مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کانون انبوه‌سازان:

بانک‌ها از پرداخت تسهیلات مسکن تمرد می‌کنند

عصر ساختمان- رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه در نهضت ملی مسکن بار تسهیلات‌دهی بر دوش بانک مسکن بوده است، گفت: این بانک دیگر توان تسهیلات‌دهی به این طرح را ندارد.

بانک‌ها از پرداخت تسهیلات مسکن تمرد می‌کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم؛ سیدمحمد مرتضوی با تاکید بر این‌که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به بخش خصوصی کاملا ناتوان هستند، اظهار کرد:‌ بانک مسکن می‌گوید منابع مالی مربوط به تسهیلات‌دهی به اتمام رسیده و در راست‌آزمایی صورت گرفته این ادعا واقعیت دارد.

    وی ادامه داد: در طرح نهضت ملی مسکن تمام فشار تزریق تسهیلات بر عهده بانک مسکن بوده و امروز توان تسهیلات‌دهی بانک مذکور به اتمام رسیده است.

    وی با بیان این‌که تسهیلات پرداخت شده نیز با تکیه بر منابع حاصل از فروش اوراق حق تقدم مسکن یا رسوب حساب انبوه‌سازان است، افزود: متاسفانه در این شرایط سایر بانک‌ها تمایلی به همراهی با طرح مسکن‌سازسی دولت ندارند و همان رفتار همیشگی تمرد و عدم توجه به دستورات تکلیفی -قانون جهش تولید مسکن- از آنها مشاهده می‌شود.

    رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به این‌که بانک‌ها هیچ علاقه‌ای به حضور در بازار ساخت و ساز مسکن ندارند، گفت: بانک‌ها می‌گویند وضعت منابع ما خوب نیست؛ یکی از دلایل عدم همراهی بانک‌ها با نهضت ملی مسکن به سیاست‌های بانکی برمی‌گردد.

    مرتضوی در این‌باره توضیح داد: سازوکار تسهیلات و فروش اقساطی آن که دوره‌های بلندمدت است با سیسات‌های مالی بانک‌ها همخوانی ندارد. بانک‌ها می‌خواهند تسهیلات را کوتاه مدت مثلا به بخش‌های بازرگانی و خدمات بدهند و در کوتاه مدت این تسهیلات را تجدید کنند. به همین دلیل نسبت به بازپرداخت تسهیلات در طولانی مدت رضایت ندارند.

    وی در ادامه با اشاره به احتمال افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن اضافه کرد: مباحث مربوط به افزایش وام نهضت ملی مسکن با شرایط فعلی همخوانی ندارد و با توجه به کمبود منابع امیدی به این افزایش نیست. البته اگر صندوق زمین و مسکن یا صندوق توسعه ملی منابعی داشته باشد، می‌توان از آن برای تقویت تسهیلات‌دهی بانک مسکن استفاده کرد.

    وی با اشاره به افزایش سرمایه بانک مسکن گفت:‌ وزیر اقتصاد اوایل ماه گذشته از تصویب افزایش 10 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن خبر داد. این در حالی است که این افزایش سرمایه هنوز عملیاتی نشده و در چرخه منابع بانک مسکن قرار نگرفته است. حتی اگر این افزایش سرمایه هم عملیاتی شود برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن کفایت نمی‌کند.

    رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان تاکید کرد: باید بانک تخصصی بخش مسکن را بیش از گذشته تقویت کنیم، آنهم به صورت فوری و همین الان. در این صورت می‌توانیم به پرداخت تسیهلات نهضت ملی مسکن و تسریع در تکمیل و تحویل این واحدها امیدوار باشیم.

    به گزارش تسنیم،‌ بر اساس قانون تولید و عرضه مسکن (نهضت ملی مسکن) 27 بانک و موسسه مالی مکلف بودند در سال اول (شهریور 1400 تا شهریور 1401) 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات به پروژه‌های این طرح پرداخت کنند. این در حالی است که به جز بانک مسکن، عملکرد سایر بانک‌ها و موسسات مالی تقریبا نزدیک به صفر بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو