مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی:

ایران امکان دسترسی به خط آهن عریض برای جمهوری آذربایجان فراهم می کند

عصر ساختمان:وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان بر توسعه همکارهای حمل و نقل بین دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران امکان دسترسی به خط آهن عریض را برای جمهوری آذربایجان فراهم می کند.

ایران امکان دسترسی به خط آهن عریض برای جمهوری آذربایجان فراهم می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه وشهرسازی، در دیدار «عباس آخوندی» در دیدار «شاهین مصطفی یف» توافق شد، اجلاس راه آهن ها٬ بنادر و کشتیرانی کشورهای ایران٬ جمهوری آذربایجان و گرجستان به میزبانی باکو 22 دیماه امسال (12 ژانویه 2016) با هدف فعال سازی کریدور شمال - جنوب برگزار شود.
    جاوید قربان اف رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان نیز در ادامه این دیدار به جلسه یک ماه پیش در بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: نگاه ما این است که همکاری های بنادر دو کشور با اتصال خط ریلی بیش از پیش تقویت شود.
    وی افزود: بندر امیرآباد یکی از بنادر بزرگ دریای خزر است و بیشترین حجم فعالیت بندری شمال ایران در آنجا انجام می شود؛ درخواست ما این است که در سریعترین زمان، راه آهن در بندر امیرآباد ساخته شود تا کالاها از آن بندر با قطار به باکو و سپس به دریای سیاه منتقل شود.
    وی تحقق این هدف را نیازمند احداث 2 کیلومتر مسیر ریلی در ایران دانست و گفت: عرض ریل همه کشورهای حاشیه دریای خزر بزرگتر است اما فقط خطوط ریلی ایران این مشکل را دارد؛ با این حال تغییر دادن بوژی خیلی سخت است بنابراین ترجیح می دهیم این 2 کیلومتر را خودمان بسازیم چون برای ما جابجایی کالا به این صورت بسیار آسان می شود.
    وی افزود: آن طور که مطلعیم، تبریز در دنیا چهارمین شهری است که مواد شیمیایی را به بازارهای جهانی صادر می کند و این کار از مسیر دریاچه وان ترکیه انجام می شود؛ با توجه به اینکه جابجایی این مواد ازاین مسیر کمی دشوار وبرای ایران گران تمام می شود، جمهوری آذربایجان می تواند با ایجاد کریدور، به راحتی این کالاها را از طریق دریای سیاه به بازارهای جهانی منتقل کند.
    قربان اف یادآورشد: مساله دیگر احداث پلی در آستاراست؛ بر اساس مذاکرات انجام شده، برای این طرح سفر کارشناسان ایرانی به جمهوری آذربایجان ضروری است.

    ** تلاش برای اتمام پروژه اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان تا آخر سال آینده میلادی
    شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان نیز در ادامه گفت: بتازگی الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان برای تکمیل کریدور حمل و نقل شمال - جنوب حکمی صادر کرد و ما درصددیم پروژه اتصال ریلی ایران- جمهوری آذربایجان تا آخر سال آینده میلادی انجام شود، اما تحقق آن نیاز به امضای یک سند میان دو کشور است.
    وی درباره تمایل جمهوری آذربایجان به سرمایه گذاری در اجرای پروژه خط آهن رشت - آستارا نیز افزود: برای تحقق این مساله، جمهوری آذربایجان باید با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور مذاکره کند تا از آخرین وضعیت این خط آهن مطلع شویم.
    وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری جمهوری آذربایجان گفت: اگر روس ها برای احداث این خط آهن با ایران تفاهم نکردند٬ دو بانک جمهوری آذربایجانی براساس تضمین دولت ایران حاضربه پرداخت تسهیلات به پروژه رشت - آستارا هستند.
    شاهین مصطفی یف درباره پیشنهاد داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران برای انتقال کالا با کامیون به آستارای جمهوری آذربایجان تا پیش از بهره برداری از خط آهن آستارا- آستارا گفت: ما در حمل و نقل بین المللی کارهایی انجام دادیم که هزینه های جا جایی کالا کاهش یافته است.
    وی افزود: از نمایندگان شرکت های حمل و نقل جاده ای ایران برای مذاکره درباره تعیین زمان و کرایه حمل بار درخواست می کنیم تا دوازدهم ژانویه(22دیماه) به باکو سفر کنند و از تسهیلات کامیون های ایرانی مطلع شوند تا یکسال جابجایی کالاها با این روال انجام شود و بعد از این مدت که خط آهن آماده بهره برداری شد جا جایی کالاها بین دو کشور به ریل منتقل شود.
    محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز دراین دیدار گفت: عرض خطوط ریلی ایران و جمهوری آذربایجان با هم متفاوت است و باید مشخص شود که احداث خط ریل به عرض خطوط معمولی ایران باشد یا براساس خطوط ریلی کشور جمهوری آذربایجان عریض تر و یا اینکه هر دو نوع انجام شود.
    وی افزود: اتصال ریل بین دوکشور در آستارا پروژه بزرگی نیست و زیرسازی مسیر دو کیلومتری خط آهن نیز انجام شده و فقط ریل گذاری آن مانده است.
    براساس این گزارش، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: نقشه های جدید پل آستارا آماده و کارهای آن انجام شده است؛ تیم ما باید برای نقشه برداری و کار کارشناسی به جمهوری آذربایجان سفر کند.
    به گفته وی، سایر کشورهای همسایه تا دو کیلومتر داخل مرز اجازه تردد تیم های کارشناسی را می دهند، اما جمهوری آذربایجان تاکید دارد حتما باید تیم نقشه برداری پاسپورت و ویزا داشته باشند بر همین اساس آنها در حال گرفتن پاسپورت و ویزا هستند تا برای انجام کار نقشه برداری به باکو سفر کنند.
    مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در باره معرفی مسئول ایرانی بخش فنی تنظیم سند اتصال ریلی ایران و جمهوری اسلامی آذربایجان، افزود: از طرف ایران احمد خدایی قائم مقام شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسئول معرفی می شود.
    داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این نشست یادآورشد: پیش از اینکه دو کیلومتر راه آهن آستارا- آستارا احداث شود این امکان وجود دارد که بار با کامیون به داخل آستارای جمهوری آذربایجان حمل و از آنجا به قطار منتقل و به اروپا ترانزیت شود اما دو فاکتور کرایه حمل بار و زمان حمل کالا نیازمند مذاکره بین مسئولان دو کشور است.

    ** ایران امکان دسترسی به خط آهن عریض جمهوری آذربایجان را فراهم می کند
    وزیر راه وشهرسازی در این دیدار گفت: ایران امکان دسترسی به خط آهن عریض را برای جمهوری آذربایجان فراهم می کند و باید پیشنهاد ارتباط ایران با بازارهای جهانی از مسیر جمهوری آذربایجان و دریای سیاه بررسی شود.
    عباس آخوندی درباره احداث راه آهن رشت - آستارا نیز افزود: کنسرسیومی ایجاد شده تا این پروژه اجرایی شود؛ هم اکنون درباره تأمین منابع مالی این پروژه تصمیم گیری می کنیم؛ اگر جمهوری آذربایجان آمادگی دارد این کنسرسیوم را به تدریج وارد مذاکرات کنیم چون این کنسرسیوم باید تأمین مالی پروژه را انجام دهد بنابراین موافقیم این کنسرسیوم با دو بانک جمهوری آذربایجان مذاکرات خود را آغاز و اطلاعات مورد نیاز بین طرفین مبادله شود.
    به گزارش ایرنا، حجم مبادلات تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان سالانه حدود 270 میلیون دلار است و جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد با توجه به اشتراکات مذهبی، قومی و فرهنگی، با رفع موانع و مشکلات موجود حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به پنج میلیارد دلار در سال افزایش یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار