مدیران خودروعصر اعتبار

از رقابت برای کیفی سازی بخش مسکن استقبال می‌کنیم

عصر ساختمان- عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سرعت واگذاری زمین به وزارت راه و شهرسازی کند است.

از رقابت برای کیفی سازی بخش مسکن استقبال می‌کنیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از صدا و سیما، دکتر اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه بهارستان رادیو اقتصاد درباره مسکن گفتگو کرد.از رقابت برای کیفی سازی بخش مسکن استقبل می‌کنیم.

    سوال: مسئله مسکن مسئله اساسی مردم و کشور است و رهبر حکیم انقلاب هم بطور مکرر خطاب به مسئولین بر لزوم حل این مسئله تاکید کردند.بفرمائید که با توجه به فراز و نشیب‌هایی که در حوزه مسکن سازی در کشور وجود دارد مجلس چه برنامه و دستورکاری را برای ایجاد سرعت و تحول در بحث مسکن ایجاد کرده است؟
    شاکری: این سوال جزو کار‌های دائمی ما است یعنی کمیسیون عمران یکی از مسائلی که بررسی می‌کند همین موضوع مسکن است آن هم تحت قانون جدید جهش تولید مسکن و همچنین به عنوان یکی از قول‌هایی که دولت به مردم داده که این کار را انجام دهد. بنابراین بعنوان یک وظیفه ذاتی و اصلی یکی از اولویت‌های کمیسیون عمران پیگیری و ساخت این مسکن‌ها است. بنابراین مجلس از دو طریق یکی بازدید‌های میدانی خود نمایندگان در استان‌هایی که تشریف دارند و پیگیری می‌کنند دومی هم از طریق جلسات مستمر و مکرر با وزارت راه و شهرسازی و معاونینشان و گرفتن آخرین آمار درباره ساخت این واحد‌ها در جا‌های مختلف پیگیری می کند و از همه مهمتر این که آیا آن ساز و کار‌هایی که منجر به ساخت این مسکن می‌شود برقرار است، کار می‌کند؟ ناکارآمد است و اشکالاتی در آن هست؟ مطالبه گری می کنیم که وزارت مسیر‌های مختلفی پیش بگیرد برای این که ساخت و ساز را داشته باشد اگر بخواهم جمع بندی کنم حول دو موضوع این مسئله پیگیری می‌شود. یکی بحث تامین مالی از طریق بانک‌ها که باید وام دهند به سازندگان یا خود مالکین که آیا به تعهداتشان عمل می‌کنند یا خیر، یکی هم از طریق این که آیا روش‌های متنوعی برای ساخت و ساز و اجرای این تامین مسکن در پیش گرفته شده یا خیر؟ ما این دو موضوع را داریم دنبال می‌کنیم سومین موضوع، موضوع زمین است که من به نظرم می‌آید نهایت این زمین حل می‌شود من زمین را بعنوان یک موضوع بسیار بحرانی و پیچیده در نظر نمی‌گیرم اگرچه تحویل زمین از دستگاه‌های اجرایی به وزارت راه و شهرسازی براساس قانون باید انجام بگیرد سازمان ثبت هم باید بعد از دو ماه اگر آن‌ها آن را انجام ندهند سند بزند به نام وزارت راه و شهرسازی، این مسیر دارد انجام می‌شود، ولی کند است یعنی یک مقداری آن سرعت لازم را ندارد، مرحوم آقای رستم قاسمی که خیلی زحمت کشید روحش شاد باشد ایشان هم آخرین آمار را که آخرین جلسه که با ایشان داشتیم دادند. حدود بیش از دو میلیون زمین واحد را ایشان شروع کرده بودند و اطمینان خاطر داشتند که دو میلیون زمین تامین می‌شود و شده است. اقشار مختلفی در این متقاضیان هستند همه یک جور زندگی مالی ندارند بعضی‌ها می‌توانند حتی پول آورده شان را اول دهند، یکی می‌گوید ماشینم را می‌فروشم، یکی می‌گوید الان مستاجرم ودیعه دست صاحبخانه است من منتقل شوم به مسکن، خودم این را یک جا به شما می‌دهم. یکی میگوید من دارم، میفروشم می‌دهم. این نشان می‌دهد آورده مردم متنوع است و ما نمیتوانیم با یک مدل مالی شش ماه شش ماه بیاید 40 تومان بدهی اگر ندهی از لیست حذفت می‌کنیم. بنابراین یک فرد دائم باید بنشیند این نوزاد نوپا و این نهال تازه رشد را مراقبت کند که به سرانجام برسد و مطمئن شویم همه جوانب کار را داریم درست می‌بینیم. من مطمئنم اگر این جوری جلو برویم موفق می شویم اگر صادقانه با مردم صحبت کنیم مردم هیچ مشکلی اصلا ندارند.

    سوال: در نهضت تولید مسکن علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی، آیا جذب سرمایه گذار خارجی هم مدنظر بوده یا نه و اساسا چقدر از ظرفیت‌های داخلی برای تولید مسکن و توسعه تولید مسکن استفاده شده است؟
    شاکری: جذب سرمایه از هرکجا لازم باشد باید وزارتخانه برایش مدل کاری داشته باشد یعنی بگوید الان که ما پولی نداریم ، شما می‌خواهی پولت را بیاوری بیار، من این گونه به تو می‌پردازم. این را باید روشن کند چه داخلی و چه خارجی، الان انبوه سازان می‌گویند ما حاضریم سرمایه گذاری کنیم، این سرمایه گذاری منظور در ساخت است نه در خرید و فروش، منظور این که پول ساخت را ما می‌آوریم. می‌گوید خب باشد پول ساخت را که آوردید این دو سال که ساختید من پول شما را چطور بدهم؟ دو سه راه که بیشتر ندارد یا مشارکت کنیم از همین ساخت‌هایی که داری بردار یا من زمین جای دیگر دارم به تو می‌دهم یا این که من این پولت را با سودش را طی ده قسط، پنج قسط برمی گردانم . این که می‌گویم آن قرارگاه باید آماده شود بله، هرکسی که می‌آورد باید استقبال کنیم که سرعت این را زیاد کنیم و آقای رئیسی بتواند قولی را که داده در این چهارسال محقق شود. یعنی آن کسی که آن بالا دارد نگاه می‌کند همه ظرفیت‌ها را باید به کار بگیرد و همه جوانبش را ببیند، ما از رقابت برای کیفی سازی استقبال می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی