مدیران خودروعصر اعتبار

سپرده های بانکی به بازار مسکن وارد می شود؟

عصر ساختمان- کارشناسان مسکن معتقدند کاهش سود سپرده بانکی می تواند به رونق بازار مسکن کمک کند امادر شرایط رکودی افراد از سرمایه گذاری در این بخش سر باز می زنند.

سپرده های بانکی به بازار مسکن وارد می شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسکن از مهمترین بخش های اقتصادی کشور محسوب می شود چراکه رونق و سود آوری در این حوزه ، توسعه صنایع وابسته به آن را به دنبال دارد و به رشد اقتصادی کشور کمک می کند؛طی چندسال گذشته که رکود در این بازار حاکم بوده سیاست های حمایتی مستقیم و غیرمسقیمی از سوی دولت در جهت بازگشت رونق به این بخش انجام گرفته است.

    بر اساس این گزارش کاهش نرخ سود بانکی یکی از راهکارها برای حمایت از بخش تولید  بود که می تواند اثر مثبتی نیز در بازار مسکن برجای بگذارد؛ برخی از کارشناسان مسکن بر این باورند که این امر می تواند همچون ریسمانی برای خروج بازار مسکن از چاه رکودی باشد اما به دلیل رکود حاکم بر بازار بسیاری از افراد از سرمایه گذاری در این بخش سر باز می زنند.

    از آنجایی که بازار مسکن در شرایط بدی به سر می برد لذا باید برای خروج آن از حالت رکود تدابیری اندیشیده شود که یکی از این راهکارها، ورود سرمایه به این بازار است، به گفته برخی از کارشناسان کاهش نرخ سود بانکی، در مواردی این امکان را برای ورود سرمایه به بازار مسکن فراهم کرده است.

    بر پایه این گزارش نرخ بالای سود سپرده بانکی ،عاملی برای ترغیب مردم برای سرمایه گذاری در بانک ها شده بود اما در حال حاضر با کاهش این نرخ به 15 درصد این سوال به وجود می آید که خروج سرمایه از بانک ها و ورود آن به بازار تا چه اندازه به رونق بازار مسکن در این اوضاع و احوال کمک می کند؟

    در همین خصوص منوچهر بهرویان کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: با کاهش نرخ سود سپرده مردم کمتر راغب به سرمایه گذاری در بانک ها می شوند و به دنبال فعالیت در دیگر بازارهای سود ده هستند.

    وی در ادامه اذعان کرد:این سرمایه سرگردان می تواند در شرایطی به بازار ارز ریخته شود اما اکنون  به دلیل ثبات نرخ ارز کمتر کسی رغبت به سرمایه گذاری در این بخش دارد؛ اولویت دوم برای سرمایه داران، بازار مسکن است که امروزه در شرایط رکودی به سر می برد.

    بهرویان با بیان اینکه دولت می تواند از طریق اعطای تسهیلات زمینه را برای جذب سرمایه مردم و ایجاد رونق در بازار مسکن فراهم کند، گفت: دولت و وزارت مسکن می توانند از طریق اعطای وام با کارمزد پایین و بازپرداخت بلند مدت، مردم را ترغیب به سرمایه گذاری در بازار مسکن و خرید ملک کنند تا اشخاص از طریق یک ارزیابی کلی به این نتییجه برسند که صرف سرمایه های سرگردان در این زمینه، منجر به افزایش سود دهی آنها می شود.

    رونق فعالیت های تولیدی از طریق کاهش سود سپرده

    در همین راستا باقر میلانی نیز در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد: زمانی که  مسکن از رکود خارج شود، بخش اعظمی از سرمایه ها حتی بیش از بودجه عمرانی کشور در این بازار هزینه می شود.

    وی تصریح کرد: هنگامی که بازار مسکن کم رونق شد، مردم سرمایه های خود را به بانک ها بردند تا سود بیشتری عاید آنان شود اما در حال حاضر با کاهش نرخ سود سپرده، افراد مجبور به استفاده از پول های خود در دیگر بازار ها همچون ارز و مسکن شدند.

    این کارشناس مسکن با بیان اینکه بازار بورس نیز پیشرفت کرده است، گفت: احتمال هدایت مبالغی به این بازار نیز زیاد است لذا باید تدابیری اندیشیده شود تا این سرمایه ها در جهت فعالیت های تولیدی  مورد استفاده قرار گیرند.

    باقر میلانی در پایان بیان کرد:کاهش نرخ سود سپرده سبب استفاده صحیح سرمایه ها در مسیر تولید و سازندگی می شود که این امر به نفع دولت و تولید کنندگان خواهد شد.

    احتمال سرمایه گذاری در بازار مسکن ضعیف است

    در این میان احمد رضا سرحدی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بیان کرد: طبیعتا این حجم از سرمایه سرگردان به سمت بازار هایی با سود های بالا همچون ارز، طلا و مسکن سوق پیدا خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه در بحث بازار مسکن با مشکل عرضه مواجه نیستیم، گفت: در حال حاضر مشکل عمده بازار مسکن تقاضا است و بایستی زمینه برای حضور پر رنگ تر افراد فراهم شود تا بدین طریق این بازار از حالت رکودی خارج شود.

    سرحدی با بیان اینکه احتمال سرمایه گذاری در بازار مسکن ضعیف است، گفت: به دلیل رکود حاکم بر این بازار، این سرمایه ها دفن خواهد شد؛ در نتیجه مردم پول های خود را در این بخش هزینه نمی کنند.

    این کارشناس مسکن در پایان عنوان کرد:احتمال  اینکه این سرمایه ها جذب بازارهای بورس و فعالیت های تولیدی صنعت شوند، بسیار زیاد است اما هیچ محل جذبی برای بازر مسکن وجود ندارد چرا که مسکن یک بازار نامتعادلی است و  رکود باعث خروج سرمایه از این بخش می شود.

    احتمال رونق بازار مسکن در آینده نزدیک

    در این رابطه هادی نظر پور کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار داشت: معمولا بازار هایی مورد هدف سپرده ها قرار می گیرند که سود آور بوده و برگشت سرمایه های کلانی را برای افراد داشته باشند.

    وی عنوان کرد: بازار بورس، ارز، طلا و بازار مسکن از این قبیل بازارهای موازی هستند که در حال حاضر بورس به دلیل ترقی که در 2 هفته اخیر داشته و به کانال 76 هزار واحد رسیده می تواند میزبان بهتری برای ورود این حجم از سرمایه ها باشد.

    هادی نظر پور در پایان با بیان اینکه با یک ساماندهی و مدیریت صحیح می توان در بازار مسکن نیز رونق ایجاد کرد، بیان کرد: امید است که با خروج سرمایه ها از بستر بانک ها زمینه برای استفاده از آن ها در بازار مسکن فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو