مدیران خودروعصر اعتبار

وجود ۶۰ هزار منطقه مسکونی خالی از سکنه در کشور

عصر ساختمان- وزیر کشور گفت: ۶۰ هزار منطقه مسکونی خالی از سکنه در کشور داریم که جای تاسف دارد.

وجود ۶۰ هزار منطقه مسکونی خالی از سکنه در کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، احمد وحیدی امروز 15 دیماه، در مراسم گردهمایی 2500 دهیار استان خراسان رضوی که در مجتمع آیه‌ها مشهد برگزار شد، بیان کرد: در برنامه ششم به روستاها خیلی توجه شده است. زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد، یک سال به برنامه ششم اضافه و این برنامه تمدید شده بود. لیست کارهای مفصلی وجود داشت که باید انجام می‌شد اما صورت نگرفته بود و برنامه جا مانده بود. آموزش 100 هزار نفر، اجرای تمام طرح‌های هادی و ... از جمله موارد مفصل این طرح است.

    وی تاکید کرد: در مساله حکمرانی روستایی غفلت شده و حکمرانی یکپارچه اتفاق نیفتاده است. این موضوع منجر به این شده که حدود 60 هزار منطقه مسکونی خالی از جمعیت در کشور داریم. یعنی مناطقی که بخشی از امکانات مانند آب، برق، گاز و ... با هزینه‌های فراوان به آن جا منتقل شده اما متاسفانه به هر دلیلی خالی از سکنه شده که این خسارت بزرگی است.

    وحیدی با بیان اینکه چرا برخی روستاییان به روستایی بودن‌شان افتخار نمی‌کنند، بیان کرد: این درحالی‌ست که روستایی بودن یک افتخار است؛ چراکه روستا محل تولید، اصالت، هویت و ... است. بسیاری از بزرگان ما از روستاها برخاستند. علمای بزرگ ما نیز غالبا روستایی بودند.

    وی افزود: در برخی روستاها مشاهده می‌کنیم که یک فرد با اراده، روستا را دگرگون کرده است. مثلا به یکی از روستاها رفته بودیم و تمام افراد روستا در حال تکاپو و فعالیت اقتصادی بودند. هر خانه به یک کارگاه تبدیل شده بود. برخلاف بسیاری از روستاها که جوانان در آن حضور ندارند، در برخی روستاها جوانان حضور فعال دارند و یکی از روستاهایی که دیدیم، صادرات به کشورهای اروپایی داشت. غالب بانوان این روستاها هم با لباس‌های بسیار خوب و اسلامی در حال فعالیت بودند.

    وزیر کشور خاطرنشان کرد: روستا نباید مانند شهر مصرف گرا شود و دهیاران باید از فرهنگ و اصالت روستاها مراقبت کنند. امروز پسماند برخی از روستاها با ماشین به منطقه دیگری حمل می‌شود تا در جای دیگری دفن شود. در حالی که این پسماند باید در بخش‌های مختلف روستا مانند کود و ... مورد استفاده قرار گیرد. نباید روستا از برخی آداب مصرفی بد شهری الگوپذیری کند.

    وحیدی تاکید کرد: یکی از ارکان مهم امنیت ملی، امنیت غذایی است و محور امنیت غذایی، روستا است. امنیت غذایی کشور بر پایه روستا است و نباید فرهنگ اشتباهی در روستا پرورش یابد. هر فرد روستایی باید خود را به‌عنوان یک فعال اقتصادی بشناسد.

    وی تصریح کرد: حوزه‌های مختلفی مانند گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و ... در روستاها وجود دارد که ثروت‌آور هم هستند و باید فعال شوند.

    وی با اشاره به زنان روستایی متذکر شد: در هر روستایی که رفتیم، هویت بانوان از نظر پوشش بسیار عالی بود چراکه هویت زن ایرانی این‌گونه‌ است. اصالت‌ها، هویت‌ها و فرهنگ‌های دین مدارانه در روستا باید حفظ شود و مراقبت کنیم که با دخالت‌های بیرونی دچار مشکل نشود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار