مدیران خودروعصر اعتبار

رعایت دمای رفاه در منازل؛ راهکار عبور از شرایط سخت زمستان

عصر ساختمان- احتمال ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف ۷۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در روزهای پیش رو، نگرانی از بروز ناپایداری در شبکه گاز کشور را به‌وجود آورده و "رعایت دمای رفاه در منازل" راهکاری عملی برای عبور از شرایط سخت زمستان است.

رعایت دمای رفاه در منازل؛ راهکار عبور از شرایط سخت زمستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، امروز علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از احتمال تغییر در ساعات ادارات و حتی کاهش ساعات اداری به منظور کنترل مصرف انرژی در کشور خبر داد.

    این تصمیم احتمالی دولت، به دنبال افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده به میزان کم‌سابقه 660 میلیون مترمکعب در روز مطرح شده است.

    نکته قالب توجه این‌است که احتمال افزایش بیشتر حجم مصرف گاز در این بخش‌ها و رسیدن به رقم بی‌سابقه مصرف 700 میلیون مترمکعبی گاز وجود دارد.

    محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در این خصوص گفت: با توجه به کاهش قابل توجه دمای هوا و بارش برف و باران به‌ویژه در استان‌های نیمه شمالی و غربی کشور، مصرف گاز در 24 ساعت گذشته نسبت به روز پیش از آن، 40 میلیون مترمکعب افزایش یافته است و حدود 70 درصد گاز کشور در استان‌های شمالی کشور مصرف می‌شود.

    وی با بیان اینکه در نیروگاه‌های همه این استان‌ها سوخت مایع مصرف می‌شود و امکان تحویل گاز طبیعی به آنها نیست، افزود: تولید و انتقال گاز اکنون در کشور در حداکثر مقدار است، اما مصرف گاز هم حداکثری است؛ از سویی پیش‌بینی می‌شود مقدار مصرف گاز تا هفته آینده به 700 میلیون مترمکعب در روز برسد.

    مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: همه تلاش و همت کارکنان وزارت نفت و صنعت گاز، تأمین پایدار گاز به‌ویژه برای بخش خانگی است، با این حال نیاز به صرفه‌جویی مردم و بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

    * کاهش شدید دما و ماندگاری بالای سرما در کشور

    جواد اوجی، وزیر نفت نیز امروز از مردم خواست تا در این روزهای سرد سال در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند و اظهار داشت: در برخی شهرستان‌ها دمای به منهای 21 درجه هم رسیده و با وجود کاهش شدید دما و ماندگاری بالای سرما، از مردم خواهش می‌کنم که رد مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

    وی افزود: در بخش تولید و پالایش گاز، با حداکثر ظرفیت در حال کار هستیم، از قبل با تدابیری که اندیشیده شده و تعمیرات لازم صورت گرفته بود، تمامی شبکه توزیع و ایستگاه‌های تقویت فشار در مدار بهره‌برداری هستند.

    وزیر نفت خاطرنشان کرد: امروز در پیک تولید گاز هستیم هم از میادین مستقل گازی و هم از میدان پارس جنوبی، بخش توزیع را داریم مدیریت کنیم و خط قرمز ما بخش خانگی است.

    * 80 درصد گاز کشور در خانه‌ها می‌سوزد؟

     سرمای کم‌سابقه هوا، فراگیری و گستردگی همزمان سرما در بخش‌های مختلف کشور و طولانی شدن وجود دمای پایین هوا، موجب شده تا مصرف گاز روندی افزایش داشته باشد و با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص سردتر شدن هوا در برخی نقاط کشور در اوایل هفته آینده، نگرانی از تشدید مصرف گاز در بخش خانگی وجود دارد.

    مجموع گاز در اختیار کشور پس از شیرین‌سازی به حدود 840 تا 850 میلیون مترمکعب می‌رسد و مصرف 660 میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده که در روز گذشته رخ داد، به معنای مصرف 78 درصدی گاز در این بخش‌ها است و برای بخش‌های دیگر همچون صنایع عمده و نیروگاه‌ها تنها 22 درصد از گاز تولیدی کشور باقی می‌ماند.

    رسیدن مصرف گاز خانگی به رقم بی‌سابقه 700 میلیون مترمکعبی یعنی بیش از 80 درصد گاز شیرین کشور به بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده تخصیص یابد و دیگر بخش‌ها که تأمین کننده برق و تولیدکننده محصولات اقتصادی مورد نیاز کشور هستند، بیش از پیش با مضیقه سوخت گاز مواجه می‌شوند.

    * صرفه جویی 20 درصدی در بخش خانگی معادل تولید 5 فاز استاندارد پارس جنوبی

    ضروری است تا مردم در بخش خانگی، بیش از پیش در این روزها به صرفه‌جویی در مصرف گاز توجه کنند و راهکار مطمئن برای اینکار، تنظیم دمای خانه براساس دمای رفاه (18 تا 21 درجه) است؛ در این صورت، صرفه‌جویی قابل توجهی در بخش خانگی انجام شده و بدون مشکل از زمستان سرد 1401 خواهیم گذشت.

    اگر مردم در منازل 20 درصد از مصرف فعلی خود را با رعایت دمای رفاه و پوشیدن لباس مناسب کاهش دهند، حدود 130 تا 140 میلیون مترمکعب از مصرف گاز در بخش خانگی کاسته شده و که این رقم معادل تولید از 5 فاز استاندارد پارس جنوبی است. در این صورت، ضمن اطمینان از پایداری شبکه گاز کشور، اغلب نیروگاه‌ها و صنایع عمده نیز می‌توانند به مصرف گاز به جای مصرف سوخت مایع، بازگردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار