مدیران خودروعصر اعتبار

سفر به دردانه کویر یزد

غار علیصدر دیگری در «دربید»

لذت استراحت زیر درخت ۲۵۰۰ ساله

عصر ساختمان: دربید نام روستایی است که از لحاظ زیبایی، اصول زندگی مردم، بهره‌مندی از مواهب طبیعی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به واقع دردانه‌ای در دل کویر یزد است.

غار علیصدر دیگری در «دربید»
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳:۰۰
  • غار علیصدر دیگری در «دربید»
  • غار علیصدر دیگری در «دربید»
  • غار علیصدر دیگری در «دربید»
  • غار علیصدر دیگری در «دربید»

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل ازمهر،  از انتهای منطقه حسن آباد و بلوار دهه فجر که جاده به سمت کویر و کوهستان به پیش می‌رود، کمی آن‌سو تر از محل دفن نخاله‌های ساختمانی، جاده‌های باریک و پر فراز و نشیب، مسافران را به روستایی زیبا می‌رساند، روستایی به نام دربید.

دربید، روستایی زیبا با طبیعی شاداب که در فاصله 32 کیلومتری مرکز استان یزد واقع شده و از روستاهای بخش زارچ به شمار می‌رود و بر اساس سرشماری سال 85 دارای 35 خانوار با 105 نفر جمعیت بوده اما اکنون جمعیت این روستا به دلیل کوچ ناخواسته به حدود 50 نفر رسیده و در ایام سرد سال به زیر 20 نفر نیز کاهش پیدا می‌کند.
دیوارهای کاهگلی و بلند اما سالم و زیبا، خانه‌هایی که به دلیل نبود زمین وسیع بر بلندی ساخته شده‌اند، درختان انبوه، کوچه‌های سنگ‌فرش شده، سطل‌های زباله تعبیه شده در سطح روستا و ... همه نشان از روستایی مرتب و منظم با شیوه زندگی خاص مردم دارد.

دربید نمونه‌ای از یک روستای پاکیزه، سالم و مرتب
حسینیه و مسجد در ابتدای راه قرار گرفته و در کنار آن سرویس بهداشتی که در همه ایام سال قابل استفاده است و در حسینیه و مسجد آن همیشه به روی مردم گشوده است.

از راه‌های باریک اما پله‌گذاری شده می‌توان خیلی سریع به دل روستا راه پیدا کرد، روستایی که خیلی‌ها به خاطر نوع و سبک خانه‌ها از آن به عنوان ماسوله یزد یاد می‌کنند.
گرچه دربید معماری سنتی خاصی ندارد اما نظم در ساخت خانه‌ها و تلاش برای ایجاد روستایی با ساخت و ساز یکپارچه به خوبی به چشم می‌خورد.

بر خلاف بقیه روستاها در این روستا صدای مرغ و خروس و گوسفند به گوش نمی‌خورد و جالب‌تر اینکه ارتزاق مردم این روستا از راه دامداری و کشاورزی است اما نه مرغ و خروسی در کوچه‌های روستا دیده می‌شود نه صدایی از آنها به گوش می‌رسد.
استقرار واحدهای دامداری دربید با فاصله 500 متری از روستا

به جز چند خانه که قفسی کوچک برای نگهداری سه تا حداکثر پنج مرغ در کنار باغچه‌های خود دارند، همه اهالی ده دام‌ و طیور خود را به فضایی با فاصله 500 متری از روستا منتقل کرده‌اند.
حیات وحش نیز کلکسیونی غنی در دربید دارد و کمتر اتفاق می‌افتد که کسی به دربید سفر کند و در طول سفر خود آهویی یا کل و بزی نبیند اما اهالی ده می‌گویند در این روستا گرگ و کفتار نیز زیاد مشاهده شده به ویژه در فصل‌های سرد سال.

قلعه سنگی در کنار روستا و بر فراز تپه‌ای نه چندان بلند نیز در نوع خود تماشایی است، قلعه که با تکه‌های منظم سنگ ساخته شده و روزگاری مأمن مردم روستا برای فرار از غارت راهزنان و ماموران حکومتی در قرن‌های گذشته بوده است.
بر فراز تپه که بایستی، در میان انبوه درختان گردو و توت و سپیدار و... و. ، سه درخت بیش از بقیه خودنمایی می‌کند، درختان سروی که سال‌هاست در این روستا پابرجا ایستاده‌اند و در روزگار خوش و ناخوش همراه دربید بوده‌اند.

وجود سه سرو زیبای کهنسال در دربید
یکی از این سروها که 2500 ساله است، به ثبت ملی رسیده و دو سرو دیگر که یکی 900 ساله و دیگری 400 ساله هستند، ثبت ملی نشده، زیبا و پر غرورند.

اما یکی از زیباترین جاذبه‌های این روستا، وجود غار علیصدر دیگری است که مورد توجه کوهنوردان و صخره‌نوردان قرار گرفته است.
دهیار دربید در این باره به خبرنگار مهر گفت: در 50 متری کوه دربید یک غار آبی وجود دارد که بخش‌های اکتشاف شده آن ماکتی از غار علیصدر است.

علیمحمد دلاوری‌پور عنوان کرد: این غار آبی می‌تواند جاذبه‌ای برای حضور گردشگران داخلی و خارجی در روستا باشد اما نیازمند انجام اقدامات و ایجاد امکاناتی است که حداقل جوانان بتوانند بدون خطر از بخش‌هایی از آن بازدید کنند.
تلاش برای خروج دربید از محرومیت

وی افزود: ما به دنبال خارج کردن دربید از محرومیت هستیم اما در عین حال نمی‌خواهیم شکل روستا به هم بریزد یا آرامش مردم روستا دچار خدشه شود.
تقریبا همه روستاهای استان یزد حتی روستایی که در باغ‌شهرهای تفت و مهریز هستند، جان سالم از خشکسالی به در نبرده‌اند و بی‌آبی و خشکیدگی منابع آبی پیامدهایی برای آنها به دنبال داشته اما مردم دربید با یک قنات و با قناعت و مصرف هوشمندانه آب شرب و کشاورزی، روستا را از چنگال بی‌رحم خشکسالی نجات داده‌اند.

فرار دربید از چنگال خشکسالی
به گفته دلاوری‌پور، اکنون 15 هکتار از اراضی دربید زیرکشت محصولات کشاورزی است و مردم هم برای شرب و هم برای کشاورزی خود از آب همین قنات استفاده می‌کنند و تاکنون نیز مشکل جدی در این زمینه نداشته‌اند.

ایجاد یک واحد بوم‌گردی در این روستا نیز بر جذابیت‌های آن افزوده است. خانه‌ای با ساختار کاملا روستایی، درختان انبوه و طبیعی زیبا و در عین حال بهره‌مندی از امکانات مورد نیاز مسافران به ویژه گردشگران خارجی.
واحدی که با قیمتی مناسب در اختیار علاقمندانی قرار می‌گیرند که دوست دارند یک شب را در دل طبیعت زیبا و بکر دربید سپری کنند.

دربید تابلوی زیبای تاریخ و طبیعت
دربید در واقع تابلوی زیبای تاریخ و طبیعت است که همت مردمان آن، قناعت و فرهنگ غنی، انضباط و آینده‌نگری آنها، برای این روستا جاذبه‌ای بی‌نظیر ایجاد کرده است.

دربیدی‌ها با همین جمعیت کم، تعداد زیادی پزشک و افراد تحصیلکرده تحویل داده‌اند و در شهر یزد و دیگر شهرهای اطراف، تابلوی بسیاری از پزشکان، وکلا و ... با پسوند دربیدی به چشم می‌خورد.

دربید در دوران دفاع مقدس هم 30 شهید تقدیم انقلاب کرده که خانواده‌های اغلب آنها هنوز هم در روستا روزگار سپری می کنند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو