مدیران خودروعصر اعتبار

۶۴ درصد‌متکدیان ‌ زن پایتخت بی‌خانمانند

عصر ساختمان- طرح جمع‌آوری متکدیان از ۱۲ محور پایتخت چند روزی است که با همکاری شهرداری تهران، بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه‌قضاییه، فرمانداری و استانداری در حال اجراست.

۶۴ درصد‌متکدیان ‌ زن پایتخت بی‌خانمانند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، بنا بر آمارهای موجود در بازه زمانی 9تا 22مردادماه 853متکدی زن و مرد جمع‌آوری و به سامانسراها و مددسراها منتقل شده‌اند.به گواه آمارهای موجود 57درصد از متکدیان مرد را حرفه‌ای‌ها و 64درصد از متکدیان زن را بی‌خانمان‌ها تشکیل می‌دهند و این امر حاکی از شرایط اجتماعی و به تبع آن دلایل متفاوت تکدیگری در زنان و مردان است.

    آمارهای به‌دست آمده از سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نشان می‌دهد که جمعیت مذکور شامل 698مرد و 156زن می‌شود. با این حساب جمعیت مردان متکدی اعم از حرفه‌ای و بی‌خانمان 4.5برابر بیشتر از زنان است. نوع تکدیگری از دیگر نقاط افتراق میان زنان و مردان متکدی است؛

    به این معنی که براساس اطلاعات 404مرد، گدایی را به‌عنوان حرفه اصلی خود دنبال می‌کنند و بارها نیز جمع‌آوری شده‌اند. این در حالی است که در این مدت تنها 55زن متکدی حرفه‌ای جمع‌آوری شده که این امر حاکی از تفاوت بالغ بر 7برابری میان این دو جنس است. نه‌تنها متکدیان حرفه‌ای که آمار مردان بی‌خانمانی که به تکدی روی آورده‌اند نیز حدودا 3برابر زنان است؛ چنانچه در بازه زمانی مذکور 294مرد و 101زن بی‌خانمان جمع‌آوری شده‌اند.

        کمترین متکدی در منطقه 22

    جمعیت متکدیان به واسطه وضعیت اقتصادی ساکنان محله‌ها و جاذبه‌های توریستی و مذهبی هر منطقه از پراکندگی قابل توجهی برخودار است. منطقه22با 7نفر، منطقه13با 13 نفر و منطقه 17با 14نفر به‌ترتیب در رده مناطق کم‌متکدیان پایتخت قرار گرفته‌اند. فارغ از آمار متکدیان در مناطق 22گانه، آنچه در این خصوص مهم است تفاوت مناطق از حیث فعالیت متکدیان حرفه‌ای و بی‌خانمان است؛ به‌طور مثال در مناطق1و 19تعداد متکدیان حرفه‌ای 2برابر بی‌خانمان‌هاست و در منطقه2 این نسبت به 44برابر افزایش پیدا می‌کند (44متکدی حرفه‌ای و 1متکدی بی‌خانمان). در مناطق 3و6نیز تعداد متکدیان حرفه‌ای 8برابر متکدیان بی‌خانمان است.

        پاتوق زنان متکدی در 2منطقه

    آمارهای سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نشان می‌دهد که منطقه12با 33 نفر و منطقه21 با 18نفر بیشترین زن متکدی بی‌خانمان را داشته‌اند. جالب این است که در منطقه21 هیچ متکدی حرفه‌ای اعم از زن و مرد حضور نداشتند و تنها 1مرد و 18زن متکدی بی‌خانمان در این منطقه جمع‌آوری شده‌اند.

    فارغ از نوع متکدیان در مناطق مختلف آنچه در آمارها به‌خوبی خودنمایی می‌کند فاصله حداکثری و حداقلی متکدیان در مناطق است. به‌عبارت دیگر، تعداد متکدیان در منطقه12، 25برابر بیشتر از تعداد متکدیان در منطقه22 که تنها 7نفر جمع‌آوری شده‌اند، است. این موضوع به‌نوعی نشان‌دهنده تفاوت در پراکندگی جمعیت محله‌ها و شرایط آسیب‌های اجتماعی در این دو منطقه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو