مدیران خودروعصر اعتبار

مشوق‌هایی که گره‌گشای ساخت و ساز شدند

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به تشریح مشوق‌های ساخت و ساز در بافت فرسوده و تعداد پروانه ساخت پرداخت.

مشوق‌هایی که گره‌گشای ساخت و ساز شدند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، پایتخت ایران دارای بیش از 12 هزار بافت ناپایدار فرسوده است؛ بافتی باید هرچه سریع‌تر نوسازی شود و نوسازی نیز جز با صدور پروانه ساخت و ساز و اعطای تسهیلات تشویقی ممکن نمی‌شود.

    از ابتدای شروع دوره ششم مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری با اعطای مشوق‌های متعدد سعی کرده‌اند تا تعداد پروانه ساخت و ساز را افزایش دهند تا در این بستر بتوانند به نوسازی بافت فرسوده تهران کمک کنند و اعطای طبقه تشویقی و همچنین برخی مراودات در صدور نقشه‌های معماری از جمله این مشوق‌ها است.

    مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به مشوق‌هایی که در بافت فرسوده اعطا می‌شود گفت: سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران تفاهم نامه‌ای را با یکدیگر به امضا رساندند که در بستر آن مهندسان ناظر پنجاه درصد نظارت خود را در املاک واقع در بافت فرسوده اخذ خواهند کرد به این صورت که ظرفیت سالیانه آنها نیز 50 درصدش اشغال می‌شود و منجر به آن می‌شود که هزینه‌های ساخت و ساز در بافت فرسوده کاهش یابد.

    تأمین 70 درصد پارکینگ مورد نیاز در بافت فرسوده

    وی با اشاره به دیگر مشوق‌ها گفت: در حوزه ضوابط ساخت و ساز یکسری رواداری هایی شهرداری در حوزه تأیید نقشه‌های معماری دارد مانند اینکه طبق طرح تفصیلی اگر ملکی در بافت فرسوده واقع شود می‌تواند در طول 14 متر دو دهنه پارکینگ طراحی کند که این امر منجر به تأمین پارکینگ بیشتر می‌شود.

    عباسی ادامه داد: همچنین ضابطه طبقات تشویقی نیز از سوی شهرداری تهران در بافت فرسوده اعطا می‌شود و اگر ملکی کسری پارکینگ داشته باشد می‌تواند 70 درصد پارکینگ‌های مورد نظر خود را در بافت تأمین کند.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به رواداری هایی که شهرداری تهران اعمال می‌کند بیان کرد: بر اساس مقررات ملی تأمین پارکینگ‌ها در مبحث 4 بصورت استاندارد هفت و نیم متر است اما شهرداری در بافت فرسوده مقدار کمتر از آن عرض یعنی عرض شش و نیم را نیز قبول می‌کند.

    صدور بیش از 4 هزار پروانه ساخت از ابتدای سال

    وی با اشاره به میزان ساخت و ساز در مناطق مختلف تهران گفت: از ابتدای سال تاکنون 4 هزار و 316 پروانه ساخت در مناطق 22 گانه تهران صادر شده است که بیشترین آمار صدور پروانه متعلق به منطقه 15 با صدور 536 پروانه و کمترین پروانه صادر شده در منطقه 9 تهران با 91 پروانه است.

    وی ادامه داد: همچنین در رتبه دوم صدور بیشترین پروانه ساخت منطقه 4 تهران با صدور 355 پروانه و سپس منطقه 2 با صدور 325 پروانه قرار دارد.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره تعداد صدور پروانه ساخت در سایر مناطق پایتخت گفت: از ابتدای سال تاکنون در منطقه یک تهران 176 پروانه در منطقه سه 106 پروانه ساخت و ساز در منطقه پنج 202 پروانه و در منطقه 6 تهران نیز 112 پروانه ساخت و ساز صادر شده است.

    عباسی افزود: همچنین منطقه 7 تهران با صدور 191 پروانه، منطقه 8 تهران با صدور 253 پروانه، منطقه 10 با صدور 186 پروانه، منطقه 11 با صدور 105 پروانه، منطقه 12 با صدور 107 پروانه، منطقه 13 با صدور 200 پروانه و منطقه 14 با صدور 225 پروانه در ادامه لیست تعداد پروانه‌های صادر شده قرار دارند.

    وی با اشاره به تعداد صدور پروانه در سایر مناطق گفت: در ادامه این لیست منطقه 16 با صدور 190 پروانه، منطقه 17 با صدور 169 پروانه، منطقه 18 با صدور 224 پروانه، منطقه 19 با صدور 92 پروانه، منطقه 20 با صدور 186 پروانه، منطقه 21 با صدور 134 پروانه و منطقه 22 با 151 پروانه موفق به صدور 4316 پروانه تاکنون شده‌اند.

    گفتنی است، با گذشت 10 ماه از شروع سال شهرداری توانسته است تعداد پروانه‌های ساخت خود را افزایش دهد و همچنین در بستر اعطای مشوق‌ها سازندگان تمایل بیشتری به ساخت مسکن کرده‌اند اما همانطور که گفته شد تهران هنوز بیش از 12 هزار بافت فرسوده دارد که باید هرچه سریع‌تر این بافت نوسازی شود و باید منتظر ماند و دید تا پایان سال چه میزان به تعداد پروانه‌های صادر شده و تمایل شهروندان به افزایش ساخت و ساز چقدر افزوده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار