مدیران خودروعصر اعتبار

خبر خوش وزیر راه و شهرسازی برای متقاضیان مسکن

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی گفت: فرآیند واگذاری واحد‌های مسکونی مهر و نهضت ملی از ماه آینده به متقاضیان آغاز می‌شود.

خبر خوش وزیر راه و شهرسازی برای متقاضیان مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایبِنا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز 12 دی در حاشیه نشست مشترک با کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی اجرای قانون جهش مسکن، در خصوص جمع‌بندی نشست اعلام کرد: همراه با برخی معاونان خود در دیدار با نمایندگان مجلس، گزارشی از روند اجرای قانون جهش تولید مسکن در بخش‌های مالی، اجرایی، تامین زمین و عملیات ساخت ارایه شد.

    * تامین و تخصیص 24 هکتار زمین برای اجرای قانون جهش تولید مسکن

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا امروز بیش از 24 هزار هکتار زمین برای اجرای قانون جهش تولید مسکن آماده شده است و اراضی حدود یک میلیون واحد مسکونی دیگر نیز آماده شده است که با روش‌های مختلف تحویل مردم می‌شود. وزارت راه و شهرسازی با شش سیاستی که در دستور کار دارد کار را پیگیری می‌کند.

    * تولید مسکن با تحویل زمین و ارایه تسهیلات در 300 شهر کوچک

    عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: بخشی از سیاست وزارت راه و شهرسازی، تولید مسکن در شهر‌های زیر 25 هزار نفر جمعیت تا 50 هزار نفر جمعیت تحویل زمین با ارایه تسهیلات به مردم است که اینکار در حدود 300 شهر آغاز شده است و شهر‌های جدید نیز به گردونه اضافه می‌شود. این سیاست قطعی دولت است که در یکسال آینده 500 هزار واحد زمین تحویل مردم برای ساخت مسکن خواهد شد.

    * در یک سال آینده 500 هزار واحد زمین برای ساخت مسکن تحویل مردم می‌شود

    بذرپاش افزود: در حوزه بانکی عقب ماندگی‌های برای ارایه تسهیلات به اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود داشت و بانک‌ها به غیر از بانک مسکن همراهی مناسبی با اجرای طرح نهضت ملی مسکن نداشتند. در چند وقت گذشته توافقات مناسبی با چهار بانک دیگر انجام و تفاهم‌نامه‌ها امضا شد و هرکدام از بانک‌ها سهمی را برعهده گرفتند که امیدواریم بانک‌ها در اجرای این طرح نقش قابل قبول‌تری را نسبت به گذشته ایفا کنند.

    * توافق با چهاربانک برای تسریع در ارایه تسهیلات اجرای قانون جهش تولید مسکن

    وی توضیح داد: یکی دیگر از جهت‌گیری‌های وزارت راه و شهرسازی مربوط به جهت‌گیری‌های دولت در بافت‌های فرسوده است که با مکانیزم‌های تشویقی در حوزه شهرسازی کار‌های خوبی انجام شده که به شهرداری‌ها نیز ابلاغ شد. با مکانیزم‌های تشویقی شهرسازانه، شاهد بودیم که با وجود کاهش صدور پروانه در شهرها، اما در بافت‌های فرسوده شهر تهران بیش از 50 درصد رشد صدور پروانه داشتیم که این نشان می‌دهد این سیاست پاسخ داده است؛ بنابراین هرچقدر بتوانیم در حوزه بافت‌های فرسوده با مکانیزم‌های تشویقی به نوسازی رونق بدهیم هم هدف تولید مسکن محقق می‌شود و هم با مشکلات زیربنایی و روبنایی که در بسیاری از شهر‌های جدید با آن مواجه بودیم کمتر مواجه خواهیم بود.

    * تقویت مکانیزم‌های نظارتی مجلس بر عملکرد بانک‌ها در اجرای قانون جهش تولید مسکن

    بذرپاش تصریح کرد: در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس توافق کردیم تا کمک کنند مکانیزیم‌های نظارتی آن‌ها در اجرای قانون جهش تولید مسکن بیشتر از گذشته شود تا بتوانیم در چند ماه آتی خبر‌های خوبی را در حوزه بافت‌های فرسوده به مردم ارایه بدهیم.

    وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در دومین سال دولت چیست؟ گفت: تحویل زمین همراه با ارایه تسهیلات بانکی آغاز شده است. برای برخی از واحد‌های مسکونی این طرح آماده شده است و از ماه آینده فرآیند واگذاری واحد‌های تکمیل شده به مردم و متقاضیان آغاز خواهد شد.

    *تکمیل واحد‌های باقیمانده مسکن مهر با منابع صندوق ملی مسکن

    بذرپاش ادامه داد: در خصوص تکمیل واحد‌های باقیمانده مسکن مهر که عدد قابل توجهی است و از صفر تا 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارند برنامه تکمیل در دستور کار قرار گرفته است. بدین معنا در خصوص این واحد‌های باقیمانده منابع مالی از مردم اخذ شده بود و مسکنی تحویل مردم نشد. در این زمینه نیز مقرر شد تا از طریق صندوق ملی مسکن که طبق قانون در اختیار وزارت راه و شهرسازی است منابع آن در حال تجهیز است عملیات تکمیل واحد‌ها با اولویت نخست واحد‌های مسکونی مهری که بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند انجام شود.

    وی تصریح کرد: از ماه آتی نیز فرآیند واگذاری واحد‌های تکمیل شده مسکن مهر نیز به مردم آغاز می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار