به معنی رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به ماه قبل است.

    مرور آمارهای اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد، تغییرات تورم ماهانه اجاره‌بهای مسکن غیرشخصی از ابتدای فروردین 1400 تا دی‌ماه سال جاری روند نوسانی داشته است. این روند طی بازه مورد نظر دو قله تورمی به صورت ماهانه در شهریور 1400 (7.4درصد) و مهر امسال (7 درصد) به ثبت رسانده است.

    این بررسی نشان می‌دهد تغییرات قیمت اجاره پس از یک دوره صعودی از فروردین تا آبان امسال، دچار روند کاهشی شده، اما این روند کاهشی در پاییز تداوم نیافت و هزینه اجاره در دی‌ماه امسال نسبت به آذر تغییری نکرده است.

    مشاهده روند تورم نقطه‌ای اجاره‌بهای مسکن غیرشخصی نیز می‌تواند تحلیل دقیق‌تری برای بررسی تورم در بخش اجاره مسکن باشد، زیرا تورم ماهانه یک واکنش آنی به رشد قیمت‌ها است و تحت تاثیر رویدادهای مختلفی قرار می‌گیرد. به طور مثال، بخشی از افزایش قیمت در نتیجه تغییرات فصلی است. بنابراین می‌توان روند این شاخص را نسبت به موقعیت‌های مشابه در سال‌های گذشته نیز بررسی کرد و تحلیل مناسب‌تری ارائه کرد.

    خیز دوباره تورم نقطه‌ای اجاره‌بهای مسکن غیرشخصی نقاط شهری
    تورم نقطه‌ای در اجاره‌بهای مسکن غیرشخصی و ارزش اجاره مسکن شخصی به طور مشابه در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته بیش از 48 درصد افزایش یافته است. تورم نقطه‌ای به معنای تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته است.

    بررسی تورم اجاره‌بهای مسکن غیر شخصی در مقایسه با موقعیت مشابه در سال قبل نشان می‌دهد این شاخص در ابتدای زمستان امسال تورم نقطه‌ای 48 درصدی را ثبت کرده است. به بیان ساده‌تر، اجاره‌بهای مسکن غیر شخصی در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته 48 درصد بیشتر شده است.

    اگرچه از ابتدای تابستان سال جاری تورم نقطه‌ای هزینه اجاره روند کاهنده‌ای داشته است، با این حال از آبان مشاهده می‌شود که تغییرات این شاخص، روند صعودی در پیش گرفته و به باور برخی تورم نقطه‌ای در دی‌ماه برای روندهای صعودی تورم در ماه‌های پایانی سال خیز برداشته است.

    تورم ماهانه و نقطه‌ای ارزش اجاره مسکن شخصی
    بررسی تورم ماهانه و نقطه‌ای ارزش اجاری مسکن شخصی نیز روندی کاملا مشابه با اجاره‌بهای مسکن غیر شخصی دارد و به شدت همسو با هم حرکت کرده‌اند. در نتیجه می‌توان گفت تورم گروه مسکن که عمدتا از سمت تورم این دو زیرگروه بوده، روند افزایشی به خود گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار