مدیران خودروعصر اعتبار

چرا دولت به سمت سبدهای متنوع تسهیلات مسکن رفته است؟

عصر ساختمان- هر کدام از این تسهیلات به کدام یک از نیازهای این بخش پاسخ می‌دهند؟ چرا در سال‌های اخیر دولت به سمت سبدهای متنوع تسهیلات رفته است؟ آیا تسهیلات موجود سبب تحریک بازار مسکن می‌شود؟ در این رابطه محمدحسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن می‌گوید: «‌در شرایط فعلی که دلیل اصلی رکود بخش مسکن ناشی از بخش تقاضاست قطعاً هر عاملی نظیر تسهیلات که بتواند تقاضا را تقویت کند می‌تواند محرک بخش تلقی شود.»

چرا دولت به سمت سبدهای متنوع تسهیلات مسکن رفته است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، بخشی از تامین مالی در حوزه مسکن توسط تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌های عامل صورت می‌گیرد، از این‌رو دولت برای حل مشکل تامین مالی در بازار مسکن، در چند سال اخیر اقداماتی انجام داده است و اخیراً شاهد افزایش سقف تسهیلات، تسهیل در شرایط پرداخت آنها، کاهش نرخ سود تسهیلات و... بوده‌ایم.

    همچنین وزیر راه و شهرسازی اخیراً با اشاره به افزایش تسهیلات در بخش مسکن خاطرنشان کرد که میزان تسهیلات برای ساخت مسکن حدود 60 درصد رشد داشته و از نظر تعداد نیز با 35 درصد افزایش مواجه هستیم. عباس آخوندی همچنین عنوان کرد، آمارها نشان می‌دهد از اواخر سال گذشته تاکنون خرید و فروش‌ها عمدتاً مربوط به واحدهای مسکونی کوچک بوده که بیانگر ایفای نقش بیشتر مصرف‌کنندگان واقعی مسکن در این بخش بوده است. همچنین به‌رغم رکود چندساله در بخش مسکن، این روزها شاهد افزایش معاملات در این بخش هستیم و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها به سوی بخش مسکن تزریق می‌شود تا حدودی در این افزایش معاملات موثر بوده‌اند.

    تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن عادی، تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم، تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان، تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از جمله تسهیلات موجود در بخش خرید مسکن به شمار می‌روند که این روزها تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم بیش از همه مورد توجه قرار گرفته و به تازگی نرخ سود این تسهیلات به 11درصد کاهش یافته است که به گفته مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از زمان کاهش سود تسهیلات از 14 درصد به 13 درصد و متعاقباً به 11درصد میزان مراجعه‌کنندگان برای افتتاح حساب صندوق پس‌انداز یکم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

    در بخش ساخت مسکن نیز، بانک مسکن براساس تمایز بین پروژه‌هایی که با روش‌های سنتی، صنعتی و فناوری‌های نوین ساخته می‌شوند سقف متفاوتی از تسهیلات را برای این واحدهای مسکونی در نظر گرفته است که این تسهیلات نیازی به سپرده‌گذاری ندارند، همچنین پرداخت تسهیلات از صندوق پس‌انداز ساخت مسکن به میزان 30 میلیون تومان برای ساخت هر واحد امکان‌پذیر است. اما علاوه بر تسهیلاتی که در حوزه خرید و ساخت مسکن وجود دارد، تسهیلاتی با عنوان تسهیلات جعاله مسکن که سقف آن معادل 10 میلیون تومان است برای تعمیر مسکن در نظر گرفته شده است. اما سوالاتی در این میان مطرح است، اینکه هر کدام از این تسهیلات به کدام یک از نیازهای این بخش پاسخ می‌دهند؟ چرا در سال‌های اخیر دولت به سمت سبدهای متنوع تسهیلات رفته است؟

    آیا تسهیلات موجود سبب تحریک بازار مسکن می‌شود؟ در این رابطه  محمدحسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن می‌گوید: «‌در شرایط فعلی که دلیل اصلی رکود بخش مسکن ناشی از بخش تقاضاست قطعاً هر عاملی نظیر تسهیلات که بتواند تقاضا را تقویت کند می‌تواند محرک بخش تلقی شود.»

    مرادی معتقد است: «‌نکته مهم در افزایش سقف تسهیلات این است که به شکل واقعی مورد استقبال قرار گیرد و اصطلاحاً بازارپذیر باشد. افزایش معاملات چهار‌ماهه تهران و هماهنگی آن با رشد تسهیلات پرداختی بانک مسکن که به لحاظ تعداد طی چهارماهه شاهد 12 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم، گواه اثر تسهیلات بانک مسکن بر بخش و تحریک تقاضاست.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو