مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

شناسایی ۲.۷ میلیون واحد ناپایدار در بافت‌های فرسوده شهری

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ناپایدار در بافت‌های فرسوده شهری شناسایی شده است، گفت: نوسازی و به‌سازی این بافت‌ها از توان دولت و شهرداری به تنهایی خارج است.

شناسایی ۲.۷ میلیون واحد ناپایدار در بافت‌های فرسوده شهری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، «محمد آئینی» در نشست هم‌اندیشی با گروه‌های جهادی با بیان اینکه مناطق حاشیه‌نشین از همه ظرفیت‌ها، معافیت‌ها و تخفیفات مناطق محروم برخوردار هستند، اظهار داشت: بر اساس سند ملی ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی، باید سرانه استاندارد مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری به متوسط استاندارد مسکن همان شهر برسد.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری به عنوان نیاز اولیه باید مطرح باشد، یعنی ایمن‌سازی و نوسازی سقف‌های لرزان مناطق بافت‌های ناکارآمد شهری باید در اولویت سیاست‌های نوسازی برنامه‌ریزی شود.

    آئینی با اشاره به اینکه بالاترین آمار نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده را در دولت دهم شاهد بودیم،گفت: دراین دوره زمانی 353 هزار واحد مسکن در بافت‌های فرسوده نوسازی شد که 255 هزار واحد مسکن آن مورد حمایت مستقیم دولت قرار داشت، اما در هشت سال بعدی در مجموع حمایت از نوسازی 80 هزار واحد مسکن را شاهد بودیم.

    وی با بیان اینکه فضای کار جهادی در محلات هدف بازآفرینی شهری باید به سمت حفظ جان‌ها و نوسازی مسکن ریل‌گذاری شود، عنوان‌داشت: پنج هزار و 400 محله و 100 هزار کوچه دربافت‌های ناکارآمد شهری درسطح کشور شناسایی شده است که باید با استفاده از فناوری‌های نوین و اقدامات ابتکاری جهادی سرعت نوسازی در حوزه بازآفرینی شهری را افزایش دهیم.

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، وجود دهک‌های پایین و محروم جامعه در محلات هدف بازآفرینی شهری و توجیه‌پذیر نبودن اقتصادی تولید مسکن برای سازندگان و توسعه‌گران را دو مشکل اساسی در مسیر نوسازی بافت‌های فرسوده برشمرد و گفت: ساکنان در بافت‌های فرسوده باید به این فضا و اعتماد برسند که چشم سومی در راستای حفظ منافعشان در محله حضور دارد و به آنان در روند نوسازی بناهای فرسوده خود مراقبت، همراهی و کمک می‌کند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: این امر نیازمند وجود گروه‌های جهادی متخصص (حلقه میانی) آموزش‌های دیده است که با حضور در محلات هدف بازآفرینی با مردم ساکن مذاکره کرده و آنان را با حقوق قانونی خودشان آشنا و قراردادهای متناسب با منافع‌شان با سازندگان و توسعه گران منعقد و به چگونگی اجرای پروژه‌های نوسازی نظارت کنند.

    خیزش عمومی برای نوسازی واحدها و محلات فرسوده شهری با کمک گروه‌های جهادی متخصص

    آئینی، نهضت نوسازی بافت‌های فرسوده شهری با کمک گروه‌های جهادی متخصص را به مفهوم یک خیزش عمومی برای نوسازی واحدها و محلات فرسوده شهری دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «ما باید کارهای اولویت‌دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آنها نوسازی بافت‌های فرسوده است»، رهبر معظم انقلاب اسلامی راهکار عملیاتی در خصوص بازآفرینی شهری برای ما ترسیم کرده‌اند که بر اساس آن عمل کنیم. بر این اساس دولت باید در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده سیاست‌گذاری توام با ابتکار عمل، جرات و شجاعت برای تشویق سازندگان و سرمایه‌گذاری غیر دولتی داشته باشد.

    وی بیان‌داشت: معظم له علاوه بر این، به عنوان راهکار، موضوع را این‌گونه تبیین کرده‌اند که «دولت یک ابتکاری بکند در همین مناطق [فرسوده]، این کسانی را که ولو خود دولت نمی‌خواهد مباشرت بکند و شاید مصلحت هم نیست، اما این کسانی را که سرمایه‌گذاری می‌کنند، اینها را تشویق کند با صور مختلف بیایند این خانه‌ها را تبدیل کنند به خانه‌های چهار طبقه، پنج طبقه، هم مستحکم باشد، امکانات داشته باشد، هم دسترسی داشته باشد، با توجه به نیازهای واقعی زندگی مردم و متناسب با فرهنگ و روحیات مردم».

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند تا 50 درصد تخفیف دهند که تا 100 درصد تخفیف نیز قابل اعمال است، گفت: قانونگذار این حق را برای سازندگان و مالکان در محلات فرسوده قائل شده که از حداقل 50 درصد در عوارض پروانه و تراکم ساخت بهره ببرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار