مدیران خودروعصر اعتبار

نوسازی چاره دارد، اما برنامه قوی می‌خواهد

عصر ساختمان- عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان می‌گوید: دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن اراده‌ خود را بر ساخت مسکن و نوسازی بافت‌های فرسوده نشان داده اما می‌بینیم که برخی دستگاه‌های زیرمجموعه و شهرداری‌ها کلاف نوسازی و بهسازی را دچار درهم‌تنیدگی کرده‌اند و بسته‌های تشویقی که برخی شرکت‌های دولتی ارایه می‌کنند موثر نبوده است؛ راهکار این است که پنج طبقه در بافت را از هزینه‌های صدور پروانه معاف کنند تا نوسازی سرعت بگیرد.

نوسازی چاره دارد، اما برنامه قوی می‌خواهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، پورحاجت اظهار کرد: در حال حاضر با 142 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور مواجهیم که پهنه‌های پرخطر به لحاظ فرسودگی واحدهای مسکونی محسوب می‌شوند. از طرف دیگر بافت‌های ناکارآمد دچار کمبود سرانه‌های خدماتی هستند و به طور متوسط سرانه‌هایی که در این مناطق وجود دارد حدود یک سوم دیگر مناطق شهری است.

    وی افزود: صدور پروانه در شهر تهران در فصل پاییز به حدود 400 فقره رسیده که برخی مسئولان از آن به عنوان دستاورد بسته‌ی تشویقی شهرسازانه یاد می‌کنند. سوال این است مگر این تعداد چند متر مربع را شامل می‌شود که بتوان دستاورد ویژه قلمدادش کرد؟

    علت اقبال سازندگان به بافت‌های فرسوده تغییر الگوی بازار است

    عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان تاکید کرد: علت اصلی رشد اندک ساخت و ساز در بافت فرسوده تغییر الگوی بازار است. در سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از ساخت و سازها در شمال تهران و مناطق برخوردار کلان‌شهرها بود اما پس از تکانه‌های شدید قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید، متقاضیان مصرفی و به تبع آن سازندگان به مناطق جنوبی، کم‌برخوردار و بافت‌های فرسوده کوچ کرده‌اند.

    پورحاجت با بیان این‌که عملکرد دفاتر تسهیل‌گری در بافت‌های فرسوده باعث شده تا سیاست‌های تشویقی، موثر واقع نشود گفت: پس از ارایه بسته تشویقی شهرسازانه در آبان امسال توسط دستگاه‌های دولتی شگفتانه‌ی جدیدی در نوسازی بافت‌های فرسوده نیفتاده است. بسیاری از برنامه‌های اعلام شده توسط این دستگاه‌ها، سیاست‌های قبلی است که در ترغیب سازندگان تاثیری ایجاد نمی‌کند. دفاتر تسهیل‌گری به جای این‌که کارها را آسان کنند به محلی برای کندی پروژه‌ها تبدیل شده‌اند؛ زیرا شرایطی که برای توسعه‌گری در نظر گرفته‌اند دست و پاگیر است.

    بانک‌ها به تعهدات خود در قبال بافت فرسوده عمل نمی‌کنند

    وی از جمله چالش‌های نوسازی را کمبود منابع دانست و افزود: بانک‌ها به تعهدات خود در قبال تسهیلات بافت‌های فرسوده تمکین نمی‌کنند. مابه‌التفاوت نرخ سود بانکی و یارانه تسهیلات نیز عمدتا پرداخت نمی‌شود.

    عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها در بافت‌های فرسوده خاطرنشان کرد: تراکم مجاز در بافت‌ها بیش از 110 درصد نیست و شهرداری‌ها در تراکم‌های بالای 110 درصد هزینه‌های سنگینی از مردم مطالبه می‌کنند. نگاه درآمدی شهرداری‌ها به بافت، چالش اساسی احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد است.

    پورحاجت ادامه داد: در حال حاضر تخفیف هزینه صدور پروانه در بافت 50 درصد است. به طور مثال با تراکم مجاز 110 درصد اگر کسی بخواهد در زمین 300 متری اقدام به نوسازی کند شامل 330 متر تخفیف می‌شود که پول این 330 متر رقم قابل توجهی نیست که مشوق محسوب شود.

    وی درباره راهکارهای تسریع نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد گفت: شهرداری تا پنج طبقه را از هزینه‌های صدور پروانه معاف کند. متناسب با طرح جامع شهری، هرکس تا پنج طبقه اقدام به ساخت و ساز اعم از تجاری، مسکونی و اداری کرد مشمول معافیت کامل در صدور پروانه شود. این باعث می‌شود تا سرعت بازآفرینی افزایش پیدا کند و ما را به اهداف برنامه‌های توسعه نزدیک کند.

    یک سوم هدف نوسازی محقق شده است

    بنابراین گزارش، در راستای برنامه دولت سیزدهم مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال، نوسازی و بهسازی سالیانه 150 هزار واحد در مناطق ناکارآمد بر عهده شرکت بازآفرینی شهری ایران، وابسته به وزارت راه و شهرسازی قرار  دارد. طبق آمار اردیبهشت امسال نوسازی و بهسازی 45 هزار واحد از 150 هزار واحد در تعهد شرکت بازآفرینی شهری ایران در طرح نهضت ملی مسکن حال انجام بوده و آن‌طور که محمد آئینی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است در ماه‌های  اخیر نوسازی محلات هدف بازآفرینی شهری روند رو به رشد و مناسبی داشته است. شهریورماه سال جاری نیز ضوابط کالبدی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید که از جمله این مشوق‌ها می‌توان به اعطای یک یا دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم طرح مصوب، تسهیل در ضوابط پارکینگ، امکان احداث واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از حدنصاب و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار